Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МЕДИОБАНКА - ТВЪРДО НА ПОСТА СИ

Габриеле Галатери ди Дженола - управител на италианската инвестиционна банка Медиобанка (Mediobanka), си спомня, че когато срещнал Калисто Танци - бившия шеф на фалиралата хранителна групировка Пармалат, на едно вечерно парти се запитал защо компанията и банката нямат бизнес връзки. На следващия ден Галатери задал този въпрос и на своите подчинени. Те му отговорили, че не могат да вникнат в странните финанси на Пармалат и смятат, че е по-добре да стоят настрана. Няколко месеца по-късно италианският млечен гигант обявил несъстоятелност, а днес Медиобанка участва в неговото преструктуриране. Тя, за разлика от него, се развива чудесно. На 16 септември банката обяви чиста печалба от 536 млн. евро за 12-те месеца от юни 2003 до юни 2004 г. - десет пъти по-висока, отколкото през същия период на 2002-2003 година. Галатери пое ръководството на Медиобанка през миналата година, когато тя бе загубила блясъка си. Навремето финансовата институция бе в центъра на почти всяка значима сделка в корпоративна Италия. Днес обаче постепенно губи състезанието с чуждестранните банка в областта на уреждането на сливания и поглъщания. Много банкови анализатори пък твърдяха, че Медиобанка може единствено да бъде погълната от някой едър конкурент или да бъде разбита на части.Галатери обаче успя да оправи нещата главно защото... ги остави по старому. Познанията на банковите експерти за корпоративните отношения в Италия са огромни, което й помогна да задържи дяловете си в някои ключови местни компании - 14% от капитала на най-големия италиански застраховател Дженерали (Generali), както и пакети акции в Телеком Италия, Фиат и Ферари. Дори съперниците признават, че корпоративните финансисти на Медиобанка са сред най-добрите в страната. По оценка на проучвателната фирма Томсън файненшъл (Thomson Financial) инвестиционната банка е лидер сред посредниците на осъществени сливания и поглъщания в Италия през първото полугодие. Те все още присъстват във всички ключови сделки, твърди Алберто Буфа ди Переро от поделението на международната рейтингова агенция Стандард енд Пуърс в Милано. Загубите на банката от лоши кредити са ниски и тя успя да се опази незасегната от всички големи банкрути в страната след Втората световна война. Разбира се, Медиобанка има и слаби страни. Немалките й дялове в различни компании я правят зависима от борсовите колебания, а мениджърите й признават, че все още не печелят достатъчно от тях. Кредитният й портфейл е ограничен до 130 италиански индустриални групировки, като двадесет големи заема заемат около две трети от общия размер на отпуснатите кредити. Това е много висока степен на концентрация, по оценка на Стандард енд Пуърс, макар че високата квалификация на банкерите снижава риска. И което е по-сериозно - банката няма стабилно международно присъствие. Персоналът й наброява едва 386 души и едва напоследък, след като откри офис в Париж, тя започна да се отваря към света. По ирония на съдбата Медиобанка, която навремето се ползваше с репутацията на изключително находчива и маневрена институция, днес е в ръцете на няколко едри акционери. Най-големи са местните търговски банки Капиталия (Cappitalia) и Уникредито (UniCredito), които притежават съответно 9.49 и 8.75% от акциите на Медиобанка. Следват чуждестранните инвеститори, водени от френския корпоративен нашественик Винсънт Болоре и индустриалните акционери, между които - Фиат и Пирели.Акционерите нямат единно мнение за стратегията на банката. Тъй като инвестиционните поделения на Капиталия и Уникредито са конкуренти на Медиобанка, те се интересуват предимно от доходите от портфейлните инвестиции. Индустриалните кръгове смятат Медиобанка за полезен буксир. Групата около Болоре пък иска единствено нейният дял в банковия капитал да е колкото може по-доходен. Какво ще следва оттук нататък. Евентуално поглъщане изглежда малко вероятно. Големите чуждестранни банки едва ли биха купили скъпа финансова структура, която покрива само банковия сектор в Италия, а дори подобен опит да бъде направен, то управителят на италианската централна банка Антонио Фацио със сигурност ще се опита да блокира евентуална чуждестранна оферта. Акционерите на Медиобанка пък ще се противопоставят на евентуално предложение за сливане от страна на Уникредито или на друга местна банка. Освен това те не биха се съгласили да се продават части от Медиобанка, защото дяловете им в нея все още са мощно оръжие в борбата им за власт. При тези обстоятелства най-вероятно инвестиционната банка ще последва примера на английския брокер Кезиноув (Cazenove) и ще търси обединение с международна банка. Проблемът тук обаче е, че като се имат предвид разнопосочните интереси на акционерите на Медиобанка, едва ли някой ще иска да се набърка в тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във