Банкеръ Weekly

отрезвяване

Нирвана за колата след тежката й карма

S 250 1fb6b543 a53f 4775 94df c93e2d0837e6

Комисията за финансов надзор е  напът да  потопи автомобилистите в "нирвана" след душевните им патила  по тежката карма на колата. Очертава се да  отпадне наследяването на малус - точките, които си е "заслужила"  колата на опасен и често санкциониран шофьор и пренасянето на тегобата им върху следващия й собственик - примерно изряден шофьор, както беше записано в отпадналия вече проект за норматив.

Хората от МВР са настоявали  в нормативната уредба да има и нещо, което да оказва  дисциплиниращ ефект. Така се е стигнало до изопачената идея колата да е виновната, а не конкретният водач. Това коментираха участници в работната група.

В развитите страни "малус" се дава за щети, т.е - при катастрофи. При нас обаче бившият проект вещаеше да се дава не само за щети, а и за нарушения на пътя. Така се стигаше до двойна санкция - акт от КАТ и "малус" по "Гражданска отговорност".

Нов вариант на системата "Бонус-малус" за застраховката "Гражданска отговорност" подготвят експертите от КФН. Целта и преди, и сега е шофьорите с нарушения да плащат повече от изрядните. Ще бъдат предложени законодателни промени, така че системата "Бонус-малус" да отговаря на очакванията на хората, обясняват експертите.

В Кодекса за застраховането текстовете ще бъдат формулирани така, че при прехвърляне на колата тя да не си върви с малуса от предишния водач, коментират застрахователни консултанти. Единствената логика на тази рестрикция е, че тя се е опитвала да пребори българската изобретателност, при която всеки лош шофьор може да прехвърли колата на баба си и да заличи "малуса", който тя носи, и пак той да си я кара.

Най-вероятно в полицата "Гражданнска отговорност" ще се  вписват  всички лица, които имат право да карат дадената кола. Така вече ще се знае кой е карал колата по време на нарушението или при щетата и на него ще му се начислява санкцията под формвата на "малус". Сега в полицата такава информация няма и на практика всеки може да се юри по пътищата, без да спазва закона. А колата пък вече няма да е единствен носител на информацията за начина на шофирането й.

Въпреки че "Бонус-малус" системите действат в Европа отпреди 100 години, страната ни заедно с още две държави все още  е извън кръга на страните, които стимулират добрите водачи на леки и тежкотоварни автомобили, и санкционират причинителите на катастрофи. Въпреки че системата трябваше да заработи у нас от началото на тази година.

От друга страна, КФН ще преразгледа дългия списък от глоби, които "допринасят" за "малуса". Много хора възразиха, че не може за превишение на скоростта от 10 км в час да се оскъпява "Гражданска отговорност за автомобилистите". Подобни уж дребни камъчета обърнаха  колата на Комисията за финансов надзор, която повече от десет години се опитва да въведе тази система при застраховката "Гражданска отговорност", но се  оказа изправена през нормативна уредба, трудно съвместима с европейските и световните стандарти.

Предложението срещна  сериозен отпор заради две неща - обвързването на системата с автомобила - вместо с неговия водач, и зависимостта й от нарушенията, констатирани от пътната полиция. "От 28 години съм шофьор, за статистиката имам всички възможни категории, управлявам абсолютно всичко, което се движи.  Дефиниция "лош шофьор"  няма. Имаме нарушител, който превишава скоростта или друго нещо, за което той понася своята санкция, плаща съответната глоба, отнемат му се точки. И  ако бъде ударен и от "Бонус-малус", това вече ще бъде трета санкция за  едно нарушение", коментира ситуацията  Христо Радков от Българско обединение на шофьорите. Той признава, че вече веднъж му е отнемана книжката за изчерпване на контролните точки, но не е причинявал пътни инциденти и затова смята, че не е редно да плаща повече на застрахователите.

"Откакто съм си взел книжката, съм изминал над 1.2 млн. км с всякакво превозно средство - без никакъв инцидент, но може би ако тази система бъде въведена и догодина ме хванат, че карайки към морето с 20 км по-бързо, което е напълно възможно да се случи - на мен ще ми бъде завишена премията по "Гражданска", без аз въобще да съм потенциален вредител и без да се наложи на застрахователя да плаща за щета  от мое име", допълни Радков. 

Системата е определена като уникална и от самия финансов надзор. Накратко - първата година след приемането й  е нулева, всички шофьори - независимо как са карали дотук, се третират по един и същи начин. След една година се преценява кой е сакциониран  от КАТ и кой не. Хората без нарушения ще получат отстъпка от "Гражданска отговорност", а хората с нарушения - повишаване на цената.

Максималният бонус - отстъпка е 25%, а максималното наказание, или малус, е 300% оскъпяване на застраховката. Нужни са минимум 12 години да се изчисти досието на колата и тя да излезе отново на нула, независимо кой е собственикът й. Утежняващо обстоятелство е и превишението на скоростта.

Негативно настроени към новата система са всички засегнати от нея -  не само шофьорите, но и хората от транспортния бранш  и застрахователите.

"Това не е класическият тип "Бонус-малус" система, която действа в ЕС - това, което предлага законодателят у нас,  е да бъдат обвързани административните нарушения от страна на водача със заплащането на "Гражданска отговорност", което за нас е абсолютно недопустимо, незаконосъобразно, нецелесъобразно", каза и Магдалена Милтенова от Конфедерация на автобусните превозвачи.

Работещите в  транспортния бранш са категорични, че системата ще доведе до увеличение на подкупите, защото на шофьорите ще им е по-изгодно да дадат пари на ръка, вместо да плащат висока "Гражданска отговорност" с години.

"Ако вие попаднете в малус системата, реално след това вие десет години не може да си възстановите точките, които  реално губите, и трябва да заплащате много по-висока "Гражданска отговорност", което неминуемо ще доведе до  увеличение на корупцията, с която ние се борим всячески", уточни още Милтенова.

Хората от бизнеса  изтъкват, че заради липсата на достатъчно кадри в страната  не може да има толкова високи претенции към шофьорите, които наемат,  те трябва само да отговарят на изискванията. Така, ако сред тях попадне нарушител, камионът или автобусът на фирмата, изведнъж ще се сдобие с дългосрочно скъпа с до 300% повече "Гражданска отговорност".

"Това е застрахователна система и  всички опити  да й бъдат преписани други функции - социални, съдебни, възпитателни, са неуспешни. Затова моето мнение е,  че трябва да бъде коригиран  вариантът на системата, който е предложен. Има компоненти на системата, които са силно неприемливи, и аз мисля, че трудно можем да намерим аналог някъде в света тези елементи да са прилагани някъде успешно и те касаят двете най-популярни характеристики на това предложение - едното е автомобилите да имат собствен "Бонус-малус" и второто като база да се вземат не виновно причинените щети, които са заплатени от застрахователите, а да се вземат административнонаказателните постановления на пътна полиция", каза Милтенова.

Шофьорите трябва да бъдат наказвани, ако причиняват щети и  ако застрахователят плаща, само тогава е логично от тях да се иска по-висока "Гражданска отговорност", смятат от бранша.

Заради конфликтите, които причини въвеждането на системата, Комисията за финансов надзор отново за поредна година я отложи, вместо да бъде открито истинско решение на проблема.

Опитите продължават.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във