Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ЗАЕМ ОТ ЕБВР ВЗРИВИ СОЦИАЛЕН СКАНДАЛ

Организациите на инвалидите посрещнаха с протести проектите на Софийската община за обновяването на градския транспорт заради опасения, че новите автобуси няма да бъдат пригодени за тях. Бурните реакции на хората с физически увреждания бяха предизвикани от решение на Столичния общински съвет (СОС) на 17 юни, когато бе обявен международен търг за доставката на превозни средства за градския транспорт. В скандала бе замесена и ЕБВР, която на 29 април 2002 г. подписа кредитно споразумение със Софийската община за 35 млн. евро. ЕБВР осигурява 15 млн. евро, а останалите ще дойдат от австрийската Райфайзенбанк и френско- белгийската общинска банка Дексия. Парите са предназначени за закупуването на 80 нови автобуса, 17 тролейбуса, както и за подновяване на трамвайните мотриси. Заемът стана повод инвалидите в София да наврат в очите на общинарите проблемите на 100 хил. граждани на столицата, които са с физически увреждания. Още на 3 юни председателят на Съюза на инвалидите в България Красимир Коцев официално поиска от общинарите автобусите, които ще бъдат закупени, да са с нисък под - на не повече от 34 см от пътната настилка. Няма да преустановим кампанията, която започнахме на 3 юни, и сме готови на протести и други мерки, чрез които да отстояваме позицията си новите превозни средства да са с нисък под, обяви Капка Панайотова, директор на Център за независим живот. Приетите тръжни условия за височината на пода на превозните средства, които ще бъдат закупени, обаче са в широкия диапазон от 320 до 760 милиметра. По предложение на кмета Софиянски общинският съвет реши писмата и петициите да бъдат приложени към тръжната документация, която трябва да се внесе в ЕБВР за одобрение. Представителите на организациите на хората с физически недъзи обаче настояват техните искания да станат задължително условие в документацията за търга.Дилемата, както обикновено, се свежда до цената. Нископодовите возила са с 30-50% по-скъпи от нормалните. Началникът на управление Градски транспорт към Столична община Енгибар Енгибаров заяви, че тя не може да си позволи лукса да купи по-малко нископодови рейсове на по-висока цена, когато почти всички налични превозни средства са на доизживяване. Според него, ако се вземе решение всички новозакупени автобуси да са с нисък под, столичани ще се лишат от около 30 броя превозни средства, с които биха могли да се обслужват три-четири линии. Всичко това обаче няма да направи живота на хората с увреждания по-лек. Адвокат Камен Косакев предупреди, че всеки конкурс, който не бъде съобразен със Закона за защита на инвалидите, ще бъде атакуван в съда. От ЕБВР при всички положения не биха допуснали да се стигне до такива усложнения. Васил Георгиев, който в ЕБВР отговаря за този заем, заяви пред в.БАНКЕРЪ, че едно от условията в подписаното преди месец и половина споразумение е да се спазват всички български закони. Сред нормативните актове, които трябва да се вземат под внимание, е и приетата през март Наредба N2 на Министерството на транспорта. В нейния чл. 18 се определят сроковете, в които возилата, обслужващи обществените транспортни линии, трябва да се пригодят за трудноподвижни хора. През 2003 г. 10% от общия брой на превозните средства трябва да отговарят на тези изисквания, а през 2006 г. този дял вече трябва да стигне 35 процента. Според Васил Георгиев, едно от възможните решения на спора е да се поставят лимити и с определена част от заема задължително да се закупят пригодени за инвалидите возила, независимо от по-високата цена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във