Банкеръ Weekly

Застрахователите вкарват малуси по Гражданска отговорност за джигитите на пътя

Звярът на пътя плаща в пъти по-скъпо

Най-солена е полицата за млад софиянец със сив джип, десен волан и щети при катастрофи

Базовата цена на полицата Гражданска отговорност от около 400 лв. може да скочи в пъти и да достигне 2000 лeва . Това е суперновината от пазара на автозастраховките тази есен. Това е цената на най-рисковия застрахован клиент. В ролята на дълбок джоб влиза млад водач - до 25-годишен, с мощен джип - 2500-кубиков , сив или черен на цвят, който кара предимно в София, виновен е за катастрофи през последните години и на всичкото отгоре е с десен волан. Това обясниха хората от бранша специално за БАНКЕРЪ.



Сложен е край на дългогодишната система, при която цената се определяше според кубатурата на двигателя. Сега важни са районът, където е регистрирана колата, дали е с ляв или с десен волан, откъде е собственикът, възрастта му, само в България ли ще кара, еднократно или разсрочено ще плати, дали е причинявал катастрофи в предишни години. Така застрахователите постепенно започват да въвеждат собствени бонус-малус системи, без да чакат общ регламент, който така и не се появи години наред, се очаква да стане факт чак за следващата кампания - през есента на 2012 година.


Застраховката влиза в графата малус и се оскъпява до 150%, ако водачът има виновно участие в катастрофа и е принудил застрахователя да плати щети.


Десният волан пък вдига крайната цена на полицата за ляв волан с 10-20 на сто.


От голямо значение е и шофьорският стаж - когато е под една година, се смята, че водачът по-лесно може да причини инцидент. Затова и цената на полицата скача. Наблюденията на застрахователите показват, че най-внимателни са водачите над 35 години. Хората над 70 години също се определят като по-малко опасни и цените за тях са по-ниски.


Компаниите все още не включват пола като критерий за формиране на цените. Наблюденията им са показали, че дамите са по-внимателни на пътя, но често правят леки катастрофи в града.


Хората с по-високо образование и семейните също са по-внимателни. Смята се още, че по-агресивни на пътя са тези с тъмни или червени автомобили. Често обаче причина за катастрофи са сивите летящи крепости, тъй като се сливат с асфалта.


Мощните коли са допълнителен малус за младоците от големите градове - т.е. за тях се плаща повече.


Конкретните схеми са доста разнообразни - например: базовата премия от 1200 лв. за кола с двигател над 2500 куб. см, която се управлява от жител на София на възраст под 29 години, пада наполовина, ако шофьорът е от Бургас, Пловдив, Видин, Враца или друг по-малък град. Ако шофьорът е над 29 години и е от София, и управлява мощен автомобил, цената на полицата е около 527 лева.



nbsp;


Както е известно, от средата на годината заработи Електронна полица за Гражданска отговорност и вече бе ред на Бонус-малус системата. Тя не успя да стартира тази есен, защото народните представители отхвърлиха предизборно промените в Кодекса за застраховането. Идеалният сценарий би бил кодексът да бъде приет до края на годината, а след това да излезе и наредба, която да регламентира бонусите и малусите. За да я одобри Комисията за финансов надзор обаче, застрахователната асоциация трябва да я подготви след консенсус при обсъжданията.


По-голямата част от автомобилистите най-вероятно ще попаднат в малусовата част, тъй като никой досега не е съобразявал поведението си на пътя с факта, че то влияе на цената, която плаща за застраховката по Гражданска отговорност. Това е мнението на Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление Застрахователен надзор. Предстои да се натрупат данните за документираните от полицията или с двустранни протоколи пътнотранспортни произшествия, чийто брой достига 60-80 хиляди на година. Освен тях обаче ще може да се влагат и допълнителни данни, като например за заведени щети от произшествия с един участник, които не са били протоколирани по никой от изброените начини. Решението за вкарването на такива допълнителни данни ще зависи от застрахователите.


А сега малко екзотика

Въвеждането на полов нюанс в цената на Гражданска отговорност изглежда донякъде оправдано на фона на някои факти. Ново проучване на компанията Direct Line разкри, че вероятността мъж шофьор да претърпи катастрофа е по-голяма, отколкото една жена. Около 15% от анкетираните мъже са потвърдили, че им е трудно да задържат погледа си на пътя, когато шофират в компанията на привлекателна спътничка. Броят им е над два пъти по-голям от дела на жените, които признават, че трудно се съсредоточават редом с мъж - те са едва 7 процента. Още по-тревожно е, че8 на сто признават, че биха фокусирали погледа си в зона извън пътя за продължителен период от време.


Не е изненадващо, че по-младите шофьори са по-податливи на дамско разсейване - 24% от 18-25-годишните съобщават, че трудно се съсредоточават върху пътната обстановка при наличието на привлекателна пътничка в колата.


Жените, за разлика от тях признават, че е по-вероятно да се разсеят, ако возят майка си.


От друга страна обаче, жените са по-изложени на риск при катастрофа с автомобил, защото мерките за безопасност се разработват най-вече с оглед на мъжката анатомия. Изследователи от САЩ са открили, че шансовете за сериозни последствия при жените шофьори, носещи предпазен колан, са 47% по-високи, отколкото за мъже в аналогична ситуация. Предишните изследвания отдаваха разликата предимно на начина на каране, но според изследването, публикувано в American Journal of Public Health, обяснението може да се крие в системата за обезопасяването. Положението на главата например не отчита различния размер и сила на женския врат. Жените са по-застрашени и от травми на долните крайници.


Може ли цветът на автомобила да е критерий за степента на риска и съответно за размера на цената? Според застрахователите няма информация, на която да се стъпи - цветът на колата не е атрибут при попълване на иск за завеждане на щета.


БАНКЕРЪ обаче установи, че подобна информация и анализ се трупа в КАТ. Според нея


сивите коли катастрофират най-често

Проучването е правено за пет години от 2009 г. върху данни за катастрофите у нас. Според него 25% от сблъскалите се коли у нас са със сив и сребрист цвят. Според експертите автомобилите с този цвят са най-труднозабележими на пътя, тъй като се сливат с асфалта. Следват ги белите возила. В групата обаче се включват и тежкотоварните автомобили.


Странно на пръв поглед, но третото място изследването отрежда на червените возила, най-вече яркочервените автомобили, колите с цвят бордо и винен. Тук обаче връзката се оказва по-сложна. Според експертите 65% от водачите, които масово не спазват правилата на пътя, карат коли с червен цвят. Червеното е знак на агресия и надмощие при водачите, затова автомобилите с този цвят заемат едно от първите места по катастрофи, коментираха експертите от КАТ. За сметка на това два пъти по-малко катастрофи причиняват шофьорите на сини и жълти автомобили. Те съответно заемат четвърто и пето място според изследването. Малкият брой на произшествията с коли с този цвят се обяснява с това, че те лесно се забелязват.


Според специалисти от австралийския университет Монаш, проучили сведенията на полицията за 850 000 пътнотранспортни произшествия, катастрофите с черни автомобили са с близо 50% по-чести от тези с бели коли. Проучването, което продължило 20 години, показва също, че белите, златистите и жълтите автомобили са най-сигурни.


Схемите за оценка на риска могат да станат много интересни, ако в тях се намесят и звездите. Оказва се, че


хората по рождение са обречени на целувки

с колите на останалите участници в движението, смятат застрахователните агенти от InsuranceHotline . com. Според тяхно изследване честотата, с която отделният човек попада в инцидент, силно зависи от зодиакалния знак, под който е роден. При изследването са били проучени застрахователните досиета на 100 000 американски и канадски шофьори за последните шест години.


Според резултатите, които станали повод за съставянето на цяла книга, най-често в катастрофи попадат родените под знака на Везните заради неумението си да вземат бързи решения. Следват ги Водолеите, които били твърде импулсивни шофьори. Вироглавите Овни заемат третото място заради нежеланието си да пуснат когото и да било пред себе си. Рибите, прекалено мечтателни и откъснати от действителността, заемат четвъртото място.


Следват Скорпионите, които са отмъстителни и често се разгневяват. Телците са на шесто място, защото понякога не отстъпват на Овните по вироглавост. На седмо място са Стрелците, защото често рискуват, а и обичат да приказват, което ги отвлича от шофирането. Козирозите са прекалено целево ориентирани. За тях е по-важна крайната точка, отколкото пътят към нея. Според Козирозите правилата са създадени за останалите водачи, които са длъжни да ги спазват, за да може Козирогът винаги да стигне навреме. Девите се подреждат девети, защото са твърде чувствителни и отделят прекалено голямо внимание на дреболиите. Те могат да скочат на спирачките заради изскочила на пътя котка и така да струпат на купчина десетина автомобила.


Хората, родени под останалите три зодиакални знака, катастрофират най-рядко. Третото място принадлежи на Раците - те са много дружелюбни и смятат останалите участници в движението за членове на своето семейство.


На второ място са Близнаците, които по рождение са полифункционални и могат да ядат, да пият, да четат и да се гримират, продължавайки съвсем нелошо да управляват автомобила. Най-рядко причиняват сблъсъци Лъвовете. Те щедро и леко отстъпват пътя на желаещите. При това тяхното самомнение ги кара да се стремят да бъдат най-добрите шофьори.


nbsp;


nbsp;


Гледни точки
Румен Янчев, изпълнителен директор на Булстрад :

При цената на застраховка Гражданска отговорност за масовите автомобили нищо не се променило - преди десет години в ЕС тя струваше пет резервоара бензин и сега струва приблизително толкова. Това трябва да е някакъв бенчмарк и за нас, макар и не за утрешния ден. Ако погледнем случая с шестимата загинали в Ивайловград преди време, ще видим, че колата, с която бяха пометени младите хора, е собственост на един човек, той я дал на сина си, който пък я преотстъпва за шофиране на свой близък. Най-логично е всеки шофьор, а и евентуален ползвател на автомобил да си има застраховка Гражданска отговорност. Те ще бъдат различни за бащата и за сина, но това е неизбежно, ако искаме да въведем системата бонус -малус. Освен това цената на Гражданска отговорност ще продължи да зависи на 30-40% от техническите характеристики на автомобила. По-голяма част от цената обаче ще се определя от това кой управлява автомобила. При ползване на кола под наем застраховката зависи не от кубатурата на двигателя, а от това кой я наема.


nbsp;


Бивш шеф от Асоциацията на българските застрахователи:

Моето лично мнение е, че в системата Бонус-малус трябва да се включат единствено размерът на щетите при катастрофи и броят на нарушенията, направени от водача. Мисля, че и в този момент се претака тази информация от КАТ в КФН. Всичко друго са критерии за оценка на риска. Това значи при сключване на полицата да поискам от собственика или от водача да попълни анкетна карта, в която мога да включа и 100 критерия - цвят на колата, стаж на шофьора, град или село и т.н. Ако резултатът е пълният размер точки, примерно 100, полицата му да струва примерно 100 единици. Ако обаче той събере 80 точки, да му вдигна цената заради тези 20 точки с 20% и да му поискам 120 единици.


Имам особено мнение и по половия критерий. Аз съм твърдо за въвеждането му у нас. Преди време Европейският съд отсече, че това е дискриминация. Браншът в ЕС обаче се обедини и каза, че има достатъчно факти за точно обратното твърдение. Така че въпросът повече или по-малко да плащат жените е въпрос на критерий за оценка на риска от всяко дружество.

Facebook logo
Бъдете с нас и във