Банкеръ Weekly

Финансов дневник

КЗК ЗАТИСНА БАНКИТЕ ЗА НЕКОРЕКТНА РЕКЛАМА

Комисията за защита на конкуренцията даде заявка, че ще преследва сериозно търговските банки за рекламата, която те правят на своите продукти. През седмицата КЗК обяви, че е наложила имуществена санкция от 100 хил. лв. на Пощенска банка заради подвеждаща реклама на продукта й Нов жилищен кредит. Комисията се е самосезирала заради обявите по медиите, че банката предлага кредита с годишна лихва от 5.75% и опростена процедура при отпускането му.КЗК е наложила санкцията, защото обявеният в рекламата на кредитната институция лихвен процент в действителност се отнася само за първата година от погасителния срок на жилищните заеми, при това само за финансиране в евро, докато лихвата за първата година за кредити в левове и долари е 6.3 процента. От комисията са установили също, че потребителят се запознава с действителната цена на кредита и начина на формирането й едва при сключване на договора за заем. Заблуждаващото съобщение за ниски лихви по жилищния кредит на Българска пощенска банка АД, без да е уточнено, че важи само за първата година, не само пряко може да привлече клиенти и да увреди конкурентите, но и да създаде лъжлива репутация на банката и да затвърди убеждението у потребителите, че е изгодно да я изберат за кредитодател въз основа на непълен и неверен критерий, се казва още в съобщението на КЗК.От пресслужбата на Пощенска банка завиха за БАНКЕРЪ, че шефовете й внимателно ще се запознаят с решението на КЗК и ще реагират в рамките на предвидения от закона четиринадесетдневен срок, като най-вероятно ще обжалват постановлението на комисията пред Върховния административен съд. Според банкерите, в една реклама обективно не могат да бъдат изброени всички условия по кредитния продукт, а и целта на анонса е да привлече вниманието на клиента и да го насочи към съответния банков офис, където ще получи подробна информация за лихвените нива и всички други условия по заема.Много от банките, както и търговците, когато предлагат на пазара стока от определена марка, чиято цена варира, в зависимост от допълнителните екстри и класове, не изреждат в рекламите си всички ценови подробности, което практически не е възможно, опонират от банката. За девет месеца това е вторият случай на сакциониране на банка от КЗК, като преди това комисията въобще не обръщаше внимание на кредитните институции. В средата на ноември 2004 г. обаче тя наложи санкция на ОББ от 100 хил. лв. за неправомерна (според контролния орган) продажба на дебитни и кредитни карти.ОББ бе наказана, тъй като според КЗК банката е нарушила чл.30 и чл.36 от Закона за защита на конкуренцията. Причината бе, че в периода от 20 май до 25 юни 2004 г., чрез официални съобщения на ИНТЕРНЕТ-страницата си, е приканвала собствениците на своята ВИЗА - кредитна карта, да участват в томбола с награди, включващи пътуване до Атина, фотоапарати и Си Ди-плеъри. Според комисията, това е забранено, ако стойността на наградата надхвърля тази на продаваните стока или услуга.След като КЗК официално оповести, че е санкционирала ОББ, между експертите на комисията и на банката се разрази спор има ли нарушение и в какво точно се състои то. Според специалистите в ОББ, ако под цена на стоката или услугата се разбира стойността на самата карта, тя е нищожна - между 2 и 5 лева. Нещо повече, клиентите на ОББ не плащат за издаването на въпросните кредитни карти. По тази логика обаче и банката не бива да бъде държана отговорна и за наградата, която са получили спечелилите томболата притежатели на кредитните й карти, защото туристическият пакет за Атина се плаща не от ОББ, а от Национална банка на Гърция. Да не говорим, че самата томбола бе по инициатива на компанията ВИЗА, а българската банка се оказа само посредник при провеждането й. При това освен ОББ в нея са участвали и други финансови институции в страната ни.В случай че под услуга КЗК има предвид изискването на ОББ: до участие в томболата да се допускат само клиенти, които са извършили през картите си плащания за над 2000 лв., ситуацията става още по-сложна, тъй като фотоапаратите и Си Ди-плеърите, раздавани като награди, струват с пъти по-малко. Въпросът е: каква е стойността на туристическите пакети за Атина. Ако цената им е под 1000 евро, КЗК не би трябвало да налага санкции за промоцията, свързана с въпросните награди.ОББ обжалва наложената й от КЗК глоба пред Върховния административен съд и в момента очаква неговото решение. Но още след завързването на този спор между кредитната институция и КЗК в.БАНКЕРЪ предупреди, че банките ще трябва да са много внимателни при провеждането на бъдещите си рекламни кампании и промоции на продукти, тъй като Комисията за защита на конкуренцията ще следи изкъсо тези техни прояви. Според запознати с кухнята на КЗК, служителите в комисията са установили, че в битката за клиенти банките са направили маса нарушения на Закона за защита на конкуренцията, които, макар и дребни, дават основание за налагане на санкции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във