Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ЛЮБОВНИЯТ РОМАНС НА БАНКИТЕ И ХЕДЖИНГОВИТЕ ФОНДОВЕ

Когато инвестиционните банкери се влюбят в някой бизнес, те затъват надълбоко. По време на борсовия бум на ИНТЕРНЕТ компаниите, омагьосаните от високите технологии банкови експерти направиха и невъзможното, за да спечелят повече клиенти. Те създаваха специални фондове за рисков капитал в структурата на банките си и увеличаваха премиите на специалистите по високи технологии, за да ги задържат на работа. Някои по-настървени пък купуваха цели инвестиционни банки, специализирани във високотехнологичния бранш. Последната мания на банкерите е бързоразрастващият се сектор на хеджинговите фондове. За пореден път те излизат на сцената с ред инициативи - основават собствени фондове, увеличават възнагражденията, за да задържат талантливите, а напоследък дори започват да пазаруват структури. В края на септември един от най-големите мениджъри на активи в света - Джей Пи Моргън Флеминг (J. P. Morgan Fleming) от състава на щатската банка Джей Пи моргън Чейз, плати 1.3 млрд. щ. долара за мажоритарния дял в Хайбридж кепитъл (Highbridge Capital) - хеджингов фонд с активи за 7 млрд. щ. долара, за който работят 160 професионалисти в Ню Йорк, Лондон и Хонконг. Друг играч от Уолстрийт - Лиймън брадърс (Lehman Brothers), пък водел преговори за покупката на Джи Ел Джи партнърс (GLG Partners), който е по-голям от Хайбридж кепитъл. Носят се слухове, че доста подобни сделки чакат реда си. Чарът на хеджинговите фондове трудно би могъл да се игнорира. Активите, които управляват, се увеличиха от 170 млрд. щ. долара преди десетина години на почти 1 трлн. щ. долара в наши дни. А проучвателната фирма Ти Ей Ес Ес (TASS) очаква до 2008 г. тази цифра да скочи на 2.4 трлн. щ. долара. Още по-привлекателни са комисионите - обичайно 1-2% от управляваните активи плюс най-малко една пета от всяка реализирана от фонда печалба. Покупката на Джей Пи Моргън осигурява на банката пряк и незабавен достъп до този възходящ пазар, без да са необходими никакви други подготвителни дейности. Освен това тя залага на прогнозите, че институционалните инвеститори, които едва напоследък последваха богатите индивиди в предоставянето на средства на хеджинговите фондове, ще бъдат още по-щедри в бъдеще. Експерти от Бенк ъф Америка (Bank of America) очакват притокът на пари на институционални инвеститори в хеджинговите фондове да скочи от 66 млрд. щ. долара през 2003 г. на 250 млрд. щ. долара през идните пет години. Хайбридж има доста добри резултати. През последните 12 години фондът е регистрирал силни приходи отчасти благодарение и на диверсификацията на дейността си (той прилага седем различни стратегии). Освен това, твърди Джей Пи Моргън, успехът на Хайбридж не се дължи на една-две суперзвезди, двамата му основатели не управляват портфейли и само един мениджър е напуснал работа до днес. Разбира се, няма гаранция, че тези постижения ще се запазят. Все пак търговците на хеджингови фондове са изключително независима порода и много от тях напускат банките, за да започнат собствен бизнес. Дали Джей Пи Моргън ще успее да предотврати подобна опасност зависи най-вече от умението му да балансира обещанието си да даде независимост на дилърите на Хайбридж (включително на структурата на заплащане) с изискванията на акционерите, на надзорните органи и на по-зле платените им колеги. Макар и с екип мечта, Хайбридж трябва да преодолее доста трудности. По данни на индекса, следящ доходността на хеджинговите фондове (CSFB/Tremont), инвестиралите в тях са спечелили 2.6% през осемте месеца на тази година (до август) срещу 15.4% през същия период на 2003-а. Основна вина за намаления резултат има сложният пазар. Но най-важната причина са огромните парични суми, които се вливат в тези фондове с ограничен периметър на влагането им. За да увеличат приходите, някои играчи от бранша използват по-голям заемен капитал. Други пък инвестират в по-ниско ликвидни дейности, като например кредитиране или покупка на закъсали компании. В същия момент конкуренцията между съществуващите осем хиляди хеджингови фонда по света се нажежава. Тази обстановка прави задачата на Джей Пи Моргън доста сложна, още повече че Хайбридж е един от най-едрите играчи в бранша и растежът му би означавал да се поемат по-високи рискове, които ще снижат приходите. От тези доводи следва изключително важният въпрос защо банките се натискат да купуват хеджингови фондове. Дори покупката на парченце от подобна структура, като например сегашния 20-процентен дял на Лиймън брадърс в Джи Ел Джи, може да гарантира достъпа на някои институционални клиенти на банката до този бранш. Вярно е, че банките плащат тлъсти комисиони за управление на фондовете, но те и печелят доста, като им отпускат кредити и търгуват с тях. Най-голяма полза от сделката между Джей Пи Моргън и Хайбридж кепитъл имат партньорите на фонда, които обират последните върхови печалби на пазара. Преди пет години най-умните банкери напускаха финансовокредитните институции, за да основат собствени хеджингови фондове - твърди експерт от бранша в Лондон. - Днес умните се връщат обратно в банките.

Facebook logo
Бъдете с нас и във