Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ПОНЯКОГА УСПЕХЪТ НАКИСЕЛЯВА

Ако изпитанията и катаклизмите в ранните години от живота са нещото, което осигурява успеха на една бизнес кариера, може да се каже, че съдбата е била благосклонна към Пеям Замани. Още като ученик той бил прогонен от родния Иран по религиозни причини и емигрирал в Америка със 75 долара в джоба, с които трябвало да уреди нов живот за себе си и брат си. Колкото и кисел да е бил подаръкът, който му поднесла съдбата обаче, Замани успял да го превърне в свое предимство. Днес трийсет и три годишен иранец има солиден предприемачески опит зад гърба си и вече работи по третия важен бизнес проект в живота си. И този път парите са лично негови. Когато пуска на борсата акции от първата си компания, Замани спечелва внушителната сума от 85 млн. щ. долара. За да задейства втората, той привлича други десет милиона от инвеститори. Да създадеш една компания от нулата може да означава и голямо забавление, и много труд - признава той. - Имало е моменти, когато е трябвало да плащам заплати от кредитната си карта. Но мисля, че това време вече свърши.Най-големият обрат в живота му си остава онова дълго и мъчително пътуване, което го откъсва завинаги от родния Иран. Като последователи на религията бахай, след Ислямската революция през 1979 г. Замани и неговото семейство изведнъж се оказали врагове в собствената си държава. Независимо че тази вяра била създадена в Иран и някога била една от четирите религии, признати от местните закони, по време на политическите и религиозните размирици хората, изповядващи бахайството, започнали да се чувстват твърде нежелани. След революцията бахайците изпаднаха в немилост - обръща поглед назад Пеям Замани. - Усещахме, че нямаме друг избор, освен да си тръгнем от тази страна.През 1987 г., когато Пеям бил само на 16 години, той избягал в Пакистан, където се срещнал с един от по-големите си братя, заминал преди него. След едногодишен престой там двамата отново се оказали на път - към роднини в калифорнийския град Модесто. Пристигнахме през 1988 г. и именно в Модесто завърших гимназия - разказва Замани. - Когато дойдохме, двамата с брат ми притежавахме общо 75 долара.След дипломирането си в Калифорнийския университет и обучението в програма за бизнес лидери към университета Станфорд Замани станал един от основателите и главен изпълнителен директор на ИНТЕРНЕТ-компанията Autoweb.com, която била сред пионерите в търговията на автомобили чрез електронната мрежа. Пеям и брат му Франк били достатъчно силни, за да оцелеят след мъчителното бягство от Иран, да емигрират в САЩ почти без пари и да завършат университет. Но не успели да преглътнат проблемите, които им сервирали неведнъж американските автомобилни търговци. През първите няколко години от престоя си в Америка Пеям сменил осем раздрънкани автомобила и това го накарало да се чувства като жертва всеки път, щом му се наложело да си търси нова кола. Когато и брат му, тогава мениджър по качествен контрол в Майкрософт (Microsoft), се разровил в ИНТЕРНЕТ, за да си търси нов автомобил и открил, че световната мрежа предлага твърде оскъдна помощ на такива като него, двамата решили сами да създадат сайт, който да помага на желаещите да си купят автомобил.През първите няколко седмици от откриването му през 1995 г. Autoweb.com регистрирал скромен брой посещения, но за около три години - до декември 1998 г. станал най-търсеният автомобилен сайт в ИНТЕРНЕТ. В него купувачите можели да намерят не само подходящ за себе си нов или стар автомобил, но и да си уредят финансиране на покупката и съответните застраховки. В същото време те не плащали нищо, тъй като братята се договорили с търговците, членуващи в тяхната мрежа, да плащат такса за всеки клиент, стигнал до тях благодарение на сайта. Когато компанията достигнала годишни приходи от 45 млн. щ. долара, Пеям Замани предложил нейни акции на борсата и спечелил от тях 85 млн. долара. След това обаче я продал, съзнавайки, че по-нататъшната й експанзия ще има нужда от по-солиден финансов гръб. Ние не печелехме чак толкова много, че да преминем на следващото ниво - признава предприемачът. - А на бизнеса му трябваше по-богата компания, за да навлезе в нови области. Ако например Amazon.com продължаваше и днес да продава само книги, можеше вече да не е в този бизнес.След продажбата на Autoweb.com Замани събрал 10 млн. долара от инвеститори и през 1999 г. регистрирал новата си компания Пърпъл тай (Purple Tie Inc.). Нищо не ме дразнеше повече, докато ходех в командировки, от това да си прибера дрехите от химическото и да видя, че липсват копчета, че панталонът ми има двоен ръб или ризата ми е прекалено колосана, връща се назад във времето калифорнийският предприемач. Разочарованието го насочило към идеята, че може да се създаде сайт, който клиентите да посещават по всяко време на денонощието всеки ден от седмицата и да си поръчват някой от осигурените за целта 150 микробуса, който да транспортира дрехите им до специални центрове за химическо чистене и да ги върне обратно. Първият такъв център се появил през лятото на 2000 г. близо до Сан Франциско, но в крайна сметка опитът на Замани да пригоди модела за онлайн обслужване към индустрията, наречена химическо чистене, се провалил.Когато се съвзел, Замани се върнал обратно към търговията по ИНТЕРНЕТ, решен на всяка цена да постигне успех там, където много други преди него се проваляли. През 2001 г. той използвал лични средства, за да създаде Некст фейз мидия (Next Phase Media Inc.) - компания, управляваща дейността на няколко сайта, специализирани в предлагането на потребителски услуги. Идеята на Замани се основавала на проучване, което той провел след клиенти, интересуващи се от покупката на кола. Резултатите показали, че 20% от тези хора смятат да си купуват и жилище. Така пред Замани се открил един цял свят от нови възможности. Хрумнало му, че може да събере на едно място оферти за заеми за автомобили, услуги, свързани с недвижими имоти, материали за ремонт на дома и помощ при пренасяне. Три години след основаването на фирмата сайтовете на Замани разполагат с около 10 000 доставчици на различни услуги - най-вече посредници при продажба на недвижими имоти и автомобилни търговци. Всички те се конкурират да привлекат вниманието и парите на потребителите чрез създадената от Замани организация. Формулата се оказала успешна. Днес иранецът работи със 75 служители в централата на фирмата си в Уолнът Крийк, Калифорния, а годишните й приходи възлизат на 20 млн. щ. долара. Фактът, че Пеям стана милионер толкова млад, показва, че неговият бизнес модел е качествен - споделя Донован Нийл-Мей - основател и главен мениджър на калифорнийска PR-агенция, който от години работи със Замани. - Естествено, и той е срещал спънки, но точно те са го накарали да бъде толкова сериозен и предпазлив. С последната си компания той доказва, че наистина разбира как се прави успешен ИНТЕРНЕТ-бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във