Банкеръ Daily

Финансов дневник

"Олимпик" фалира. А парите на клиентите?

S 250 c48ceb43 3404 43a2 924d c67c84edf097

От 00:00 мин. на 18 август полиците, сключени с кипърския застраховател "Олимпик", автоматично стават невалидни. За това информираха  Комисията за финансов надзор, Гаранционният  фонд,  редица застрахователни експерти.  А  двеста и седемдесет хиляди нейни клиенти останаха без валидна застраховка  - донякъде очаквано (от май месец насам сигналите за лошите перспективи през застрахователя ставаха все по-очевидни).  За да не се стига дотам, бе създадена възможност в рамките на три дни (15, 16 и 17 август) потърпевшите от ликвидацията на "Олимпик" да сключат застраховка с нов застраховател. В сряда (15 август) КФН съобщи, че е създадена необходимата организация и Гаранционният фонд е осигурил техническа възможност  за сключване на нови полици с други застрахователи.

По принцип, когато човек иска да си направи нова застраховка при друг застраховател, е нужно първо да прекрати старата. Докато това се случи, минават около две седмици, в които системата на Гаранционния фонд трябва да обработи документацията.  Едва след това вече може да бъде сключена новата полица.

"С намесата на Гаранционния фонд и на регулатора тази процедура сега се промени. Специално за случая "Олимпик" отключиха системата на Гаранционния фонд и от 15 август сутринта вече е възможно клиентите на "Олимпик" да отидат при своя застрахователен посредник или при друг застраховател и да сключат нова полица "Гражданска отговорност". Тя ще стане технически активна през нощта на 17 срещу 18 август", обясни пред "БАНКЕРЪ" председателят на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова. 

Важно е да уточним, че до 18 август 2018 г. всеки засегнат собственик на МПС трябва да е  сключил нова застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите с друг застраховател. Тя  може да се сключи и от друго лице.
 След прекратяване на застрахователните договори, ако не са били сключени нови своевременно, в случай на пътнотранспортно произшествие обезщетението се заплаща от лицето, причинило произшествието на пътя.

Що се касае до клиентите на кипърския застраховател, претърпели застрахователно събитие до 17 август (включително),  техните обезщетения са гарантирани от Кипърския гаранционен фонд. Съгласно Кодекса за застраховането Българският гаранционен фонд не покрива и не гарантира дейността на застрахователи от други държави от ЕС, които извършват дейност в България при правото на установяване. Застрахователят "Олимпик" (чрез клона си в България) извършва дейност именно при правото на установяване, съответно Гаранционният фонд не изплаща обезщетения вместо този застраховател, който е със седалище в Кипър.

Така че тези хора трябва (ако все още не са го направили) да подадат искане за обезщетение в офисите на "Олимпик", както обикновено, респ. ликвидаторът на застрахователя ще придвижи молбата им и Кипърският гаранционен фонд, който според местното си законодателство има ангажимент, да им изплати обезщетение.  

Експертите обаче не се ангажират с прогноза колко време ще отнеме, докато обезщетенията бъдат изплатени.

Реално и в момента офисите на "Олимпик" работят. Просто в тях вместо ръководство и акционери вече стоят ликвидаторите, назначени за целта.

Хората, които искат да си възстановят заплатените премии за неизтеклата част на застрахователните договори, които ще бъдат прекратени, също трябва да подадат заявление в офисите на фалиралата застрахователна компания. 

"За разлика от обезщетенията по "Гражданската отговорност", тези суми не са гарантирани от закона. За това тези хора се нареждат като кредитори в масата на несъстоятелността на застрахователя. Ако активите му не са достатъчни, за да покрият всичките му такива задължения, никой не може да каже, какво ще се случи в процеса на ликвидация", допълни Светла Несторова. Изплащането на дължимите суми зависи от много фактори, сред които и това, колко предявени щети ще има по този портфейл.

Припомняме, че след приключването на проверката на балансите на застрахователите през изминалите две години бяха отнети лицензите на двама  застрахователи  - на "Надежда" и на "Синдикалната взаимозастрахователна кооперация - СиВЗК". Никой от тях обаче нямаше голям портфейл по "Гражданска отговорност" за автомобилистите. Освен това те бяха български застрахователи, съответно полиците им по "Гражданска отговорност" се гарантираха от Българския гаранционен фонд.

"Отнемане на лиценза на чуждестранен застраховател с голям автомобилен портфейл на територията на България се случва за първи път. Освен това всеки случай е специфичен - в зависимост от страната, в която застрахователят е лицензиран, и гаранционната схема е различна. Този случай ще бъде добър тест за това как гаранционната схема в Кипър ще работи с българските власти", каза още председателят на Асоциацията на българските застрахователи.

 

Предистория

В края на миналия месец (25 юли) стана ясно, че постоянният секретар на Министерството на финансите в Кипър е потвърдил решението на надзорния орган върху застраховането за отнемане на лиценза на "Олимпик" (Olympic Insurance Co. Ltd), която има клонове и у нас. 

"В съответствие с разпоредбите на чл. 318 (1) от Закона отнемането на лиценза на компанията да извършва застрахователна дейност е предмет на принудителна ликвидация и процедура по несъстоятелност пред съда", съобщиха тогава от Комисията за финансов надзор.

Припомняме, че лицензът на застрахователното дружество бе отнет още на 8 май 2018 г. поради това, че компанията не покрива минималното капиталово изискване за платежоспособност и представеният краткосрочен план не е адекватен. На посочената дата бе наложена забрана за разпореждане с активите на дружеството със съдействието на Комисията за финансов надзор. Тогава, съгласно практиката в Кипър, на това застрахователно дружество бе даден специален лиценз. Той включваше само възможност за продължаване на дейността по вече сключени договори  за уреждане на висящи претенции и събиране на дължими към дружеството премии. Този лиценз изтече на 8 юни 2018-а.

Специалният лиценз даде възможността в рамките на един месец "Олимпик" да използва втори одитор и да допълни информацията, която не е била предоставена от първия ревизор, и  по този начин да се гарантира дългосрочната сигурност на компанията и предоставяните от нея полици - това се твърди в публично становище на компанията "Олимпик". Застрахователят се възползвал от законовата възможност независим одитор да извърши допълнителен отчет по недостатъчната информация от предишния, с който да се потвърди  доказано съществуващият актив на компанията. Освен това дружеството обжалвало решението на надзорния орган върху застраховането пред постоянния секретар на Министерството на финансите. 

"Специалният лиценз в условията, на който компанията оперира от 10 май 2018г., ще продължи до назначаването на временен ликвидатор", съобщиха от застрахователя.

Както "БАНКЕРЪ" вече писа, българският надзор неколкократно подкани "Олимпик" да възобнови плащанията си. Това се случи на 24 май, 6 юни и за последно на 18 юли.  В този контекст от застрахователната компания съобщиха на 25 юли, че: "Всички плащания от страна на компанията се извършват единствено след получаване на одобрение и потвърждение от страна на назначения в дружеството специален администратор - Павлос Накаузи (Мазарс Кипър), от надзорния орган по застраховане - Кипър, и Комисия за финансов надзор - България. Всички заведени и одобрени щети са предоставени своевременно за потвърждение към фирма Мазарс в очакване на одобрение за разплащане. Считано от 23 юли 2018 г. ЗК "Олимпик", има задължение единствено да завежда и обработва постъпващите застрахователни претенции. Всички разплащания ще бъдат одобрявани, след като бъде назначен временен ликвидатор в дружеството."

Facebook logo
Бъдете с нас и във