Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ПОЧТИ ВСИЧКИ БЪЛГАРИ ТЪРСЯТ ПАРИ НАЗАЕМ

Антон Кнет, председател на надзорния съвет на банка БИОХИМ и генерален мениджър на Банк Аустрия за Централна и Източна ЕвропаГ-н Кнет, през март бе взето решение Банк Аустрия (притежаваща 99% от БИОХИМ) да увеличи капитала си чрез нова емисия акции, която да продаде на Виенската фондова борса. Каква бе целта на това увеличение?- Успяхме да продадем успешно на борсата голям пакет от акции, който формира 25% от капитала на Банка Аустрия. Благодарение на пласирането на тези ценни книжа в банката се вля свеж капитал от 1 млрд. евро, който ще използваме за разширяване на пазарните си позиции в Централна и Източна Европа. Парите ще послужат за покупката на нови банки в региона. Преди два месеца например Банк Аустрия стана собственик на босненската Сентръл Профит Банк (третата по големина кредитна институция в Босна). В момента се състезаваме за една от най-големите институции в Унгария - Поста Банк. И сме нащрек - в случай че в страните от Централна и Източна Европа се отворят други възможности за покупката на атрактивни банки.Банк Аустрия притежава в България сериозен дял от пазара, след като миналата година купи БИОХИМ (бел. ред. - за 82.5 млн. евро). Но ние продължаваме да инвестираме в тази банка, тъй като искаме да повишим качеството и да разнообразим услугите, които тя предлага и чрез тях да привлечем нови клиенти. А за това е необходимо да се подобрят информационните технологии на БИОХИМ. За целта ние решихме да оставим на банката печалбата й за 2002 г. (21.38 млн. лв.), която ще бъде използвана за развитието на информационната й система и за създаването на нови продукти.Казвате, че основната цел пред БИОХИМ е да увеличи пазарния си дял. Как смятате да я постигнете?- Ще предлагаме все повече услуги за граждани и ще продължим да развиваме продуктите си за фирми. Знаете че при сливането си с банка ХФБ България (то приключи в началото на 2003 година) БИОХИМ наследи от нея услугите й за корпоративни клиенти, които са много ефективни.В момента БИОХИМ е една от най-големите банки в България и контролира 7% от всички отпуснати заеми. Предвиждаме през следващите две-три години делът ни на пазара за кредити да достигне 10 процента. Мисля, че тази цел е постижима и ще бъде достигната не само чрез разработката на нови продукти, но и чрез обучение и подобряване на квалификацията на персонала. Какви по-точно продукти планирате да пусне БИОХИМ на пазара?- От май полагаме сериозни усилия да навлезем на пазара на потребителските кредити и успяхме да постигнем много добри резултати. Плановете ни бяха до края на 2003-а да отпуснем 50 млн. лв. потребителски заем, но успяхме да постигнем тази цел още през юли. Това стана, защото предложихме точния продукт в точното време. Но преди да го пуснем на пазара направихме проучване, което показа, че 90% от населението търси потребителски кредити.Имаме още няколко идеи, свързани с кредитни продукти. Ще пуснем много видове целеви заеми за финансирането на малък и среден бизнес - за дребни търговци, за лекари, за зъболекари, за адвокати. Тези заеми ще са предназначени за хора, които искат да закупят оборудване, но не разполагат с достатъчно собствени средства. Обновихме и условията по ипотечните заеми, защото много българи искат да закупят жилище, обзавеждане или да направят ремонт. В момента предлагаме промоциална лихва по тези заеми, която е с 2-2.5% по-ниска от обичайната (според статистиката на БНБ в средата на юли средната лихва по ипотечните потребителски кредити е 15.6%, а по жилищните - 12.91%). Не се ли опасявате, че бързото увеличаване на кредитите, които отпуска банката, повишава риска от нарастването на броя на нередовно обслужваните заеми?- Предоставянето на кредити винаги води до поемането на по-големи рискове. Но те са много по-малки, ако служителите на банката си гледат съвестно работата и внимателно оценяват всеки кредитоискател. Аз съм напълно убеден, че персоналът на БИОХИМ грижливо проверява кандидатите за заеми. И въпреки че много внимаваме при подбора на клиентите, за два-три месеца успяхме да привлечем над 20 хил. нови лица, които вече ползват услугите на БИОХИМ. В края на краищата, това е работата на банката. Нали тя също трябва да печели пари, за да плаща лихви по депозитите на гражданите и фирмите. Неотдавна стана ясно, че БИОХИМ ще регистрира свое лизингово дружество - БИОХИМ Лизинг. Каква ще е неговата роля за дейността на банката?- Ние все още сме в процес на учредяване на тази компания. Документите ни са готови, но чакаме съдът да ни регистрира. Лизингът е задължителен продукт за една универсална банка. Така че ние искаме той да присъства в услугите, които предлага БИОХИМ. В България лизингът е аналог на заема. С други думи, той е сходен начин за финансиране на инвестиции. В Централна и Източна Европа Банк Аустрия е партньор със застрахователната компания Винерщетише. Има ли планове за съвместна дейност и в България - със застрахователна компания Български имоти, сред чиито основни акционери е Винерщетише?- Банк Аустрия работи с много застрахователни компании, в зависимост от техните предложения и нашите нужди. Не може да се каже, че проявяваме предпочитания към една от тях. Подобна е ситуацията и в България. Между банките и застрахователите има много възможности за взаимно предлагане на продуктите. Но не е в наш интерес да даваме изключителни права на едно дружество. Български имоти например предлага застраховка Живот за нашите кредитополучатели. Освен него работим и с БУЛСТРАД и с ДЗИ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във