Банкеръ Weekly

Финансов дневник

НЕГАТИВНО РЕШЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИОННИЯ СЪД НЯМА ДА БЛОКИРА БЮДЖЕТА

Милен Велчев - министър на финансите, пред в. БАНКЕРЪМилен Велчев е роден на 22 март 1966 г. в София. През 1994 г. напуска България и седем години работи в лондонското Сити - първоначално в Кемикъл банк, а от 1999 г. - в Мерил Линч. Завръща се в България през късната пролет на 2001 г. и става водач на листата на НДСВ в Пловдив, където печели 45% от гласовете. На 24 юли 2001-ва е избран за министър на финансите в правителството на Симеон Сакскобургготски.Велчев твърди, че след близо две години работа като шеф на финансовото ведомство все още няма планове за политическа кариера извън сегашния си пост. Той е достатъчно отговорен и имам да свърша още много работа, преди да помисля за нещо друго. Милен Велчев обаче признава, че ако времето можеше да се върне назад, той отново би приел да оглави финансовото министерство. Фактът, че е най-младият министър на това ведомство от деветдесет години насам, ни най-малко не го смущава.Велчев често може да бъде засечен в елитни клубове със съпругата си, но както той самият казва: за подобни глезотии нямам много време. А иначе запълва свободното си време с баскетбол, където сблъсъците са не по-малко сурови, отколкото на финансовата арена. Ето защо контузиите на Велчев - при приятелските срещи на игрището, се коментират и от медиите. В началото на 2002-ра той получи травма в менискуса, а няколко месеца по-късно се появи с насинено око. Но това са бели кахъри в сравнение с ударите, които трябва да отбива на политическия терен.Г-н министър, някои електронни медии съобщиха на 8 април, че Конституционният съд ще обяви бюджета на съдебната власт за 2003-а за противоречащ на основния закон на републиката. Ако това се случи, какви действия ще предприеме Министерството на финансите?- Ако се вземе такова решение, ще бъдем принудени да направим промени в тази част на бюджета, която е обявена за противоконституционна. Докато това стане, Законът за устройство на държавния бюджет предвижда всеки месец да правим разходи, които не надхвърлят една дванайста от общата сума, която държавният бюджет е похарчил през миналата година.Бюджетът за 2003-а бе приет от МВФ с резерви. Какви са резултатите от изпълнението му през първото тримесечие на тази година?- Ще кажа само, че те са по-добри не само спрямо очакванията на МВФ, но и спрямо тези на правителството. Кметовете не спират да критикуват Министерството на финансите, че ги е обезкървило финансово. На какво всъщност се дължи постоянният недостиг на средства в общините?- Най-вече на направените от тях разходи за строителство и за външни услуги. Проблемите, които имат общините, се дължат най-вече на лошата финансова дисциплина и на неспазването на ангажиментите, които местните власти поеха пред Министерството на финансите. Ние покрихме изцяло натрупаните и неразплатени от тях задължения към края на 2002 година. Всички останали неразплатени от тях разходи са абсолютно нелегитимни и министерството няма никакво правно основание да ги дотира.Първият скандал, в който бе намесено името ви като финансов министър, бе споразумението с Краун Ейджънтс - за подпомагане на реформите в митниците. Какви са резултатите от сътрудничеството ви с агентите на короната близо година и половина след подписването на договора с тях?- През миналата година приходите от мита се повишиха с 9% спрямо тези през 2001-ва. Като имате предвид, че точно тогава доларът рязко поевтиня спрямо лева. А това се отразява негативно на постъпленията от мита, които се отчитат в национална валута. От началото на януари до края на март 2003-а месечните постъпления от мита продължават да са по-високи в сравнение с първите три месеца на 2002-ра. Така че ще отчетем нарастване на тези приходи.Какви суми са изплатени до момента на Краун Ейджънтс?- По-малко от половината от договорените пари, тъй като все още не е изминал и половината от срока на тригодишното ни споразумение с агентите на короната. Знаете, че се договорихме те да получат чисто 27 млн. лв., а досега сме им превели около 13 млн. лева. Това е несъизмеримо малко спрямо увеличението на постъпленията - 230 млн. лв., което реализирахме благодарение както на усилията на Краун Ейджънтс, така и на екипа на Агенция Митници, оглавяван от Асен Асенов.Организирахте и сключихте две сделки за замяна на български брейди облигации с нови дългосрочни държавни ценни книжа. Обявихте тези операции за особено успешни. Още ли смятате, че това е така, след като доларът поевтиня главоломно, а прогнозите ви за увеличаване на международните лихвени равнища не се сбъднаха?- Продължавам да твърдя, че двете сделки по замяна на български брейди облигации бяха изключително успешни и полезни за бюджета на страната. За дългосрочния ефект от тези облигации не е правилно да се съди само от сегашната конюнктура.Какво се получи в резултат на сделката и последвалото я намаляване на международните лихвени равнища? Замяната на брейди облигациите с нови дългосрочни държавни ценни книжа доведе до моментно увеличение на плащанията по лихви, но намали разходите за погасяване на главниците. С преодоляването на световната рецесия лихвените равнища ще започнат да се покачват, което ще доведе до покачването на разходите по обслужването на книжата с плаващи лихви, каквито са брейди облигациите. В същото време, тъй като лихвите по новите дългосрочни ценни книжа са фиксирани, разходите по обслужването им ще останат непроменени. Г-н Велчев, МВФ сериозно критикува правителството за намеренията му да използва част от фискалния резерв за създаването на фонд за рискови инвестиции и за създаване на нова авиокомпания. Какъв е ефектът от тези инвестиции?- С МВФ имахме различия по използването на средства от фискалния резерв, но ако те бяха сериозни, нямаше да има споразумение с Фонда.Що се отнася до ефекта от инвестициите, направени с пари от фискалния резерв, той трудно може да бъде установен в момента. Средствата, които досега сме инвестирали в Бългериън Ер, не са получили своята възвръщаемост. Това ще стане, след като компанията бъде приватизирана. А парите, предвидени за рисковия инвестиционен фонд, все още не са похарчени.В банковите среди се говори, че на свое закрито заседание сегашното правителство е разрешило да извадите от фискалния резерв още 400 млн. лева. Какви са намеренията ви за управлението на тези пари?- Макар и да не мога да коментирам точка от закрито заседание, ще ви кажа, че със сигурност няма да предоставяме тези средства за доверително управление на частни институции. Обсъждали сме варианти за сътрудничество със Световната банка по управлението на споменатата част от резерва. Няма да навлизам в повече детайли, но искам да ви уверя, че няма да предоставяме за управление пари на чуждестранни финансови институции, нито че имаме намерение да инвестираме в рискови финансови инструменти. Просто търсим начин да повишим доходността от операциите с пари от фискалния резерв, без да поемаме по-голям риск.Означава ли това, че правителството ще купува емитирани от Световната банка облигации?- Не предвиждаме подобни сделки. Но дори да имахме намерение да купуваме ценни книжа на Световната банка, не виждам нищо лошо в това, тъй като те са едни от най-нискорисковите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във