Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Искам закон – за мен самия!

Е-е-е, най-после се зароди, роди или изроди и у нас гражданското общество. Или поне така си мислят някои оптимисти наивисти. През ден се завихрят граждански протести, хора в инвалидни колички спят в палатки, здравеняци обикалят с камиони по улиците, музиканти и хористи изпълняват "Върви, народе възродени", синоптици отказват да предсказват времето... Всеки се бори за гражданските си права.

Е, да, де, но в повечето случаи - и за личните си или групови интереси. "Искам закон - за мен самия!", такъв е в повечето случаи хастарът на протестите. Което си е чиста проба насилие на малцинството над мнозинството. И което няма нищо общо с развитото гражданско общество, което се крепи на обществения консенсус.

Да разровим например защо едни камиони обикалят Бургас, а други - Велико Търново, с настояване подготвеният Закон за горивата да подминел дребния бизнес.

Българската държава е решила - и то още от соца, горивата, цигарите и спиртните напитки да се облагат с акциз. Искаш да продаваш цигари - разрешително, да предлагаш алкохол - лиценз, да държиш верига от бензиностанции - специален режим. Защо тогава тези протестиращи представители на "дребния бизнес" искат да са извън общия режим? Не би ли било странно да не можеш да продаваш цигари без регистрация, дори и в клек шоп, но да можеш да наливаш горива, които формират 47% от акциза в държавата, без регистрация. С какво вносът на гориво с танкери би бил по-безинтересен за хазната от продажбата на няколко стека цигари? И възможно ли е като си търговец на горива - колкото и дребен да си, дори и една колонка да имаш насред полето, да не можеш да покажеш 20 хил. лв. капитал? Защо законът да е само за големите, на които да искаме 3 млн. лв. уставен капитал?

В търговията с горива сивият сектор е 30 процента. Министерството на финансите официално го пише в своите доклади. Около 60% от продаваните горива у нас произхождат от вътрешни производители, а 40 на сто - от внос. Защо тогава 80% от данъците  внасятт тези големи вериги, които търгуват горивата на производителя, а само 20% - от тези, които внасят? Проста сметка показва, че всеки втори литър гориво от внос е нелегален и върху него не са платени данъци и акциз.

Да, става дума за Министерството на финансите, приходното министерство... А не за Националния статистически институт, който само администрира нещо, без да може да го премери.

Защо тогава министър Горанов отхвърля Закона за горивата с тезата, че с подобно секторно законодателство нарушаваме Договора за Европейския съюз? Не е ли принцип на европейското право - когато не е хармонизирано дадено законодателство, държавата сама да определя нормите си?

Ако приемем, че това бъдещо секторно законодателство нарушава общите европейски правила, защо в Полша, в  Чехия и в Гърция то съществува от години и никой не е поставял под съмнение легитимността и ефективността му?  Знаете ли, че в Полша например стигнаха много по-далеч и по закон конфискуват коли, заредили с контрабандно гориво? И че тази държава се сочи за пример за успешно спиране на контрабандата с горива.

Защо финансовото министерство настоява да се отмени изискването за минимален уставен капитал? Не значи ли това да се примирим за пореден път с високия дял на сивата икономика и да продължим само да й клатим пръст? Да няма санкция срещу контрабандата, е все едно да променим табелата "Пикаенето в морето е забранено!" в "Пикаенето в морето е абсолютно забранено".

Държавата е най-големият партньор на бизнеса с горива - тя прибира (по-точно - би трябвало да прибира) около 50% от цената на всеки литър под формата на ДДС и акцизи. Защо тогава тя не прави всичко възможно да си търси постъпленията?! Не е ли по-добре тях да ги има в хазната и с лекота да се планира  и регистрира в Закона за държавния бюджет колко пари и как ще бъдат дадени на майките на децата с увреждания? А не министър Бисер Петков да се чуди да подава ли оставка, или да си я приема отново, защото го е страх дума да обели пред колегата си Горанов за непредвидените пари.

Проектозакона за горивата някои го нарекоха "Закон срещу контрабандата". Защото тези, които се дерат срещу това да се сложи ред в бранша и държавата да си получава дължимото, са всъщност маши в ръцете на онези 30%, за които стана дума в началото на това писание!

Или пък става въпрос за държавно регулирана контрабанда и за партийни черни каси?

Facebook logo
Бъдете с нас и във