Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МВФ ПАК ВЛИЗА В РОЛЯТА НА ФИСКАЛЕН ВАМПИР

В ДОКЛАД НА ФОНДА СЕ НАСТОЯВА ЗА ПОВЕЧЕ ПРОЗРАЧНОСТ НА БЮДЖЕТНИТЕ ХАРЧОВЕ И ПО-МАЛКО ПОЛИТИЧЕСКИ ФОЙЕРВЕРКИИзглежда, митът за доброто щедро правителство и лошия стиснат Фонд е на път отново да се възроди в дните на септемврийската визита на емисарите на Международния валутен фонд (МВФ) в България. Градусът на напрежение между Фонда и българската администрация вече се повишава. Ръкавицата беше хвърлена тази седмица под формата на 32-страничен доклад на Фонда, посветен основно на фискалната дисциплина в България от 2000 г. насам. От документа става ясно, че страната изостава в покриването на критериите за прозрачност, ефективност и борба с корупцията в повечето икономически области.Правителството продължава безконтролно да прелива париот една обществена сфера в друга, въпреки че бюджетът за съответната година е бил гласуван от парламента и обществото е запознато с него, констатират анализаторите от Фонда.МВФ за пореден път отправя зов към кабинета да изразходва бюджетния излишък само със санкция на парламента. А това може да стане лесно - с промяна в Закона за устройството на държавния бюджет.Пак в тази връзка Фондът предлага правителството да се отчита пред Народното събрание за изпълнението на бюджета не само след изтичане на финансовата година, но и в средата й. Така, според експертите, при необходимост законодателният орган ще може да коригира бюджета. Веднага след внасянето им в парламента двата отчета - полугодишният и годишният, трябва да се публикуват, за да се запознае с тях и обществеността, препоръчват хората от МВФ.Все още на България й предстоят значителни реформи в много сфери, за да се постигне необходимото ниво на фискална прозрачност, твърдят анализаторите от Вашингтон. Наистина, през последните години те отчитат напредък в областта на публичните финанси. Но обясняват прогреса главно с реформите, свързани с присъединяването на страната към Европейския съюз (ЕС). Фондът препоръчва още в бюджета предварително да се планират разходите за коледни надбавки към държавните заплати и пенсиите.Така всъщност ще се прекрати и вече традиционната практика тези средства да се заделят от бюджетния излишък в края на всяка година. МВФ настоява още парламентът да ограничи правата на правителството да прехвърля без санкция пари между едни и други фондове в хода на бюджетната година.Все пак фондът дава положителна оценка на кабинета СакскобургготскиСлед средносрочната тригодишна данъчна стратегия неговото правителството започна да прави и средносрочни бюджетни прогнози, отдели повече внимание и върху планирането на средносрочните бюджетни разходи.В доклада обаче се подчертава, че много от подобренията все още предстои да се утвърдят във фискалната реалност, например недокрай съгласуваната дейност на отделните данъчни подразделения и възможността за различни тълкувания на еднотипни казуси в тяхната практика.Анализаторите от Вашингтон, изглежда, не могат да забравят как царският ковчежник Милен Велчев почти ги притисна в ъгъла за увеличението на заплатите на чиновниците през юли 2005 година. МВФ едвам преглътна решението голямото харчене чрез фирмата Публични инвестиционни проекти да се състои основно през второто тримесечие, т.е. точно преди изборите. Разбира се, капиталът на компанията бе съкратен от 340 млн. на 220 млн. лева. В отговор правителството обеща да спести 117 млн. лв. - от незаети щатове в държавната администрация и от капиталови разходи. Това всъщност означава, че сегашният кабинет няма да може да назначи свои хора на свободните чиновнически места.Другият изпълнен ангажимент на Милен Велчев към МВФ беше да икономиса 90 млн. лв. от лихви по дълга в долари. Подобна задача обаче не би затруднила дори министри от кабинета на Жан Виденов, тъй като бюджет 2005 е сметнат при 1.70 лв. за долар, а щатската валута се колебае около 1.55 лева.Тепърва ще стане ясно дали хартиените заклинания на Фонда за по-малко и по-прозрачни харчове ще охладят филантропичните мераци на кабинета СтанишевКакто и какви маневри ще предприеме финансист №1 Пламен Орешарски в хода на предстоящите преговори между правителството и кредиторите от Вашингтон. Възможно е Орешарски да не се прави на послушен ученик, още повече че МВФ и България са обвързани в предпазно споразумение, така че инструментите за контрол на кредиторите ни не могат да бъдат императивни. Клаузите на този документ предвиждат държавата да получава финансовите инжекции на Фонда само и изключително в подкрепа на платежния баланс, при това в случай на нужда. А доколкото такава необходимост на този етап няма, в случая МВФ се изявява по-скоро в амплоато си на външен съветник и партньор на България, но не и на диктатор. Тези дни се появиха и първите сериозни препъникамъни в приближаващите преговориПублично беше обявено, че хазната може да отпусне още 400 млн. лв. за отстраняване на последиците от наводненията, стига Фондът да даде своята благословия. Ресурсът всъщност е равен на договорения излишък от 1% от БВП, с който страната трябва да приключи годината. Сметките показват, че в момента преизпълнението на бюджета за юли е около 1.2 млрд. лв., такава е прогнозата и за края на годината. Кабинетът има право да харчи по-малко от половината от него без договорения излишък. Бюджетът обаче е в сложно положение, тъй като състоянието на текущата сметка е влошено заради скъпия петрол. Мащабът на щетите започва да ме плаши, призна Пламен Орешарски. Ако прибавим и индиректните загуби, сумата за покриването им сигурно ще надхвърли 1 млрд. лв., което би било сериозно предизвикателство към бюджетната програма.Очакванията са, че през септември МВФ и правителството ще започнат нови пазарлъци за увеличаване на заплатите в бюджетната сфера, както и за умножаване на армията на държавните чиновници. Прогнозите са, че до края на годината и двете идеи ще претърпят провал. Факт е, че темата беше повдигната още през зимата на 2005 г., когато разговорите между МВФ и екипа на ексминистъра на финансите Милен Велчев приключиха със скандал. Тогава фондът категорично отказа да приеме харченето през пръсти на бюджетния излишък, вдигането на минималната заплата и най-вече предизборното раздаване на пари за демонстрационни проекти, печелени по правило от активисти на НДСВ - прословутите чешми и алеи. Още тогава шефът на мисията Ханс Фликеншилд неколкократно критикува предизборните обещания на БСП за скоростно замогване на българите. Всъщност 30-те лева, с които кабинетът Сакскобургготски качи минималната работна заплата през 2004 г., му се сториха дребнотемие на фона на червения рефрен за еднократно шоково повишение плюс редовно увеличение на заплатите по два пъти годишно. В икономика с ниска инфлация заплатите трябва да се коригират най-много веднъж годишно, каза на изпроводяк с надежда в гласа Ханс Фликеншилд.Още не е ясно дали през септември на масата на преговорите ще се обсъждат левите предизборни обещания за абсолютно безплатни детски ясли и градини, както и на учебници и храна за учениците до 16 години. Доходите на социалнослабите и най-бедните пенсионери съответно щели да се изравнят с европейската граница на бедността - 2.15 евро на ден. След като в България вече е на власт социално-либералната коалиция между БСП, НДСВ и ДПС, вероятно ще стане дума и за жълтите идеи - предизборни примамки. Примерно, за връщането на поголовните детски надбавки, които самата НДСВ премахна, или пък че в продължение на една година всеки безработен, който си намери работа, ще взима 20% бонус върху заплатата. В ролята си на експерт сегашният финансов министър Пламен Орешарски често коментираше сблъсъците между чисто технократските разбирания на МВФ и политическите цели на правителството. Днес обаче вече се намира от другата страна на барикадата в качеството си на финансист номер едно. И точно той ще трябва да влиза в битка с отвъдморския фискален вампир. Засега прогнозите са, че Орешарски няма да успее да разхлаби юздите на МВФ. Неангажираните с властта икономисти впрочем се надяват да стане именно така.

Facebook logo
Бъдете с нас и във