Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ТОКУДА ТВЪРДО ДЪРЖИ НА БАЛКАН

Компанията Токушукай-София ЕООД, която представлява интересите на японския бизнесмен Торао Токуда, потвърди през седмицата, че няма да оттегли интереса си към авиокомпания Балкан. Фирмата, която е собственост на притежаваната от д-р Токуда Токушукай Медикъл Корпорейшън, е единственият кандидат, огласил публично намерението си да придобие националния ни превозвач и да го изправи на крака.
До тези клетви за вярност се стигна след изявлението на бившия финансов министър и консултант на кандидат-купувача - Стоян Александров, който на 16 август по Българското национално радио оцени като безперспективно инвестирането в Балкан и сравни компанията с раково образувание. Той обоснова позицията си с огромната задлъжнялост на превозвача и необходимостта от големи капиталовложения в летателна техника. Изказването на Александров изплющя като шамар върху лицето на синдиците на авиокомпанията, които му предоставили цялата нужна на кандидат-купувача информация. Затова се наложи четири дни по-късно японците отново да потвърждават, че д-р Торао Токуда държи на думата си и преговорите със синдиците на авиокомпанията ще продължат, независимо от мнението на консултанта и бъдещ изпълнителен директор на Токуда Кредит Експрес Банк Стоян Александров. Интернешънъл Хоспитал Сървисис - друга дъщерна компания на Токушукай Медикъл Корпорейшън, притежава 53.34% от Токуда Кредит Експрес Банк. За в. БАНКЕРЪ синдикът на Балкан Владимир Петков съобщи, че преговорите вече са възобновени. След като приключат започнатия от експерти на Токушукай-София предварителен одит, японците обаче може и да се стреснат от сериозните проблеми на националния превозвач.
Одитът няма да завърши скоро, тъй като за неговото забавяне вина носят синдиците, които дават противоречиви данни за състоянието на дружеството, заяви пред. в. БАНКЕРЪ Стоян Александров. Той визира признатите от тях задължения на компанията, които за два месеца са се увеличили от 209 млн. на 214.3 млн. лева.
Към големите дългове на превозвача трябва да се прибавят и изгубените позиции на международния пазар, последица от обявяването на дружеството в несъстоятелност.
Експертите от Токушукай-София разполагат с цялата информация за имуществото на авиокомпанията, нейните годишни баланси и човешките ресурси. Въпросът е кога и под каква форма ще я обобщят - отвърна на критиките синдикът Владимир Петков. Пред в. БАНКЕРЪ той поясни, че потвърденият интерес на японците достатъчно красноречиво говори за плановете им да участват в оздравяването на превозвача. Очакванията са програмата за това да бъде внесена в съвета на кредиторите до края на октомври, допълни синдикът.
Според Александров обаче, до момента няма индикации, че такава програма действително се подготвя. Все още не са ясни и взаимоотношенията с избягалия собственик на Балкан - Зееви Груп. Може да се окаже, че освен без самолети превозвачът ни е останал и без сгради - обясни за в. БАНКЕРЪ финансистът.
Спорът между израелската компания и нашата държава ще се решава от Арбитражния съд в Париж на делото, насрочено за края на август. Двете страни ще се опитат да постигнат извънсъдебно споразумение по исканите от нашата държава 65 млн. лв., дължими на Летище София и на Ръководство въздушното движение за осигуряваното от тях обслужване, които се оспорват от израелската фирма, твърдят осведомени.
Аз съм категоричен, че при тези условия човек трябва да е луд, за да инвестира в авиокомпания Балкан, не се отрича от първоначалното си мнение Стоян Александров.
Дали в Токушукай-София ще се вслушат в аргументите на своя експерт, ще стане ясно чак след като завърши предварителният одит. Така или иначе, усърдието, с което японците подготвят разчистването на авгиевите обори в националния ни превозвач, може би най-сетне ще сложи край на порочната досегашна практика - който се захване с Балкан, или да се отказва по средата на пътя, или да увеличава битуващия от години хаос във фирмата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във