Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ИГРИВАТА СТРАТЕГИЯ НА МАСАЙОШИ САН

Ако книгата за световните рекорди на Гинес открие нова рубрика - за най-голямото загубено някога състояние, първият носител на титлата без съмнение ще е Масайоши Сан - шефът на японската Софтбенк (Softbank). През изминалите две години той загуби 76 млрд. щ. долара, след като пазарната оценка на акционерните му участия в различни дружества падна с 98 процента. Днес бедният човек разчита единствено на последните си 1.5 млрд. щ. долара. С тази сума в рейтинга на богаташите той се нарежда пред Ясумитцу Шигета - търговец на мобилни телефони, чието състояние за същия период се е стопило от 42 млрд. на 171 млн. щ. долара. Падението на Масайоши Сан е отчасти отражение на истерията около нереалния скок на цените на онлайн компаниите, който първоначално го направи приказно богат. В интерес на истината японецът бе достатъчно прозорлив да продаде част от акциите си в Яху (Yahoo) почти по максималната им стойност. Не всичко обаче може да се извини с пазарната психология. Масайоши отблъсна много инвеститори, когато похарчи 333 млн. щ. долара, за да купи през 2000 г. част от фалиралата Нипон Кредит Бенк (Nippon Сredit Bank), която днес се нарича Аозора (Aozora). Той се надяваше да я превърне в мощна ИНТЕРНЕТ финансова компания. Сделката все още се оценява положително, но дълбоките проблеми на банката и съмнението, че тя ще може да се съвмести в дейността на Софтбенк, доведоха до спекулации, че Сан ще трябва в скоро време да се отърве от Аозора. Следващото начинание на японеца е още по-противоречиво. Той се хвърли презглава в бизнеса за технологично осигуряване на високоскоростен достъп до ИНТЕРНЕТ по съществуващи телефонни линии (ADSL). Тай предлага месечната такса за потребител от 20 щ. долара. За да реализира печалба, Сан трябваше да привлече над един милион клиенти през финансовата 2001 г., която приключва на 31 март. До края на този срок обаче Софтбенк ще има не повече от 500 хил. потребители на услугата. Оказа се, че Сан не е предвидил, че основният му местен конкурент - телефонният монополист NTT, ще направи всичко възможно, за да му попречи да инсталира навреме линиите си. Например той не получава нито една от дадените от NTT линии на лизинг с електрически изходи, така че Софтбенк се принуждава да наема специалисти и сама да ги оборудва. Но това води до закъснение в предлагането на тази услуга, което принуждава компанията да вземе 3 млрд. щ. долара заеми и спешно да започне продажба на активи, включително на 3% от значително обезценените акции на Яху и пакетите си в дружествата И-трейд Джъпен (E-Trade Japan) и ЮТиСтарком (UTStarcom) в САЩ. Отделно Сан гарантира кредитите с 24% от собствените си акции в Софтбенк.Загубите от обезценката на ценните книжа, които се изчисляват на 450 млн. щ. долара за първото полугодие на фискалната 2001 г., приключило на 30 септември, още повече влошават нещата. Новината, че клиентите на ИНТЕРНЕТ-услугата канцелират абонаментите си заради закъсненията в монтажа на линията, допълнително намали цените на акциите на Софтбенк.Тази мрачна картина обаче не означава, че Сам трябва да бъде отписан - все пак той е бизнесменът на 2000 година, според класацията на сп. Форбс. Неговата Софтбенк все още има нереализирани печалби от 4.2 млрд. щ. долара и годишни приходи от 3 млрд. щ. долара. Още повече че ИНТЕРНЕТ-компанията вече компенсира закъснението в инсталирането на ADSL и новите потребители на услугата растат с всеки изминал ден. Сан вече държи 20% от този пазар в Япония. Повечето от другите дружества, в които има дял, особено Яху Джъпен, също се възстановяват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във