Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МЕРИЛ ОТКАЗА СПОНСОРСТВО И ЗАГУБИ КЛИЕНТ

Когато щатската инвестиционна банка Мерил Линч (Merrill Lynch) отхвърли молбата на свой клиент да спонсорира европейския турнир по голф, състоял се през юли тази година, ръководството й не очакваше, че отказът ще струва една пропаднала сделка. Запознати с кухнята обаче твърдят, че именно това е причината Медисън Диърборн (Madison Dearborn) - базирана в Чикаго фирма, която търгува с изпаднали във финансови затруднения компании, да се откаже от консултантските услуги на Мерил при покупката на ирландската групировка Джеферсън Смърфит (Jefferson Smurfit Group). Банката си направи сметка, че разходите по исканото спонсорство в размер на 15 млн. щ. долара надхвърлят стойността на комисионите, които щеше да получи, ако бе останал един от съветниците по сделката на Медисън, предложила 3.8 млрд. евро за Смърфит. Решението е в пълно съответствие с усилията на главния изпълнителен директор на Мерил - Стенли О'Нийл, да подобри рентабилността на банката. Драстичните съкращения на разходите, които предприе, помогнаха на финансовата институция да регистрира ръст на печалбата през второто тримесечие на тази година, а това се случва за първи път от 18 месеца насам. То обаче стана за сметка на загубата на клиенти и на намаление на пазарния й дял в някои области на инвестиционните банкови услуги. Банката падна от второ място през 2001 г. на шесто място към края на второто тримесечие на тази година в класацията на консултантите на обявените сделки по сливания и поглъщания в света. И Мерил Линч, и Медисън Диърборн, и Джеферсън Смърфит отказаха коментар по изнесената информация. Финансови наблюдатели обаче напомнят, че на 17 юни тази година, когато Медисън публикува прессъобщение за покупката на Смърфит, тя е посочила Мерил като един от съветниците си по сделката. На 5 юли - първия ден на европейския турнир по голф - Юръпиън оупън, започнал без спонсорството на щатската банка, Медисън изпраща документ с детайли по офертата на акционерите на Смърфит, в който не фигурира името на Мерил като консултант. Джеферсън Смърфит е най-големият производител на опаковки за табла в света. Базираната в Дъблин компания е поела ангажимент да спонсорира Юръпиън оупън поне до 2006 година. Тя е собственик на комплекса Килдеър хотел енд кънтри клъб (Kildare Hotel Country Club) в Ирландия - домакин на тазгодишния турнир по голф. Той приключи на 7 юли и бе спечелен от новозеландеца Майкъл Кембъл. Отборът по голф на Смърфит ще е домакин и на турнира между играчи от Европа и САЩ - Райдър къп, през 2006 година. Медисън бе помолила Мерил да спонсорира Юръпиън оупън през следващите пет години. Докато Мерил Линч отказа да плати, за да продължи играта, някои фирми са доста ухажвани от финансовите институции през последните месеци. Например през май легендарният инвеститор Уорън Бъфет се съгласи да отпусне 125 млн. щ. долара на най-голямата щатска верига от универсални магазини Уол-Март сторс (Wal-Mart Stores), която купува презастрахователни полици от неговата компания Бъркшайър Хатауей (Berkshire Hathaway). Ей Ти енд Ти (ATT) пък успя да договори кредит от 500 млн. щ. долара с инвестиционната банка Голдмън Сакс (Goldman Sachs).

Facebook logo
Бъдете с нас и във