Банкеръ Weekly

Гари Левсли, мениджър "Развитие на бизнеса" в компанията "Петрокелтик", пред в. "БАНКЕРЪ"

Искаме хранилището в "Галата" да е част от газовия хъб "Балкан"


"Имаме проект да включим ново находище - находището "Каварна-изток"

"Нашият основен проект в момента е да преобразуваме съществуващото находище "Галата" в газово хранилище."

"БРЕКСИТ няма да повлияе твърде много на бизнеса."


 

Г-н Левсли, какво е сегашното състояние на находищата "Галата", "Калиакра" и "Каварна"?

 

- Сега те все още работят. Но ние имаме проект да включим ново находище - находището "Каварна-изток". Можем да започнем сондирането още тази година. Така че остават още няколко години живот за производство в района, където "Петрокелтик" е концесионер.

 

А след това?

 

- Нашият основен проект в момента е да преобразуваме съществуващото находище "Галата" в газово хранилище. През последните 15 години са произведени  около 2 млрд. куб.  м  газ от него. И е доказано - всички геоложки проучвания са приключили - че "Галата" има перфектната пропускливост, за да бъде превърнато в първокласно газово хранилище. Още повече че преобразуването няма да струва много пари, тъй като през 2009-а инвестирахме много, за да направим газопроводите и компресорите реверсивни. Всъщност в състояние сме в много кратки срокове - в рамките на няколко месеца, да превърнем "Галата" в газово хранилище. И ако има достатъчно търсене в следващите години, дори можем да увеличим капацитета му - от 0.5  до 1.5 млрд. куб. метра. Това няма да струва скъпо - със сигурност не повече от 100 млн. евро. 

В Брюксел участвах в дискусията по проекта за газов хъб "Балкан" и беше постигнато съгласие между останалите участници, че ново газово хранилище всъщност е необходимо, за да допълни проекта за газовия хъб.

Защо едно такова хранилище в Галата ще е добро за България?

 

- В момента  у вас има само едно хранилище за газ - в Чирен. Всъщност то има ограничен капацитет и сега се правят проучвания как той да бъде увеличен. Но въпросът не е само в размера, а в това колко бързо можете да вкарате синьото гориво. И по-важното - колко бързо можете да го извадите. Особено през зима, ако има повече доставки на газ, идващи от Изток, е много важно България да има достатъчно капацитет за съхранение, за да премине през трудни периоди. А такива периоди не липсваха. Връщайки се към 2008-2009-а, в страната имаше недостиг на газ поради проблеми с Украйна.

Наличието на две газови хранилища ще даде гъвкавост. Говорих с много хора в управлението и те виждат ползата от това. Можете да пълните и двете едновременно  или да пълните едно и да изпразните другото. Така че това води до сигурност на доставките.

Наличието на две хранилища е в съответствие и с третия енергиен пакет на ЕС - директива, която има за цел да либерализира пазара на природен газ. Днес все още има предпоставки за монопол, тъй като "Булгаргаз" е доставчик на по-голямата част от газа в страната. Чрез хранилища, собственост на трети страни, ние всъщност ще донесем повече конкуренция - ще има повече търговци, които търсят да купуват газ, когато синьото гориво е относително евтино, да го съхраняват и след това да го продават, когато цената е по-висока.

 

Споменахте газовия хъб "Балкан". Какви са плановете на "Петрокелтик" в контекста на този проект?

 

- Искаме нашето хранилище да е част от по-големия проект за хъба. Ние възнамеряваме да инвестираме в хранилището, ако има достатъчно търсене. Да го разширим и управляваме и в бъдеще.

 

Подобрява ли се инвестиционният климат у нас и кои са нещата, които продължават да затрудняват чуждестранните инвеститори?

 

- Аз живея тук от седем години, работил съм с няколко големи международни инвеститори и трябва да кажа, че инвестиционният климат се подобрява. Мисля, че това се вижда от растежа на БВП, който започна да се ускорява. Доколкото знам, прогнозата е за 3.4% ръст. Вероятно това ще продължи и през следващата година. Международният валутен фонд направи неотдавна подобно изявление.

Един от факторите, който възпира България, е, че не се работи добре с рекламата на страната като дестинация за инвестиции. Чух много хора, които сега говорят за инвестиране в Румъния. Румъния е мястото, към което се насочват. Но когато ги попитам за България, те казват: "България? Не се бях замислял." Необходимо е вашата държава да върши по-добра работа, за да показва силните си предимства - ниската цена на бизнеса, ниските данъчни ставки, ниската цена като цяло за създаване на бизнес, ниските разходи за създаване на фирми...

 

Българският бизнес често се оплаква от липсата на квалифицирана работна ръка. Вие сблъсквате ли се с този проблем? 

- Не и днес. В момента при нас работят около 50 души. Повечето от тях с нас от началото и са технически подготвени, работят с техниката, с компресорите. Ако обаче решим да разширим дейността си значително, тогава такъв проблем ще възникне. Вярно е, че в днешно време няма много хора с технически умения и работодателите не инвестират достатъчно в такива специалисти. Така че този недостиг може да възпре страната. Но не и сега. По-скоро мисля, че това ще е основното предизвикателство за нея през следващите десет години.

Най-обещаващото нещо, което виждам, е броят на квалифицираните хора, работили в чужбина - в Германия, във Великобритания, в ЕС, които се завръщат в България. Те казват, че качеството на живота тук е много по-добро. Въпреки че заплатите не са толкова високи, разходите за живот са много по-ниски. Моето мнение е, че нетната миграция сега е спряла и че колкото хора напускат държавата, толкова и се връщат. Което е добър знак.

 

Като инвеститор от Великобритания  как оценявате двустранните отношения между Обединеното кралство и България?

- Мисля, че отношенията са много добри. България има силни връзки с Обединеното кралство. За вас със сигурност не е изненада големият брой млади хора, които се обучават в университетите във Великобритания. Много от моите приятели имат семейства и децата им отиват там. Добър знак е, че повечето от тях се връщат обратно. Завършили обучението си и добили житейски умения.

Между двете държави съществува огромен обмен на хора. Вече има  десет полета дневно от България до Великобритания. Седем полета на ден само до Лондон. И всички са пълни.

Всъщност аз съм член на борда на Британско-българската бизнес асоциация, затова се свързвам с много британски компании, които искат да инвестират у вас. А също и с български фирми, които биха искали да инвестират във Великобритания. Нашата работа е да ги обединим и да насърчаваме бизнеса им. От създаването на асоциацията до днес имаме повече от 200 активни клиенти. 

 

Брексит няма ли да попречи на всичко това? 

 

- Не мисля, че нещата  много ще се променят. Гледам отблизо развитието на преговорите и през последните три месеца видяхме успокоение при публичните изявления и на ЕС, и на Великобритания. Струва ми се, че се стигна до известен компромис и че Брексит няма да повлияе твърде много на бизнеса. Мисля, че Великобритания искаше да подсигури собствените си граници, което е добре. Остава търговията... Но по-голямата част от търговията между България и Великобритания е по-скоро във вид на услуги. Няма много стоки, които се изнасят.

Моето мнение е, че Великобритания има твърде много какво да загуби - например налагането на наказателни тарифи за внос. Но се надявам, че ще се намери разумно решение за търговията. Тъй като в противен случай това може да навреди както на Обединеното кралство, така и на Европейския съюз.

 

 

Гари Левсли е роден в Кингстън, Хъл, Великобритания. Сертифициран главен морски инженер. Има и бакалавърска научна степен от Open University (UK). В момента е мениджър "Развитие на бизнеса" в компанията "Петрокелтик". Работил е като главен вицепрезидент и главен изпълнителен директор за Централна и Източна Европа в ConturGlobal. Освен това е бил главен оперативен директор в Donbass Fuel & Energy Co., базирана в Украйна. Преди това е работил в AES Corporation като регионален вицепрезидент, отговарящ за бившия Съветски съюз. Има 25 години опит в глобалната енергийна индустрия. 

Член на борда на Британско-българската бизнес асоциация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във