Банкеръ Weekly

Финансов дневник

КАПИТАЛИЯ ЗАПЛАШВА ОБЕДНИТЕ ПОЧИВКИ

През последните три години мениджърите на италианската Капиталия (Capitalia) успяха да превърнат групата, съставена от боледуващи старомодни регионални кредиторки, в модерна банка. Днес главният изпълнителен директор на финансовата институция Матео Арпе иска тя да заработи като съвременна бизнес структура и подобно на веригата Уол-Март да стане супермаркет за финансови услуги. Капиталия е четвъртата по големина италианска банкова групировка, образувана от сливането на три местни финансово-кредитни институции - Банка ди Рома (Banca di Roma), Банко ди Сицилия (Banco di Sicilia) и Бипоп Карире (Bipop Carire). Част от идеите на Арпе, който е главен изпълнителен директор на финансовата институция от юли 2003 г., могат да се постигнат с тривиалните средства, които са заложени в представения в средата на миналата седмица банков бизнес план за периода 2005-2007 година. Те включват по-нататъшно снижение на разходите, централизация и инвестиции в модерни технологии. Капиталия ще поеме контрола върху своето поделение за управление на активи Финеко (Fineco) чрез покупката на 54% от капитала му, ще купи останалите 22% от инвестиционната банка MCC, които все още не притежава, и така ще подреди структурата на групировката. Инвеститорите на Финеко ще получат по пет нови акции от Капиталия за всеки свои три акции във фонда, а акционерите на MCC ще вземат за всеки три свои акции по 11 нови акции на банковата групировка. Освен това банката планира да разкрие 300 нови клона, за да постигне покритие на територията на цялата страна и да разшири предлагането на ипотечните си продукти. Ако всичко това заработи, ще бъде постигнат годишен ръст на приходите от 6%, който ще предизвика тройно по-високи постъпления през идните три години. Дотук целите изглеждат постижими. Имагинерната част от плана на Арпе обаче е намерението му да превърне клоновете в потребителски центрове, където клиентите ще получават данъчни съвети, ще плащат сметките си, ще ангажират билети за концерти и дори ще получават медицинска информация как да се преборят с бичовете на съвременния свят - рака и сърдечните заболявания. Заплашена е и пословичната за Италия дълга обедна почивка. Капиталия съобщи на 5 юли, че няма да затваря на обяд и ще удължи работното си време до по-късно вечер и в събота. Страната е в рецесия, а местните магазини и фирми за услуги реагират по-мудно от колегите си в другите държави по пренастройване на работния си ритъм към променящите се потребителски нужди. Макар че някои италиански супермаркети и извънградски търговски обекти работят по-дълго, повечето обекти са затворени в най-удобното за клиентите време. Арпе смята да заложи на модела на финансовия супермаркет, реализиран на щатската банка Уелс Фарго (Wells Fargo), която предлага широка гама услуги чрез клоновете си. Той обаче отива още по-далеч с идеята да продава не само застрахователни и инвестиционни продукти, но и услуги от правен, счетоводен и медицински характер. По-високите разходи за тези нововъведения ще бъдат компенсирани от програма за снижение на харчовете по други пера, в която е заложено да се спестят 100 млн. евро до 2007 година. Много банкови анализатори сочат, че подобни идеи за финансови супермаркети са били изпробвани извън Италия без особен успех. Капиталия обаче си е подсигурила партньори в лицето на местни бюра за потребителски услуги и е включила в прогнозите си единствено разходите, но не и каквито и да било приходи от тази инициатива. Четиридесет и една годишният Арпе пък е доказал, че е талантлив млад банкер - котировките на акциите на Капиталия са се увеличили четворно от 2003 г. насам. Днес, когато ценните книжа на банката се търгуват почти 20 пъти по-високо от печалбата й, няма място за разочарования. А и мениджърите на Капиталия определено заслужават доверието на инвеститорите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във