Банкеръ Weekly

Финансов дневник

СИТИГРУП УХАЖВА ЖЕНИТЕ

На промоционалната закуска в нюйоркския хотел Четирите сезона, организирана на 10 октомври от звеното Жени и компания (Women Co.) на щатския финансов гигант Ситигруп (Citigroup), всички присъстващи са издокарани от главата до петите. Разговорите обаче не се въртят около последните модни тенденции, а около статистически данни. А Лиза Капуто, ръководителка на Жени и компания, и Сали Кравчек, директорка на брокерското поделение на Ситигруп - Смит Барни (Smith Barney), са се постарали тази шикозна сбирка да прилича по-скоро на среща на девойки около кухненската маса, а не на мъчително обсъждане на семейното финансово планиране.Духът на Жени и компания е смесица от професионализъм и забавление, от разбирателство и ефективност и те се усещат от върха до редовия участник. Капуто и Кравчек са помислили за всичко - от навременното приключване на срещата до плащането на сметката за паркинг и специално гравираните червени кожени портмонета за бизнес карти, пъхнати в торбичките с рекламни подаръци. Всъщност на тази среща рекламата е толкова деликатно загатната, че много жени не успяват да разберат какво всъщност предлага Жени и компания. И какво ще получат, ако станат нейни клиенти срещу 125 щ. долара годишна комисиона. Действително, защо мастодонтът Ситигруп харчи допълнителни пари и време, за да създаде звено за услуги само за жени? Всички големи брокерски компании просто поставят на видно място в рекламите си няколко случайно подбрани женски лица, отпечатват специални брошури и организират по някой насочен към дамската аудитория семинар. Такова внимание има напълно логично обяснение. Преди сто години жените в САЩ нямаха право да гласуват. А преди 30 години в страната нямаше нито една жена ръководител на публично търгувана компания, с изключение на наследствените. Днес по данни на статистическото бюро Сенсъс (Census Bureau) дамите управляват около 49% от щатския бизнес и реализират годишни продажби за 1.15 трлн. щ. долара. Повече от половината от общо 66 млн. работещи жени в САЩ са професионалистки, които се разпореждат със собствения си доход. А всяка трета съпруга печели повече от силната си половинка. Тази промяна е обективно обусловена. В САЩ средната възраст на вдовиците е 56 години. Жените живеят средно със седем години по-дълго от мъжете. А според статистическите данни на определен етап от живота една от всеки четири съпруги е принудена да поеме грижата за семейството в свои ръце. И тъй като жените наследяват фамилни състояния, не е чудно, че 50% от инвеститорите на фондовите борси са дами. Очевидно оттеглилият се неотдавна от поста си главен изпълнителен директор на Ситигруп Санфорд Уейл е постъпил много далновидно, когато през 1999 г. създава поделението Жени и компания. Замисълът му е по подходящ начин да предлага на нежната част от населението продуктите на финансовата групировка. Назначението на Лиза Капуто за директор на поделението през януари 2000 г. пък е повече от находка. Тя е бивш прессекретар на тогавашната първа дама Хилъри Клинтън, а по-голямата част от кариерата й е преминала в сектора на обществените услуги. Жени и компания предлага цял набор от услуги на Ситигруп с отстъпка и стимулира жените да ползват различни финансови продукти - от ипотеки и училищни заеми до инвестиции и наемане на бавачки - с едно-единствено телефонно обаждане или посещение на ИНТЕРНЕТ-страницата на банката. Клиентките получават бърз достъп до надеждна и пестяща време информация и обслужване. Онези дами, които проявят интерес към Жени и компания, ще ползват само услугите, предлагани от собствените компании на Ситигруп, като например застрахователя Тревълърс (Travelers Insurance) или от съдружниците на гиганта, като например Делойт и Туш (Deloitte Touche). Но не им се предлагат конкурентните продукти примерно на он-лайн брокера Чарлз Шуоб (Charles Schwab) или финансовите съвети на инвестиционната банка Голдмън Сакс (Goldman Sachs). Ситигруп обаче е успяла да комплектува толкова много разнообразни сметки за всеки клиент, че никой не би се отказал от връзките си с групировката. Всеки играч от банковия бранш знае, че веднъж впримчен в сложен набор от сметки, клиентът трудно може да бъде примамен от друга финансова институция с по-изгодна оферта. Изгодата за Ситигруп от начинанието е безспорна, независимо дали звеното Жени и компания работи на печалба или не. За доверието на клиентките воюват висшите мениджърки на финансовия гигант и резултатът е видим. През 2002 г. щатското списание Работещи майки (Working Magazine) класира банката сред 100-те водещи работодатели за работещи майки. Списание ЛАТИНА стил пък я отличи за това, че предлага най-добри работни места за латиноамериканки. Ръководителка на Жени и компания, както бе казано, е Капуто, управител и главен изпълнителен директор на групата за световни потребителски услуги е Марджъри Магнър, а финансовото обслужване предлага Смит Барни, чийто шеф от октомври 2002 г. е Сали Кравчек. Тя е е един от най-уважаваните бизнес лидери от Уолстрийт - репутация, която спечели по време на работата си за независимата проучвателна фирма Санфорд Бърнстейн (Sanford Bernstein). Днес на събранията на персонала на Смит Барни служителите машинално сядат, като се редуват мъж-жена, мъж-жена. Промяната, внесена от Кравчек, не е израз просто на равенството между половете, но и на едно осъзнато обединение на екипа. Въпреки финансовите скандали от последните няколко години и милиардите долари, които загубиха инвеститорите, определено има смисъл от финансови съвети и професионални анализи, твърди Кравчек. Защото психологическият профил на средностатистическия инвеститор показва, че човек е склонен да следва течението на популярните тенденции, а не да разчита на сигурни данни. Според нея финансовият съветник е полезен дори само за да опази клиентите да не си навредят сами. А анализите понякога помагат за увеличение на личното състояние, агитира Кравчек.

Facebook logo
Бъдете с нас и във