Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Трошките не признават Каско

Застраховат се коли до седем-осем години

Пазарът на Каско застраховката се срива заради големия спад в продажбите на нови коли и почти нулевите продажби на полицата за коли над осем години, коментира за БАНКЕРЪ Асен Христов, председател на надзорния съвет на Еврохолд. Според него от продадените около 20 000 нови коли от началото на годината досега, седем-осем хиляди се репатрират. Останалите 12-13 000 по правило се застраховат за пълно Каско. От продадените към 40 000 возила втора употреба за същия период със застраховка срещу кражба и щети, причинени от друг водач, са едва двадесетина процента. Едновременно с това автопаркът остарява с всяка изминала година, без да има компенсация от нови коли. Така, според Христов, обемът на премийните приходи намалява с около 15 на сто годишно.


Премийните приходи на застрахователите по доброволната Автокаско се топят, а по задължителната Гражданска отговорностсе увеличават, показват и последните данни на КФН.


За януари-август по Автокаско са постъпили над 294 млн. лева. За същия период на миналата година сумата е била с около 43 млн. повече - 338.46 млн. лева. При Гражданска отговорност премийният приход за първите осем месеца на годината е над 341 млн. лв., или с 43 млн. ръст спрямо януари-август 2010 г. (297.25 млн.). Така на практика от данните на КФН ясно се вижда, че почти с колкото намаляват постъпленията по Автокаско, с толкова скачат тези по задължителната Гражданска.


Има огромен спад, над 10%, хората масово спират да сключват Каско, особено за коли над 6 години, каза пред БАНКЕРЪ Николай Здравков, управител на Iamp;G brokers и председател на управителния съвет на Българска асоциация на застрахователните брокери. Преди кризата се застраховаха и 10-11-годишни коли. Според шефа на брокерската асоциация причините за понижения интерес са в срива на продажбите на нови возила, в слабото търсене на кредити и лизинги и в нулевия интерес към непълното каско (подзастраховането), което беше широко разпространено преди три-четири години. Продажбите на нови коли у нас са се върнали на нива от 2003-2004 година. Според Здравков това е отражение на дълговата криза върху застрахователния пазар у нас, и то в частта му за автомобилните полици.


Що се отнася до цените - по Автокаско,те са с 30% по-ниски от миналата година заради силната конкуренция, посочи Здравков. Не така стоят нещата при другата водеща автополица у нас - задължителната Гражданска отговорност. Там тарифите най-вероятно ще се повишат с около 10 на сто преди Нова година. Такъв ръст аз наричам социално увеличение - т.е. постигнато с много говорене, контрол от КФН и в опит да вдигаме тарифите не рязко, а плавно.


Но нивата са крайно недостатъчни за резервите, с които застрахователите да покрият риска. Тоест те реализират загуби от Гражданска, категоричен бе шефът на Iamp;G brokers.


Прогнозата му е, че свитото търсене на Автокаско ще се запази и дори ще се задълбочи догодина. И в същото време именно този продукт ще бъде във фокуса на внимание на дружествата, особено след като Гражданска вече е доказано губеща при сегашните цени. Надявам се това да не доведе до драстичен спад и на тарифите по Каско,и в превръщането му в губеща застраховка, посочи експертът.


Спадът при Каскосе дължи на факта, че това е доброволна застраховка, докато Гражданска е задължителна, коментира Стоян Проданов, изпълнителен директор на БулИнс. Хората се отказват от тази полица, защото промениха приоритетите си. Както всички знаем, те се определят от доходите и в зависимост от тях клиентите решават кои разходи да намалят. Относно Гражданска отговорност не очакваме влошаване на ситуацията, дори напротив. Колкото по-автоматизирани са системите, толкова повече обхватът се повишава. Очаквам догодина той да продължи да се разширява дори и при повишение на цената. Ако успее да влезе и бонус-малус системата, Гражданска ще има високи приходи, прогнозира Проданов.


nbsp;


При щета на паркинг не се вика КАТ

При щета по Автокаско на паркинг не е нужен протокол от КАТ, това е решила преди месец Комисията за финансов надзор по жалба на частно лице от застрахователен произвол.


КФН е категорична, че застрахователят не може да изисква доказателства, с които потребителят на застрахователната услуга не може да се снабди поради съществуващи нормативни пречки или поради липса на правна възможност за осигуряването им.


Основанието за тълкуването на Комисията е чл. 6 от Наредба № 1З за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия и реда за информиране между Министерството на вътрешните работи, Комисията за финансов надзор и Информационния център към Гаранционния фонд. В него пише, че не се посещават от органите на МВР - Пътна полиция и не се съставят документи за повреди на МПС, възникнали в паркирано състояние.

Facebook logo
Бъдете с нас и във