Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МАКУЕЙРИ БЕНК ИНВЕСТИРА В ИНФРАСТРУКТУРА

Макуейри бенк (Macquarie Bank) е пристрастена към покупките на платени първокласни магистрали, петролопроводи и водни обекти. В началото на септември инвестиционният първенец на Австралия добави към инфраструктурната си империя на стойност 14 млрд. австрал. долара (9.7 млрд. щ. долара) нови активи. Финансовата институция се включи в консорциума, който купи мрежата от газови станции в Уелс от английската енергийна компания Нешънъл грид (National Grid). Инфраструктурата заема над една четвърт от активите, управлявани от Макуейри и нейните фондове, някои от които са регистрирани на борсата в Австралия. Инвестиционната банка притежава дялове във всички разновидности на такива обекти, като се започне от тунелите в Южна Корея и се стигне до скоростната магистрала близо до Сан Диего и аерогарите в Рим и Сидни. Джим Крейг - управителен директор на новия и все още нерегистриран на борсата Европейски инфраструктурен фонд на Макуейри, твърди, че инфраструктурните обекти са привлекателни за пенсионните фондове и за други дружества, защото са дългосрочна инвестиция, която обикновено запазва реалната си стойност. Най-големият общински пенсионен фонд на Норвегия и ред други инвеститори от бранша вече са вложили пари във фирмата, оглавявана от Крейг. А Макуейри инфрастръкчър груп (МИГ) - най-големият регистриран на борсата фонд на Макуейри бенк, е постигнал 18% средна годишна доходност от основаването си през 1996 г. до наши дни. Разбира се, не всичко в дейността на този фонд е розово. През август мениджърите му оповестиха загуба от 252 млн. австрал. долара за 12-те месеца до края на юни, след като е приключил предишният едногодишен отчетен период с печалба от 495 млн. австрал. долара. В Канада, където МИГ притежава 43-процентен дял в 108-километровата магистрала извън Торонто, фондът се бори с местната власт на Онтарио за правото да повиши пътните такси и да налага глоби на шофьорите, които не плащат. (На магистралата е монтирана високотехнологична система, която изчислява колко път са изминали шофьорите по нея и след това им изпраща сметката, така че не се налага никой да спира, за да внесе таксата). Във Великобритания МИГ е собственик на платеното шосе М6, което бе пуснато в експлоатация през декември 2003 година. За строежа му са изразходени 900 млн. англ. лири, но то носи по-малко от очакваните приходи. Въпреки всичко фондът твърди, че платените магистрали, които притежава, са в добро състояние, като интензивността на движението по тях се е увеличила със 7%, а доходите - двойно повече. Инвестициите в аерогари също се отплащат щедро - чистата печалба от тях през първото полугодие е била три пъти по-висока, отколкото през същия период на 2003 година. Ако бизнесът е действително толкова рентабилен, колкото твърди ръководството на Макуейри, защо нито една друга голяма финансова институция не инвестира така ентусиазирано в него? Едно от приемливите обяснения е, че австралийската банка има експерти примерно в ръководството на аерогарите или финансисти, с каквито другите не разполагат. В шосейния бизнес Макуейри е сред инвеститорите пионери, защото Австралия приватизира платените си магистрали преди повече от десет години. За сравнение Европа и САЩ едва сега поемат по нейния път. Освен това Макуейри остава близо до корените си. Почти 40% от инфраструктурните й активи са в Австралия и почти половината от световните й инвестиции са в платени магистрали. Мнозинството инвеститори във фондовете на банката също са австралийци. Макуейри е изчислила, че местните пенсионни фондове влагат около 4% от активите си в инфраструктурни обекти. А големите хеджингови фондове влагат в тях двойно повече. За разлика от Австралия, във Великобритания малко пенсионни фондове инвестират директно в подобни активи, въпреки натиска на акционерите им да диверсифицират вложенията си след последните тежки загуби, които понесоха на борсата. Това се дължи отчасти на факта, че има малко специализирани във финансирането на инфраструктурни проекти фондове, обяснява консултантската фирма Уелш ъф Уотсън Уайът (Welsh of Watson Wyatt).Някои пенсионни фондове вече започват да проявяват интерес към тази дейност. В началото на септември групировка, в която участва и канадският фонд Онтарио тийчърс пеншън план (Ontario Teachers' Pension Plan), управляващ активи за 79 млрд. кан. долара, купи газопреносната мрежа на Нешънъл грид в Шотландия и южна Англия. Някои британски пенсионни фондове също започват да се ослушват за частни финансови инициативи, които обхващат публични проекти, като болници и училища.

Facebook logo
Бъдете с нас и във