Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ИНГ БАНК ДЪРЖИ ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА БМФ В РЪЦЕТЕ СИ

С изрична клауза в договора за кредит, който сме получили от ИНГ Банк, се налагат известни ограничения при приватизацията на параходство Български морски флот. Докато заемът не бъде погасен, банката може да наложи вето върху раздържавяването на параходството, съобщи на 20 юли 2004 г. пред варненски журналисти генералният директор на БМФ капитан Христо Донев. От клона на ИНГ Банк в София отказаха да коментират случая, тъй като шефовете му били в отпуска.Според капитан Христо Донев, кредитът от 13 млн. щ. долара трябва да бъде погасен до края на 2005 година. В същото време вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев на няколко пъти заяви, че търговският флот ще бъде приватизиран до края на мандата на сегашното правителство, който изтича след по-малко от година. По този повод се очаква през септември в парламента да бъде вкарана за гласуване стратегията за раздържавяване на параходството. Това е изрично изискване на Световната банка, за да започне преговори с правителството по отпускането на заема ПАЛ III в размер на 150 млн. щ. долара По думите на кап. Донев кредитът може да се погаси и предсрочно. БМФ ще се опита да набави необходимите средства за това, като издаде облигационна емисия. Преди седмица във Варна вицепремиерът Николай Василев обяви, че параходството е получило съгласието му да емитира облигации. Размерът на емисията щял да бъде определен след анализ на финансовото състояние на БМФ. За първите шест месеца на тази година дружеството отчита печалба от 26 млн. лева. Само година по-рано то бе на загуба от 32,5 млн. лева. Замисълът е с парите, получени от продажбата на облигациите, да се предплатят всички борчове на параходството. В края на 2003 г. общият им размер е около 79 млн. щ. долара. От тях дългосрочните задължения са близо 42 млн. щ. долара. Целта на предсрочното погасяване на дълговете е преди приватизацията БМФ да върне под български флаг 23-те си кораба (параходството разполага с общо 79 плавателни съда), които в момента плават под флага на Малта и карибската държава Сейнт Винсънт и Гренадини. Деветнайсет от съдовете са ипотекирани в полза на кредитори, а приходите от останалите четири кораба под чужд флаг са заложени пред няколко банки и приходите от евентуалната им продажба ще отидат директно в сметките им.В БМФ и в транспортното министерство предвиждат облигационната емисия да е с 10-20 млн. щ. долара по-голяма от дългосрочните задължения на БМФ. Параходството ще използва парите получени от разликата между постъпленията от продажбата на облигациите и разходите по погасяването на сегашните си задължения, за да финансира строителството на нови кораби.

Facebook logo
Бъдете с нас и във