Банкеръ Weekly

Финансов дневник

РЕШЕНИЕТО НА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЗА ЦЕНИТЕ НА ТОКА Е НЕУДАЧНО И ДОРИ БЕЗОТГОВОРНО

МВФ ИСКАШЕ ОГРАНИЧЕНИЯТА ЗА КРЕДИТИРАНЕТО ДА СЕ ВЪВЕДАТ СЪС ЗАДНА ДАТАХанс Фликеншилд, ръководител на мисията на МВФ за България, пред в.БАНКЕРЪГ-н Фликеншилд, мисията на МВФ, която приключи на 16 март, бе кратка и успешна. Какви договорености постигнахте с правителството?- По време на сегашната мисия успяхме да направим това, което не можахме през декември 2004 година. С правителството постигнахме споразумение по програмата за 2005 г. и по най-важния въпрос, който стоеше отворен - фискалната политика. Другият основен въпрос, който обсъждахме през декември се разреши от само себе си - кабинетът взе решение да вдигне минималната работна заплата с 25 процента. Ние обаче убедихме правителството, че това увеличение ще доведе до нарастване на вътрешното търсене. Затова би трябвало да се вземат допълнителни фискални мерки, които да го ограничат. Споразумяхме се това да бъде отчетено при изпълняването на бюджета за 2005 г. и по тази причина се договорихме той да отчита излишък в размер на 1% от брутния вътрешен продукт.Знаете, че бюджетът за 2004 г. отчете излишък от 1.75% от БВП. Това бе приятна изненада за нас и за правителството, тъй като през декември ние не можехме да предвидим, че приходите ще бъдат толкова големи през последния месец на годината. При тези резултати за 2004 г. за сегашната мисия на МВФ и за правителството е по-лесно да се договорят за бюджетен излишък в размер на 1% от БВП. При това разходите на хазната през 2005 г. ще бъдат по-високи с 9.5% в сравнение с 2004 година. Правителството ще може да харчи повече и въпреки това да постигне бюджетен излишък. С колко ще бъдат намалени средствата, които ще може да похарчи държавната компанията за публични инвестиции?- Както министър Велчев обяви днес, първоначалната сума - 260 млн. лв., за тази компания бе увеличена на 340 млн. лв. поради добрия финансов резултат за миналата година. След разговорите с нас правителството прие да я намали със 120 млн. лв. до 220 млн. лева. Тези 220 млн. лв. ще бъдат използвани за финансирането на проекти, определени от отделните министерства. Разходите ще бъдат направени предимно през второто тримесечие на годината, т.е. преди изборите. Пое ли правителството някакви конкретни ангажименти за осъществяването на приватизационни сделки?- Не, нямаше нови ангажименти. Раздържавяването на компаниите за производство на електричество трябва да завърши. Има ангажимент приватизацията на Булгартабак да продължи, въпреки че не трябва да очакваме кой знае какво да се случи в тази насока преди изборите. Това е един спорен въпрос от политическа гледна точка. Мисля, че правителството не би желало дебатите по него да бъдат подновени, тъй като те вече създадоха доста напрежение. От друга страна, е наясно, че ако искате да предотвратите затваряне на цигарените фабрики и да не създадете огромна безработица, Булгартабак трябва да бъде преструктуриран най-късно до 2007 година. А най-добрият начин това да стане е цигарените фабрики да бъдат продадени на стратегически инвеститор от бранша, който може да направи тези компании конкурентни. Сигурно разбрахте, че преди седмица Върховният административен съд обяви увеличението на цените на електроенергията за незаконно? Смятате ли, че в момента е наложително цените на тока отново да се увеличават?- Сигурен съм, че съдиите са намерили нещо неправомерно в процедурата, по която цените на електроенергията са били увеличени. Но повишаването им е необходимо, тъй като тези дружества имат големи загуби. Световната банка работи много усърдно, за да стигне до трите последователни увеличения на цените до средата на 2004 година. И би било престъпление те да бъдат отменени. Понякога се чудя защо съдиите прилагат закона сляпо и не вземат под внимание икономическата реалност. Бих се радвал да разговарям със съдиите за икономическите последствия от такива решения. Искам да кажа, че ако наистина е имало процедурни нарушения при определянето на тези ценови увеличения, те трябва да се оправят, но икономическата необходимост от увеличение на тези цени за мен е безспорна. Вероятно сте доволен от мерките за ограничаване на кредитирането, които БНБ предприе през февруари. Все пак не смятате ли, че те са прекалено строги?- МВФ одобрява приложените от БНБ мерки и те са част от програмата, за която се споразумяхме с правителството. Съжаляваме, че, отново поради законови причини, Централната банка не можа да наложи тези ограничения от началото на 2005-а и те няма да се отнасят за първото тримесечие на годината. Лично аз не виждам защо мерките, които бяха гласувани през февруари, да не могат да важат от началото на 2005 година. Юристите на БНБ обаче имаха съмнения, че подобен акт може да бъде оспорен и по тази причина Централната банка реши те да влязат в сила от 1 април. Това обаче отваря възможност за банките до тази дата да се развихрят в отпускането на кредити, без да бъдат наказани за това. Може да бъдат отпуснати и фиктивни заеми, които ще бъдат изплатени до април, за да отворят път за предоставяне на нови кредити. Мисля също така, че не е удачно банките, чиито кредити са под 60% от активите им, да бъдат освобождавани от ограничението да увеличат заемите с не повече от 6% на тримесечие. Не мислите ли, че мерките трябваше да бъдат насочени само към потребителските заеми, а не към кредитирането изобщо?- Като макроикономист аз не обичам да конкретизирам мерките и да оценявам на какви групи по какъв начин действат. Но вие сте прав, че най-голям е ръстът на потребителските и ипотечните кредити. БНБ вече обяви мярка за намаляване ръста на ипотечните кредити - изискването, че размерът на този заем на може да надхвърля 70% от ипотекирания имот. Биха могли да се въведат мерки като в Румъния например, където от банките се изисква да правят проверка на доходите на кредитополучателя, като отпусканият му заем не би могъл да е по-голям от 30-35% от годишните му доходи. Такова изискване би могло да се въведе и в България, за да намали кредитирането в този сегмент. Според вас кои са най-големите опасности, пред които е изправена българската икономика, и въобще има ли такива през настоящата година? Всъщност не са ли изборите най-голямата опасност?- Надявам се, че с програмата, която договорихме по време на сегашната мисия, успяхме да намалим опасността за финансовата стабилност, пред която изборите биха могли да я изправят. Надявам се, че програмата е сигнал към народа и към международната общност, че икономиката и финансите на страната ще останат стабилни, докато политиците са ангажирани в карнавала на предизборната кампания. Така че ирационалността може да царства в политическото пространство, но икономическата арена ще бъде добре управлявана. Затова мисля, че изборите не са основен проблем. Риск би могъл да се появи, ако ръстът на кредитите не намалее. Опасност може да възникне поради нестабилност на външните пазари. Не знаем какво ще стане с цените на петрола. Лично аз не мисля, че те ще се повишават. Но никога не може да се твърди със сигурност. Например биха могли да намалеят доставките от Саудитска Арабия и тогава цените ще се повишат. От гледна точка на експорта сте зависими от цените на металите, които в момента са благоприятни, но всичко може да се случи. В областта на туризма имаше новини, че немските туроператори са направили по-малко резервации, отколкото миналата година. Така че икономиката ви е уязвима от външни фактори. Но като цяло съм доста оптимистично настроен за 2005 година. Кога ще бъде следващата ви мисия?- Вторият преглед по споразумението ще бъде през септември. Може да направим кратко посещение през юли, за да се срещнем с новото правителство. Но това ще бъде извън рамките на предпазното споразумение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във