Банкеръ Weekly

Финансов дневник

УОЛСТРИЙТ СЕ ПРИБЛИЖАВА КЪМ КЛИЕНТИТЕ СИ

На едно сватбено тържество финансов анализатор от щатската инвестиционна банка Моргън Стенли (Morgan Stanley) се просълзява от умиление, докато говори за надеждите и мечтите на булката - дъщеря на негов клиент. Друг служител на финансовата институция пък се радва на успехите на детето на своя клиентка по време на футболен мач. А на един слънчев плаж финансов стратег от банката обсъжда с прекарваща почивката си брачна двойка възможностите на една подходяща за тях пенсионна схема. Тези етюди са част от рекламната кампания на Моргън Стенли. Банковите служители в действителност не участват в живота на клиентите си, но рекламите показват по какъв начин водещите компании от Уолстрийт се надяват да се доближат до потребителите на финансови услуги през 2005 година. На фона на очакваните постни доходи от търговията с ценни книжа през тази година брокерските фирми, повечето от които са част от по-големи и диверсифицирани структури, мобилизират усилията си да прилъжат клиентите си да търгуват с акции и да правят нови инвестиции, а също така да подписват договори за финансови съвети, за помощ при данъчното планиране и за дребни банкови услуги. Брокерите все повече ще използват концепцията за планиране на живота - коментира Ерик Ланг, специалист по ценни книжа и мениджър на портфейли във финансовата компания Дюпон кепитъл мениджмънт (DuPont Capital Management). - Това може и да не е изгодно за тях, но пък задържа клиентите и ги прави щастливи в една изключително конкурентна среда.Дори печалбите да са минимални, подобни допълнителни услуги ще имат огромно значение, защото базовият бизнес на Уолстрийт - операции с акции, облигации и други ценни книжа, се очаква да намалее през започналата 2005 година. След високите доходи през 2004-а, спечелени след месеци на изпълнена със силни колебания на цените търговия, която изнерви и изтощи много хора, индивидуалните инвеститори надали ще правят големи промени в портфейлите си, както постъпваха през миналите години. А спадът на търговския оборот означава и по-ниски печалби за брокерските фирми. В очакване на още една трудна година, особено в бранша на търговията със сконтови ценни книжа, някои анализатори прогнозират ценова война, която ще привлече инвеститорите и техните комисиони. Например през ноември 2004 г. поделението за сконтови брокерски услуги на финансовата компания Чарлз Шуоб (Сharles Schwab) снижи базовата си комисиона за търговска операция от 29.95 на 19.95 щ. долара. Конкурентът му И трейд файненшъл (E*Trade Financial) пък остави без промяна таксата си от 19.99 щ. долара плюс 3 щ. долара за всяка сделка. Но ако клиентът извърши 27 или повече търговски операции в рамките на едно тримесечие, комисионата плаща за всяка от тях се редуцира до 9.99 щ. долара. Ухажването на потребителя чрез планиране на личните му финанси или набиране на пакети от инвестиции за него ще се окаже твърде рисково начинание за онези, които не играят по правилата на контролните органи. Реформираната наказателна структура на Нюйоркската фондова борса например показа през октомври 2004 г., че смята да взема безкомпромисни мерки срещу нарушителите и глоби с 19 млн. щ. долара Моргън Стенли, защото банката пропуснала да изпрати информационни проспекти на потенциални инвеститори и за други нарушения. Нещо повече, тържището, наред с Националната асоциация на дилърите на ценни книжа и Комисията за ценни книжа и фондови борси, иска да напомни на играчите от Уолстрийт какви са задълженията им и заплашва освен с парични санкции и със забрана на цели бизнес линии.Като цяло компаниите са добри в откриването на нови възможности и в потушаването на скандали. Те обаче ще трябва да изразходват повече време и пари, за да са в хармония с промените в нормативната уредба и със затягането на дисциплината и за да сигурни, че няма да сгазят лука.

Facebook logo
Бъдете с нас и във