Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МЕДИЕН И ФИНАНСОВ МАГНАТ СИ ПОДЕЛЯТ ДЕМИРБАНК (БЪЛГАРИЯ)

Диана Митева, изпълнителен директор на Демирбанк (България), пред в. БАНКЕРЪГ-жо Митева, БНБ вече даде разрешение на Халит Джънгълъоглу и на Доан холдинг да придобият акциите на Демирбанк (България). Кои ще са членовете на новия надзорен съвет?- Съвсем наскоро регистрирахме новия четиричленен надзорен съвет. Негов председател е Халит Джънгълъоглу, който притежава 50% от акциите на банката. Исмаил Хасан Акчакаялъоглу е представител на г-н Джънгълъоглу в надзора, а другите двама - г-жа Имре Барманбек и Мевлют Тюфан Дарбаз, са представители на Доан холдинг, т.е. на Айдън Доан.Това неизбежно води до промени в управителния съвет. Какви са те?- След съдебната си регистрация надзорният съвет избра Рафи Карагьол и мен за нови членове на управителния съвет и изпълнителни директори. Аз вече получих сертификат от БНБ, а в най-скоро време очакваме и лиценз за Рафи Карагьол. Процедурата се забави заради легализацията на един от изискваните документи. Други промени в управителния съвет биха настъпили единствено ако се появи такава необходимост.Не е ли странно старият собственик на банката - Халит Джънгълъоглу, отново да поема кормилото й, след като под неговото управление тя фалира и стигна до национализация? Няма ли опасност да се повторят грешките на миналото управление?- Демирбанк Т.А.Ш., единствена от всички останали банки в Турция, беше поставена под контрол поради това, че имаше много голям портфейл в турски държавни ценни книжа, а не заради някакви злоупотреби. Това ще рече, че институцията беше в ликвидна криза. Собственикът на банката не е поставен под никакви юридически възбрани за извършване на банкова дейност както други банкери. Ще разкриете ли в кои сфери на дейност развиват бизнеса си двамата нови собственици на банката Доан холдинг и Халит Джънгълъоглу?- Доан холдинг, който всъщност е на Айдън Доан, а съпругата му Ашъл Доан е собственик на 50% от Демирбанк (България), притежава три телевизионни канала (сред които Канал Д и Си Ен Ен Тюрк), три радиоканала, седем всекидневника (сред които и най-продаваните Хюриет и Милет) и 20 списания. Дневният тираж на вестниците в страната е около 2 милиарда екземпляра, а извън нея - близо 500 хиляди екземпляра. Холдингът има много общи фирми с немски компании. Те държат например лиценза на модното списание Бурда за Турция. Освен че е най-големият медиен холдинг в Турция, корпорацията има фирми и в областта на финансите, енергетиката, комуникациите и туризма. Десет от дъщерните дружества на Доан холдинг се търгуват на истанбулската фондова борса. Финансовите му компании са в областта на лизинга, факторинга, инвестиционното банкиране, брокерски и застрахователни услуги. Айдън Доан е един от собствениците на Дъшбанк, чиито активи са над 2 млрд. щ. долара. Дъшбанк, според мен, ще бъде една от нашите водещи кореспондентски банки. Тя е една от петте най-големи частни банки в Турция.Халит Джънгълъоглу пък е основен собственик на компании във финансовия сектор, застраховането, лизинга, инвестиционното банкиране, факторинга и брокерските услуги. Той контролира група фирми, които се занимават с добив и дистрибуция на електроенергия. Двамата акционери придобиха Демирбанк (България), Демир-Халк Банк в Холандия, която има чуждестранни клонове в Белгия и Германия, Демир Казакстан Банк и Демир Киргиз Интернешънъл Банк. Съвсем наскоро Халит Джънгълъоглу купи и една банка в Австрия - ЕС Банк АГ, Виена. Ве пак държавата му продаде тези банки, което само по себе си има значение.Как ще се развива дейността на Демирбанк (България) отсега нататък? - Централата на банката е в София, имаме клон във Варна и още един офис в София. Планът за тази година е след юни да бъдат открити три нови клона - в Бургас, Пловдив и Русе, както и един офис в Хасково. Идеята е да покрием по-голямата част от страната, защото имаме намерение да развиваме и банкирането на дребно, като предложим различни продукти, включително и кредити за малки и средни предприятия. Това ли ще е новият приоритет на банката?- Това е една от областите, които ще се развиваме занапред. В същото време ние ще продължим работата си с корпоративните клиенти. Имаме намерение да започнем да издаваме и кредитни карти.Какво ще бъде запазено от старата стратегия на Демирбанк Т.А.Ш. и какво трябва да се промени? - Ще запазим старата стратегия. Кредитирането и търговското финансиране е основното, което сме правили досега. В рамките на тази и следващата година намерението ни е да придобием по-голям пазарен дял. А в дългосрочен план - да станем една от големите български банки. Искаме банката да обслужва търговския оборот между България и Турция. Ще се опитаме да привлечем по-голяма част от турските компании, които работят в България, както и обратното, т.е. да посредничим на бизнеса между България и Турция. Основното преимущество на банката в България е, че много добре познаваме пазара в Турция - както банковия, така и на фирмите. Можем да бъдем много полезни на нашите български клиенти и на дружествата, които изнасят в Турция или имат някакъв интерес там. На турските инвеститори пък предоставяме консултантски услуги за отваряне на офиси, клонове и представителства тук или за създаването на фирми у нас. Това е област, която твърдо ще развиваме. По принцип сме заинтересовани да подпомагаме износа от България не само за Турция, но и за други държави.Не се ли опасявате, че конкуренцията ще ви задуши?- Банковият сектор през 2001 г. стана много по-конкурентен, а банките - сравнително по-агресивни отпреди. Това трябва да имаме предвид, ако искаме да станем една от добрите кредитни институции в България. Стратегията на банката по отношение на маркетинга винаги е наблягала на личното отношение към всеки клиент. Основната задача на маркетинг служителите не е да откликват на исканията, а да разберат какви са нуждите на клиентите и да намерят разрешение за тях. След като бъдат открити конкретните проблеми на фирмите, ние трябва да уточним по какъв начин можем да направим по-евтин техния бизнес, защото един от основните проблеми в България е липсата на оборотен капитал. Този проблем невинаги може да бъде решен само с отпускане на кредит, към което се стремят повечето фирми. Има други инструменти, чрез които може да се постигне това. Трудно ли привличате клиенти? Въобще какво е отношението към една турска банка у нас?- Принципно, отношението е добро. Аз работя тук от откриването на банката през 1999 г., а тя стартира доста добре. Успя за кратко време до септември 2000 г. да постигне добро балансово число. За съжаление кризата в Турция имаше голям негативен ефект. Поставянето на Демирбанк Т.А.Ш. под надзор също се отрази на клиентите ни, тъй като фирмите в България бяха наплашени от това, което се случи тук преди четири години. Демирбанк (България) нямаше никакви проблеми с нито едно разплащане и никога не е имала ликвиден проблем до ден днешен, въпреки че сме преживели тежки моменти. Миналата година беше трудна поради всички тези обстоятелства, но никой от нашите клиенти, с които работехме преди, не се отказа от услугите ни. Имаме и доста нови клиенти и мисля, че основната заслуга - това, с което ги задържаме и привличаме, е качеството и личното отношение, което имаме към всеки от тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във