Банкеръ Weekly

Финансов дневник

НОВА РЕЙТИНГОВА АГЕНЦИЯ ЩЕ ОЦЕНЯВА 7000 КОМПАНИИ

Седем хиляди компании да получат своя кредитен рейтинг до края на следващата година планира екипът на Българска рейтингова агенция (БРА) АД. Акционерното дружество бе създадено на 17 септември 2002 г. и досега е популярно единствено с промоцията, която му направи Министерството на икономиката. Заместник-министърът Никола Янков е един от членовете на съвета на директорите. А 25-процентен дял в дружеството има Българската агенция за експортно застраховане, която е подчинена на икономическия министър. Капиталът на БРА АД е 50 000 лева. В бъдеще се предвижда и публично предлагане на акции, което обяснява защо учредителната емисия на БРА бе регистрирана в Централния депозитар. Основният учредител на рейтинговата агенция е фондът Браво инвестмънт, в който участват един бивш и двама настоящи банкови служители - Тошко Георгиев, Димитър Вълков и Божидар Аршинков. Тошко Георгиев, който е изпълнителен директор на агенцията, в момента е финансов директор на БОНИ ОБОРОТ ХОЛДИНГ, а в миналото е работил в ТБ БИОХИМ. Вълков и Аршинков са регионални директори на ХЕБРОСБАНК, съответно за Източна и Западна България. Вълков е бивш служител на БНП-Париба, а Аршинков работеше за местната структура на Дън енд Брадстрийт, която е свързана със световната рейтингова агенция Мудис. След това за известно време бе служител на Демирбанк-България.Именно на контакти с Мудис разчитат учредителите на новата рейтингова агенция, тъй като покупката на нейната световнопризната методология ще сложи печат за достоверност на оценките, които БРА ще присъжда. Като начало агенцията ще се ориентира в проучването на компании, кандидатстващи за кредит, по поръчка на банки. Вече са водени разговори за това с водещите финансови институции в страната, а също и с компании, които като потенциални емитенти на облигации са заинтересовани да имат рейтинг.Създаването на Българска рейтингова агенция може да се окаже първият успешен опит в тази област. Подобни проекти бяха разработени през 1996 г. от група финансисти, преподаватели в УНСС и журналисти, но до реализация не се стигна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във