Банкеръ Daily

Финансов дневник

Отново добри намерения в КФН

В средата на февруари на нарочна пресконференция КФН обяви бъдещите си творчески планове. Те звучаха повече от оптимистично, защото бяха обвързани с конкретни срокове.
До седмици ще е готов анализът на Световната банка по въпроса за цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", обявиха от КФН тогава. Въпросът дали застрахователните премии по "Гражданска отговорност" за МПС са достатъчни и дали не трябва да се завишат от гледна точка на покритите рискове възникна след извършената проверка на целия финансов сектор у нас от страна на Международния валутен фонд (по т. нар. FSAP) през миналата година. В резултат бе възложен допълнителен анализ на Световната банка, който обаче е за надзорни цели и няма да е публичен. За вдигане цената на полицата "Гражданска отговорност" се говори поне от 15 години. Всяка есен тя "скача поне с 10%", а по-смелите прогностици залагат и на 20-30 на сто.

Впоследствие това не се случва. Цената се вдига най-много с до 5 на сто. Обикновено това става за определени по-рискови превозни средства или такива, карани в по-опасна среда.

Колкото до чакания анализ на Световната банка, той няма да бъде готов в цитираните от КФН срокове. Източник, близък до представителството на световната финансова институция, каза за "БАНКЕРЪ, че едва ли преди края на март ще са готови с документа. Всичко около този анализ обаче е "чувствителна информация" и едва ли много ще премине през административната цедка, за да стигне до медиите.

"Ако комисията реши, ще предприеме надзорни мерки спрямо определени компании, при които анализите сочат недостиг на премиите. В такъв случай те най-вероятно ще бъдат принудени да вдигнат цената на застраховката." Това е най-странният цитат от пресконференцията в средата на февруари.

До месец март се очаква комисията да получи и проекта на консултанта "Ърнст енд Янг" на методика за въвеждане на системата "бонус-малус" по застраховката "Гражданска отговорност", казаха още от КФН на 14 февруари.. Преди да изготви съответната наредба, КФН се ангажира да направи обществено обсъждане на методиката, за да бъдат отчетени позициите на всички заинтересовани страни. Идеята на системата, чието въвеждане се бави с години, е изрядните шофьори да плащат по-евтина "Гражданска отговорност", а нарушителите на пътя - по-скъпа.

Към края на февруари се отчита, че средно с 12 лв. е поскъпнала задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Причина за поскъпването на "Гражданска отговорност" беше новата вноска, която застрахователите трябва да направят в специален фонд към Националното бюро "Зелена карта", за която "БАНКЕРЪ" вече писа. Това е институцията, която плаща обезщетения, ако българи без "Зелена карта" причинят катастрофа в чужбина. Средствата във фонда ще служат като банкова гаранция срещу неплащането на щети в чужбина, а създаването му е по решение на Международния съвет на бюрата "Зелена карта".

Заради зачестилите случаи на некоректни български застрахователи, които бавят или не могат да платят щетите, сега всички компании трябва да внесат до март общо 4 млн. евро депозит. Тези пари на практика ще бъдат платени от крайните потребители, като поскъпването на "Гражданската отговорност" варира между 11 до 18 лв. от всяка полица в различните застрахователни компании.

 

 

 

В управление "Застрахователен надзор" на КФН вървят твърде странни процеси. След като в края на 2016г. без всякакви мотиви вноската по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите от началото на 2017 г. беше вдигната от 8.50  на 12.00 лв. (дори е имало предложение на г-жа Ралица Агайн тя да стане 14,00лв.), в края на 2017 г. с Решение № 1600 на Гаранционния фонд (ГФ) от 20.12.2017 г. вноската по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите през 2018г. става в размер на 10 лв. за всяко застраховано МПС.  За това алармира Христо Христов, първият шеф на държавния финансов регулатор.
И забележете, какъв е мотивът за намаляване на тази вноска: "В писмото от Гаранционния фонд е посочено, че предложението за размера на вноската е определено на база на следното: при изчисляването на необходимия размер на вноската към фонда за незастраховани МПС на ГФ са взети предвид изискванията на чл.116 от КЗ. За определяне на вноската във фонда за незастраховани МПС е използвана съществуващата надеждна и достоверна информация от 2008 г. до края на второ тримесечие на 2017 година. Наличните данни за предходни периоди не са достатъчно пълни и точни и не отговарят в достатъчна степен на принципа за високо ниво на достоверност на информацията."
Излиза, че решенията на УС, на ръководството на ГФ и на заместник-председателя на КФН, отговарящ за управление "Застрахователен надзор", са некомпетентни, непрофесионални и в ущърб на потребителите, коментира Христов.
Той отново повдига следните въпроси:
Защо беше проспан депозит на ГФ от 9 698 108.22 лв. във фалиралата КТБ? (виж №1492, клиент № 77275 от списъка по чл.66, ал.7, т.1 от Закона за банковата несъстоятелност на приетите от синдика на Корпоративна търговска банка АД - в несъстоятелност, вземания, по които не са направени възражения)? Как е записана в баланса тази загуба? Защо не са публично достояние балансът и отчетът за приходите и разходите на ГФ?  И защо членовете на УС на ГФ бяха увеличени от пет на седм, а отново в него няма представител на потребителите?

<!--![endif]--><!--![if-->

Facebook logo
Бъдете с нас и във