Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Не остана кола без Гражданска отговорност

660 000 автомобила са спрени от движение за половин година

Борислав Михайлов
S 250 537cc68d c719 4e3b 83ea 3a0efacacabf
S 250 f80a1cb8 4f1b 45ef b20f bfcd9a55916f

От началото на годината в България служебно е прекратена регистрацията на рекорден брой автомобили - 660 000. Това са направили инспекторите от КАТ в сътрудничество със застрахователния Гаранционен фонд и основната причина е липсата на сключена "Гражданска отговорност" за тези возила. Това обясни специално за "БАНКЕРЪ" Борислав Михайлов, председател на управителния съвет на Гаранционния фонд.

Големият ефект от тази "чистка" е, че рязко се вдига покритието на автопарка със задължителната полица. "В момента почти 97% от колите у нас са застраховани с нея. Това е небивал успех - само преди месеци едва 82 на сто от автомобилите у нас имаха задължителната застраховка, коментира Михайлов.

Преди да се пристъпи към заличаване на регистрацията, до собственика се пращат две уведомления. Първото е от Гаранционния фонд и до 14 дни след датата на уведомлението собственикът на автомобила трябва да представи сключена застраховка. Ако не го направи, Гаранционният фонд предава информацията на Пътна полиция.
Второто уведомление идва от регионалната структура на МВР. Аналогично на първото и тук собственикът на автомобила е приканен до 14 дни от датата на уведомлението да представи валидна полица. Ако не го направи, следва автоматична дерегистрация на автомобила или служебното му спиране от движение. Служебно дерегистриране не означава сваляне на регистрационните номера, а само че автомобилът няма право да се движи. Което се засича много лесно с таблетите, с които са в процес на оборудване катаджиите и пътните полицаи.

Служебно прекратена регистрация на пътното превозно средство се възстановява също така автоматично, когато Гаранционният фонд прати до МВР съобщение, че автомобил с еди-кой си номер вече има "Гражданска отговорност". Това се случва през три-четири дни. 

Другият вариант е по свое желание собственикът сам да представи валидна застраховка "Гражданска отговорност" пред КАТ. Застрахователни експерти съветват: ако се избере вторият вариант, да се изисква бележка от КАТ, че колата вече не се води дерегистрирана.

Според Кодекса за застраховане за липса на застраховка "Гражданска отговорност" се налага глоба от 250 лв. - за физическо лице, и 2000 лв. - за юридическо лице или едноличен търговец. При повторно нарушение наказанието е съответно 800 и 4000 лева. Лице, което не е собственик и управлява МПС без валидна застраховка, се наказва с глоба от 400 лева. При повторно нарушение наказанието е 800 лева.

Изброените глоби обаче се отнасят само до случаите, когато автомобил без застраховка е засечен да се движи по пътищата у нас. Тоест, ако собственик на возило не е имал застраховка, но и не е карал колата си, не дължи никаква глоба - такова е търкуванието на застрахователните експерти. Както в случая на моята позната баба, пристигнала от Америка. "Е, поне веднъж да имам късмет", усмихва се доволно тя. Само че за дерегистриран автомобил продължава да се дължи годишен данък. "Ех, няма пълно щастие", въздъхва героинята на нашия текст и отива да изпълни дълга си на данъкоплатец.

Това правило влезе в сила от началото на миналата година с новия Кодекс за застраховането. Дотогава съществуваше една компромисна и слабоефективна система - автомобилите биваха спирани от движение само ако са заловени в движение без валидна застраховка. "Жестовете" на контролните органи бяха докарали нещата дотам, че около 18% от българския автопарк беше без валидна застраховка "Гражданска отговорност".

Едновременно с това се повиши информираността на водачите. Често при сделки с коли продавачът пропуска да съобщи за липсата на "Гражданска" или шумно уверява, че колата има такава, но трябва да я намери. Наивните купувачи се връзват. Сега обаче това лесно може да се провери за секунди по електронен път. Това става на сайта на Комисията за финансов контрол или на интернет страницата на Гаранционния фонд. За да се провери има ли сключена застраховка "Гражданска отговорност" на МПС, трябва да се въведе поне в едно от полетата държавен контролен номер - ДКН, рама или стикер, както и кода за сигурност, изобразен на графиката.

Обръчът около немарливите или пестеливи водачи, за които задължителната полица е пожелателна, се затяга не само чрез дерегистрацията на колите им. Вече ще има система за оценка за начина им на шофиране . И се преминава от думи към дела - предприемат се стъпки за въвеждане на системата, за която се говори от няколко петилетки.  Целта на системата "Бонус-малус" е да направи полиците "Гражданска отговорност" скъпи за рисковите и недобросъвестни водачи, а на по-внимателните - да предостави по-големи отстъпки. Накратко, "Бонус-малус" по същество е ”отстъпка надбавка”. "Бонус" - отстъпка, "Малус" - надбавка. Гръцко поделение на Ernst & Young ще изготви методологията, по която предстои да се въведе системата за българските автомобилисти. Така полицата няма да е с еднаква цена за всички водачи, а ще е персонализирана - внимателните шофьорите без катастрофи ще плащат по-малко, а тези с провинения - повече. Чрез нея всеки нов водач на МПС започва от нула и заплаща основната премия. В зависимост от поведението му като водач през следващите му години той получава  бонуси и  отстъпки, но при допуснати ПТП надбавките му се увеличават. 

Комисията за финансов надзор (КФН) е напът да приеме наредба за регистрите на Гаранционния фонд. Така застрахователите ще имат достъп до системата на МВР в реално време  с цел обмяна на актуална информация. При сключване на застраховка "Гражданска отговорност" ще се предоставят само регистрационният номер и номерът на талон. 

 

 

Кой, какво и без какво кара

КАТ също предложи да предоставя данни за дерегистрираните коли, но до края на май. Рекордните 556 902 превозни средства са били дерегистрирани само през първите пет месеца на тази година. От тях 434 801 са леките автомобили. Наполовина са се "стопили” съветските коли от легендарната навремето марка ВАС. В края на миналата година у нас е имало регистрирани 122 897 автомобила от тази марка, а към 31 май 2017-та те са едва 65 484, става ясно от обобщените данни на КАТ за автопарка в България.

В справката не е посочена причината за свалянето от отчет на над половин милион возила за такъв кратък срок. Преглед на числата в отделните таблици от статистиката обаче подсказва, че без регистрация са останали най-вече трошките, тоест колите на възраст над 20 години. Вероятно това са били возила, които така или иначе не са били карани, а сега собствениците им са решили да върнат табелите в КАТ, за да не плащат данък. Огромен е броят и на служебно прекратените регистрации заради липса на "Гражданска отговорност”. Преди  месец се твърдеше, че заради несключена полица са дерегистрирани служебно над 300 000 возила.

Към 1 юни 2017 г. регистрираните леки автомобили в България са били 2 782 754, а всички пътни превозни средства (ППС) - 3 624 976.  В края на юли 2016 г. пък регистрираните в Пътна полиция возила са били общо 4 130 195. Тоест за десет месеца броят им е намалял с над 506 000. Радващото е, че чувствително намаляват най-старите МПС-та, тези на възраст над 20 години. Броят на возилата в този сегмент през юли 2016-та е бил 1 791 604, а сега е 1 470 960, т.е. с 320 644 по-малко. Със 100 000 са намалели и МПС-тата на възраст между 15 и 20 години.

В същото време, макар и минимално, се забелязва увеличение на превозните средства на възраст до пет години - за десет месеца от 155 067 са станали 155 461.

Най-предпочитан за българина си остава "Фолксваген". В страната има регистрирани 437 204 возила от тази марка, следван от "Опел”, "Мерцедес” и "Рено”.

И през 2017-та новата кола си остава непостижим блян за повечето наши сънародници. От началото на тази година има новорегистрирани общо 118 268 превозни средства. Леките коли са почти 101 000. От тях едва 10% (10 083) са чисто нови автомобили (до шест месеца), като най-предпочитани марки са "Дачия”, КИА, "Рено”, "Тойота” и др.

Независимо че в регистрите трошките намаляват, все пак автопаркът в България (над 60%) си остава стар, на възраст над десет години. Голям е броят на дизеловите автомобили - 1 144 161,  возилата на бензин са 1.43 млн., а с електрически двигател едва 253.

Числата идват на фона на новината за осъдителната присъда, която ЕК наложи на България заради мръсния въздух и системното превишаване на нормите за замърсяване с фини прахови частици. Заради това миналата седмица министър Нено Димов дори призова да се ограничи вносът на стари коли от Европа.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във