Банкеръ Weekly

Финансов дневник

SG EКСПРЕСБАНК ВЕЧЕ НЕ Е СОЦИАЛНА БАНКА

SG EКСПРЕСБАНК ВЕЧЕ НЕ Е СОЦИАЛНА БАНКАСанди Жилио, главен изпълнителен директор на SG ЕКСПРЕСБАНК, пред в.БАНКЕРЪГ-н Жилио, в класацията на в.БАНКЕРЪ SG EКСПРЕСБАНК бе оценена като една от петте най-добри банки в страната за деветмесечието. От коя сфера на дейността, която развива банката, сте най-доволен и къде бихте искали да има по-голямо развитие?- Постигнатите резултати се дължат преди всичко на служителите и клиентите ни. Най-голям успех имаме в потребителските кредити, които започнахме да разработваме от нулата. Когато Сосиете Женерал придоби ЕКСПРЕСБАНК, гражданите ползваха само депозити като услуга. Преди 15 месеца въведохме първия заем за граждани Кредит Експресо, за който не се изискват гаранции. От нулев дял на пазара на потребителски кредити през 2001 г. сега вече държим до 10% от този бизнес. Това е прекрасно постижение за толкова кратък период. В същото време удвоихме броя на клиентите в банкирането на дребно от 100 000 на 200 000. След потребителския Кредит Експресо разработихме жилищно кредитиране, финансиране на студенти с петгодишни заеми, по които главницата започва да се изплаща на втората или третата година. Неотдавна започнахме да отпускаме и кредити за ремонт на жилища. Сега банката предлага специална коледна промоция на Кредит Експресо и до края на януари заемите ще се отпускат с годишна лихва, която е намалена с 3% и е около 9.25 процента.В такъв случай изостава ли корпоративното банкиране на по-заден план? Смятате ли да насочите отново вниманието на банката към обслужването на фирмите, ще им предложите ли някакви нови услуги?- През цялото време работихме и по корпоративното банкиране. Може би не особено усилено заради акцента, който поставихме на банкирането за граждани. Въпреки това съвсем не сме загърбили корпоративните ни клиенти. На 12 декември например подписах договор с НЕК и с австрийските компании Алстом Пауър и Войт Сименс. SG ЕКСПРЕСБАНК заедно със Сосиете Женерал ще финансира модернизацията на два ВЕЦ-а в Родопския регион, а изпълнители на проекта са двете западни фирми. Кредитът, който ще отпуснем, е 13 млн. евро. Това само по себе си означава, че работим добре в областта на корпоративното банкиране. Ще се убедите в думите ми, ако видите финансовите резултати. Когато пристигнахме в България, всичко беше като неизследвана територия за нас. Отне ни известно време, докато оценим потенциала на българските ни корпоративни клиенти - кои фирми са добри и най-вече с кои не сме готови да работим. Очевидно, когато не се познава страната, е нужно време, за да се направи такава преценка. Не мога да кажа, че постигнахме 100% удовлетворителни резултати. Направихме голямо прочистване на фирмения си кредитен портфейл. Нивото му тази година е съизмеримо с миналогодишното, но за сметка на изчистените стари задължения сме раздали нови заеми с по-високо качество. Съвсем неотдавна въведохме три нови услуги - SG Ауто финанс, SG темпо капитал.През януари ще въведем още един продукт, който ще наподобява Кредит Експресо - за граждани. Той е насочен към малките и средните компании. Ще се отпуска бързо, без много формалности и ще се базира на система за оценяване на кредитоискателя, която е широко разпространена в Европа. Сумата на тези заеми, които ще осигуряват оборотен капитал, ще бъде между 10 000 и 50 000 лева. През първата година предвиждаме да отпуснем около 1000 такива заема на обща стойност между 25 и 35 млн. лева. Предполагам, че средният размер на един кредит ще бъде около 20 000-25 000 лева. Мисля, че 2003-а може да се превърне за нас в година на корпоративното банкиране.SG EКСПРЕСБАНК получи признанието на Сосиете Женерал за най-успешната инвестиция на банковата група през тази година. Бихте ли разяснили какво означава това?- Всяка година Сосиете Женерал връчва награда на една от своите структури, която по преценка на банката майка предлага най-високо качество на обслужване и на финансови продукти. За 2002 г. наградата бе връчена на SG ЕКСПРЕСБАНК на официална церемония в Париж.Високата оценка се базира на няколко критерия. Сред тях е малкият брой на неактивните сметки - не би трябвало да има много сметки, по които не се извършват никакви операции. Друг показател е периодът от време, когато информационната система не работи по една или друга причина. Има значение и времето, в което се дава отговор на всяко оплакване от клиент. Дори усмивката, с която се посреща всеки човек в банката, е от значение. Чрез всички тези критерии се прави един вид съревнование, което SG EКСПРЕСБАНК спечели.Вече споменахте за новите продукти в корпоративното банкиране, какво обаче могат да очакват обикновените граждани в близко бъдеще?- Ще предложим пакет от продукти за гражданите със специални условия, чиято цел е да ги задържи като наши клиенти. Същевременно хората, които не са наши постоянни клиенти, ще бъдат поставени в по-неизгодна позиция чрез по-високи такси. Вече не сме социална банка, така че ако сте наш клиент, ще направим всичко по силите си, за да ви угодим. Ако обаче дойдете при нас само за една операция - да речем, че идвате в банката само за да си плащате някаква месечна такса, няма да попаднете в кръга на нашите интереси. Ние искаме да изградим партньорство - да даваме всичко възможно от себе си и да получаваме подобаващо отношение в замяна. Целта ни е да съпровождаме нашия клиент през следващите 10-15 или 20 години. Във Франция например конкуренцията е толкова жестока, че се опитваме да открием сметка на всяко новородено бебе, на което правим и подарък - например обувчици. Даваме известна сума, за да подтикнем родителите да открият спестовна сметка, в която и те, и дядовци и баби да внасят суми, докато детето порасне. По-късно, когато младият човек навлезе в деловия живот, той може да има няколко сметки в различни банки, но ще запази първата си сметка в Сосиете Женерал по сантиментални причини. Това ще се опитаме да направим и в България, но ще отнеме известно време.Сблъскахте се с българското правораздаване по няколко случая. Смятате ли, че съдебната система защитава интересите на кредиторите от недобросъвестни длъжници?- Правораздаването тук е разочароващ елемент, който открихме след идването си в България. Правната система защитава прекалено много лошите длъжници. Освен това до голяма степен защитава бандитите. Когато има лош длъжник, който е взел кредит срещу добро обезпечение, е необходимо доста дълго време това обезпечение да се осребри, ако въобще бъде осребрено. Не можем да се примирим, че има хора, които искат да откраднат пари от банката с официалната протекция на някои съдии. Като една от водещите банки в света просто не можем да приемем токова нещо. Водим едно дело, което е пример за чиста злоупотреба и опит за кражба на средства от SG EКСПРЕСБАНК. Имаме доказателства, че става дума за престъпни действия, но съдията не иска да ги приеме. Подобен пример е в ущърб на българската икономика. Какви могат да бъдат последствията от това съдебно дело?- Засега няма да има такива. За голяма банка като нашата няколко милиона лева не водят до проблем, но от гледна точка на лошия пример, който се дава, този случай може да има негативни последствия за привличането на потенциални инвеститори и за българската икономика като цяло. Ако съдебният процес се развива по досегашния начин, ще вдигнем много голям шум. Ако ви се наложи да съветвате чуждестранен бизнесмен, който иска да инвестира в България, за какво ще го предупредите да си отваря очите?- Не бих искал да правя обобщения, пък и ние самите преди две години инвестирахме тук 36 млн. долара, за което в никакъв случай не съжаляваме. Ние окуражаваме хората да инвестират в страната, защото тя има голям потенциал за развитие. За съжаление съществува такова черно петно като съдебната система, но се надявам, че то ще изчезне много бързо и няма да останат други подобни тъмни петна. Един все още неуреден въпрос в повечето развиващи се икономики е, че има голям дял на разплащанията в кеш, които са като отворена врата за всякакви отклонения от приетите правни норми. Това вече се променя в България и дори неотдавна правителството взе решение заплатите в държавната администрация да се плащат по банков път чрез дебитни карти, което е добра стъпка. Друг проблем, с който често се сблъскваме в практиката си в България, е избягването на плащането на данъци по всякакъв възможен начин от страна на компаниите. Според мен една фирма може да се оприличи с обикновения човек - добре е да се плащат повече данъци, защото те означават, че печелиш добре, следователно можеш да разчиташ на по-голямо финансиране от страна на банките. Ние абсолютно отказваме да кредитираме фирми и граждани, които не показват реалните си финансови резултати в официалните документи, независимо какви печалби постигат в действителност. Знам, че невинаги лицата, които търсят заем, са виновни за това, но не можем да допуснем каквито и да е изключения. Това би означавало да открием път на много нови проблеми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във