Банкеръ Weekly

Финансов дневник

УОРБЪРГ СЕ БОРИ ЗА ЧЕЛНАТА ТРОЙКА В ЯПОНИЯ

Директорът на японското поделение на инвестиционната банка Ю Би Ес Уорбърг (UBS Warburg) - Марк Чиба, чете всеки петък доклад от 50 страници. В него са документирани всички срещи на подчинените му през седмицата. Тридесет и шест годишният австралиец Чиба пък лично посещава поне по една компания на ден. Желанието му е през следващите две години Уорбърг да попадне в челната тройка на инвестиционните банки в Япония. Засега тази мисия изглежда невъзможна. Уорбърг е на двадесето място сред консултантите по сливания и поглъщания, на десето по реализация на дългови инструменти и на пето по продажба на акции през първото полугодие на 2002 година. Инвестиционната банка на най-голямата швейцарска финансова групировка Ю Би Ес - Уорбърг, ще трябва да се бори с противници от ранга на щатските гиганти Голдмън Сакс груп (Goldman Sachs Group) и Мерил Линч (Merrill Lynch), както и на японския брокер Номура холдингс (Nomura Holdings). Чиба съзира шанса си в третата (за последните десет години) рецесия в Япония. Страната бавно започна да се измъква от нея, а местните компании ще трябва да побързат с преустройството на бизнеса си, разбира се, с помощта на финансови съветници. Откакто през юни 2000 г. стана директор на японското поделение на Уорбърг, Чиба увеличи екипа си от специалисти над два пъти и той вече наброява 75 души. Но подходът му има променлив успех. Банката бе избрана да консултира английския мобилен оператор Водафон (Vodafone Group) по покупката на японската телекомуникационна компания Джъпен телеком (Japan Telecom) за 11.5 млрд. щ. долара - най-голямото поглъщане на местна от чуждестранна фирма в Япония. Уорбърг бе също и мениджър по продажбата на конвертируеми облигации за 80 млрд. йени от Митсуи Фюдосан (Mitsui Fudosan) - най-голямата японска компания за разработване на недвижими имоти, която през 1998 и 2000 г. набираше външно финансиране чрез Номура. Чиба не само поема отговорност за екипа си, но и обича да ръководи с личен пример. През 1999 г. той участва в организирането на продажбата на тайландската Раданазин бенк (Radanazin Bank) на сингапурската Юнайтид оувърсийз бенк (United Overseas Bank). Тогава, в стремежа си да намери решение на всеки проблем или въпрос, свързан с продажбата от страна на централната банка или на правителството на Тайланд, той прекарва три от общо 12 месеца с директора на Раданазин. Освен че му предстои борба с мощни конкуренти, Чиба ще трябва да компенсира и загубата от 16.2 млрд. йени, която банката реализира през изтеклата на 31 март 2002 г. финансова година. Тя се дължи отчасти и на грешка на банков служител от периода, в който Уорбърг участваше в продажбата на акции за 57.6 млрд. йени от Дентсу (Dentsu) - най-голямата японска рекламна компания. Тогава банковият търговец написал поръчка за продажба на 610 хил. акции на Дентсу по 16 йени всяка, вместо за покупка на 16 акции по 610 хил. йени парчето. Уорбърг загубила 100 млн. щ. долара, според публикация на финансовия всекидневник Ейша Уолстрийт джърнъл. Чиба заяви, че Дентсу продължава да е клиент на Уорбърг, но отказа да коментира загубата. Той просто се появи на състоялата се по този повод пресконференция и се поклони до кръста - обичайния за Япония жест на разкаяние и извинение.Марк Чиба е роден в Мелбърн - Австралия, през 1965 година. Родителите му са емигранти, избягали от комунистическия режим в Унгария. Дипломира се като бакалавър по търговия в университета в Мелбърн през 1987 година. През 1990 г. завършва право в университета в Сидни. През 1992 г. получава магистърска степен по философия на международните отношения в университета в Оксфорд (Rhodes Scholar). Преди да постъпи в Ю Би Ес Уорбърг, работи в Мекуари бенк (Macquarie Bank) в Сидни, Австралия, и в Креди Суис Фърст Бостън (Credit Suisse First Boston) в Лондон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във