Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ПРОДАДОХА МЕСТА ЕВТИНО КАТО ЗА СВОИ ХОРА

На злополучния танкер Места, който на 7 май тази година се взриви на рейда срещу румънския порт Констанца, му е намерен купувач, без да бъде обявен търг, оплака се управителят на българо-турската фирма Бутони - Балкан Атанас Атанасов пред в. БАНКЕРЪ.Представители на Министерството на транспорта и съобщенията, и на параходство Български морски флот обаче твърдят, че търг е имало. Трите подадени оферти били отворени на 14 септември от комисия в транспортното министерство и в присъствието на заместник-министъра по финансовите въпроси в същото ведомство Златолина Мукова. В късните часове на същия ден разглеждането на предложенията продължило в заседателната зала на дирекция Структурна реформа в министерството. В надпреварата участвали:1. Дидо (DIDO) - с регистрация в Пирея, Гърция;2. Болкън енд Блексий Шипинг, Пирея, собственост на лондонския клон на параходство Български морски флот, но не от свое име, а като представител на регистрираната в Панама фирма Далия (DAGLIA);3. Милениум, която не е представила подробна информация за регистрацията си.И трите фирми имали сходни изисквания по подготовката на кораба за пожаробезопасност, екипаж, гаранция за изчистени задължения към трети страни и т.н. Дидо поставила и условие, ако възникнат някакви претенции, след като бъде извършено плащането, то те да бъдат уредени от продавача БМФ. Освен това Дидо е поискала и обявеното в корабните документи тегло на Места (15 279 тона) да се докаже. Именно тези изисквания, както и липсата на по-подробни данни за Милениум, наклонили везните в полза на офшорката Далия, която печели Места с предложена цена от 605 хил. щ. долара.Танкерът трябваше да бъде продаден за скрап. На това мнение са всички комисии, качили се на плавателния съд след взрива. Причината е ясна - разходите за отстраняване на нанесените щети не могат да бъдат възстановени до края на 2003 г., когато изтича срокът за експлоатацията на Места. Твърде много въпросителни обаче предизвиква т. нар. търг. Кандидатстват три фирми, като едната от тях е представлявана от дружество, собственост на продавача. Втората, по странно стечение на обстоятелствата, също като първата е от Пирея, и поставя трудноизпълними условия. Третата пък е представила чисто формална оферта, сякаш колкото да не е без хич. Четири дни след отварянето на трите предложения в Министерството на транспорта и съобщенията постъпва жалба от споменатата вече българо-турска фирма Бутони - Балкан, адресирана до самия министър и заведена в деловодството с входящ номер 13-00-00901 от 18 септември 2001 година. В нея се посочва, че компанията е с традиции в корабния бизнес и особено в нарязването на кораби за скрап, че е подала оферта още от 15 юни и нейни представители са разгледали кораба на 28 юни. Същевременно шефовете на Бутони - Балкан протестират, че не били поканени на никакъв търг и разбрали от вестниците кой е победителят. Към жалбата си те прилагат и оферта, от която се разбира, че са оценили Места на 739 625 щ. долара - т.е. със 134 хил. долара повече от победителя Далия.Днес, месец и половина по-късно, Бутони - Балкан все още чака отговор от транспортното министерство. Аз твърдя, че никъде не е бил обявен търг за Места, иначе ние щяхме да знаем - заяви пред в. БАНКЕРЪ управителят на фирмата Атанас Атанасов. - От пет месеца водим кореспонденция с лондонския офис на параходство Български морски флот и ако имаше такъв търг, щяхме да сме информирани.Не знам да има никаква жалба - отбеляза пък Валентин Гълъбов, който оглавява дирекция Структурна реформа в Министерството на транспорта. - Не мога точно да отговоря къде е бил обявен търгът, но според мене къде ли не е бил обявен, включително и в ИНТЕРНЕТ. Имаше дори един дълъг списък от над тридесет фирми, които проявяваха интерес и пратиха екипи да огледат танкера в Констанца. Мисля, че едва ли има сериозна корабна фирма по света, която да не знаеше, че Места се продава. Всеки, който се интересуваше, можеше да кандидатства. Ние даже проведохме няколко кръга, благодарение на които подобрихме предлаганите цени с над 100 хил. щ. долара.Така ли е, или не, но не може да се подмине без коментар цената, на която е продаден корабът - под 40 щ. долара за тон стомана. Само за сравнение, цените на корабния скрап в Измир, Турция, са около 80 долара за тон, а в Пакистан и Индия достигат до 179 долара за тон. РазБира се, в случая трябва да се имат предвид и разходите за закарването на танкера до което и да било пристанище, но според познавачи на пазара на корабен скрап минималната цена, на която Места е могъл да бъде продаден, е около 70-75 долара за тон.Не е за пренебрегване и фактът, че цялото оборудване на Места - радиолокатори, лаг, система Инмарсат, апаратура за подаване на сигнали при потъване (GMDSS)..., е изправно, отговарящо на най-съвременните изисквания, напълно използваемо и би могло да се спазари срещу добра цена за монтиране на друг кораб. Така че купувачът Далия добре си е направил сметката.Що се отнася до шефа на изпълнителна дирекция Морска администрация Марин Петров, единственото, което той знае, е, че Места е продаден, отписан от българските корабни регистри и следователно вече е извън правомощията му.

Facebook logo
Бъдете с нас и във