Банкеръ Weekly

Финансов дневник

СЪДЕБНИЯТ СПОР МЕЖДУ ЦКБ И ХЮНДАЙ МИНА В ХХI ВЕК

Банкова гаранция за 1.038 млн. щ. долара стои в основата на съдебния спор между Хюндай корпорейшън - външнотърговската централа на южнокорейския концерн Хюндай бизнес груп, нейния дистрибутор у нас Хюндай България и Централна кооперативна банка, който върви от 1999 година. През 1996 г. кооперативната кредитна институция се е ангажирала да плати на Хюндай корпорейшън въпросната сума, ако дистрибуторът на южнокорейците - Хюндай България, не успее да се издължи на корпорацията за доставката на 140 леки автомобила.


На 11 декември 2000 г. Софийският градски съд за пореден път отложи делото заведено от Хюндай корпорейшън срещу ЦКБ. Причината бе, че пред градските магистрати не се яви бившият изпълнителен директор на Хюндай България Август Мичев, който в момента играе в един отбор с ЦКБ. Адвокатите на банката смятат, че тя не дължи на южнокорейците повече от 477 хил. щ. долара.


През 1996 г. Хюндай България сключва с Хюндай корпорейшън договор за доставка на 140 леки коли. ЦКБ пък гарантира на южнокорейците, че ако българският дистрибутор не се издължи, банката ще плати на Хюндай корпорейшън 1.038 млн. щ. долара. Автомобилите са доставени, но до края на 1998 г. южнокорейците не получават нито стотинка от България. Тогава корпорацията решава да си потърси парите от ЦКБ и след като банката отказва да й плати, през 1999 г. южнокорейците завеждат дело срещу нея. И повече от година и половина софийските градски магистрати мъдруват по въпроса кой е крив и кой - прав в случая.


Адвокатите на Хюндай корпорейшън твърдят, че дадената гаранция от кредитната институция е безусловна и че заедно с лихвите дългът на ЦКБ вече е набъбнал на близо 1.5 млн. щ. долара. Представителите на финансовата институция и бившият изпълнителен директор на Хюндай България Август Мичев пък смятат, че ЦКБ не дължи нищо на Хюндай корпорейшън. Версията на Мичев е, че през 1996 г., когато е подписан договорът с Хюндай корпорейшън за доставката на 140-те автомобила, цената за една кола е била 6000 щ. долара. По-късно обаче дистрибуторът Хюндай България разбира, че спазарените коли на практика са втора употреба, престояли са разпечатани една година в дубайската безмитна зона и са в изключително тежко състояние. Затова Хюндай България подписва нов договор с южнокорейския доставчик, според който за 99 от колите дистрибуторът трябва да плати по 3100 щ. долара за кола, а за останалите 41 автомобила - по 4250 щ. долара. В периода между двата договора обаче ЦКБ дава гаранция на Хюндай корпорейшън за 1.038 млн. щ. долара. И въпреки че южнокорейците и дистрибуторът са се договорили за по-ниски цени, сумата на гаранцията от ЦКБ не се променя.


Представителите на южнокорейската корпорация твърдят, че Август Мичев се е отнесъл с тях некоректно. Те го обвиняват, че откакто е поел ръководството на фирмата през 1995 г., нейните задължения постоянно се увеличавали. Мичев пък обяснява, че е станал неудобен за южнокорейците, след като е отказал Хюндай България да поеме лошото наследство на Интервега - фирмата, която до 1995 г. е била дистрибутор на корпорацията Хюндай, но здраво зациклила с пласирането на доставените през 1994 г. от южнокорейците 1000 автомобила.


От Хюндай корпорейшън пресмятат, че в резултат на операциите на Мичев са претърпели загуби от 2 млн. щ. долара, а според него фирмата му е овътрена от южнокорейските си партньори с около половин милион долара.


Драмата между Хюндай България и Хюндай корпорейшън достигна епогея си през май миналата година, когато в жилището и офиса на Мичев бе направен обиск, при който както беше обявено били открити доказателства, уличаващи го във фалшифициране на данъчни документи. Срещу Мичев бе образувано следствено дело и му бе наложена мярка за неотклонение - парична гаранция. Но няколко дни след обиска бизнесменът заяви пред в.БАНКЕРЪ, че иззетите от дома му документи са фалшифицирани от южнокорейските му партньори. На фона на тази драма между Мичев и Хюндай корпорейшън се разиграва и съдебната битка около гаранцията, дадена от ЦКБ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във