Банкеръ Weekly

Финансов дневник

"Гражданската отговорност" подскочи с 30 на сто

От години застрахователите обясняват, че пазарната обстановка налага цената на задължителната полица "Гражданска отговорност" да се увеличи, за да могат да посрещнат плащанията по увеличените лимити за материални и нематериални щети. Това, което се случваше на практика обаче беше годишен ръст на цената от не повече от 5-10% процента и то при по-рисковите автомобили и водачи. При това положение дружествата, особено тези от тях в чийто портфейл делът на тази полица преобладава, губеха от нея и бяха принудени да "преливат кръв" -  да запълват дупката, с премийните си приходи от други застраховки.

Средно с 30% е поскъпнала застраховката "Гражданска отговорност" за шофьорите през последната година. Увеличението в цената на полицата е резултат от процесите, формирали се на застрахователния пазар през 2018-та, но се усеща едва сега, твърдят застрахователи. Справка от  професионалната  асоциация показва, че през декември задължителната автозастраховка дори е поевтиняла.

Граждани сигнализират, че сега плащат със 100 до 140 лв. повече за "Гражданската отговорност", отколкото през миналата година.

По данни на застрахователите 250 лв. средно е била цената на задължителната автозастраховка през миналата година, тя е нараствала поетапно, но шофьорите усещат увеличението масово едва сега.

Главният секретар на Асоциацията на застрахователите Нина Колчакова обясни:

"Хората, които в момента установяват повишената й цена, за последен път са си я купували в края на декември - началото на януари миналата година. За една година действително има повишение на цената на "Гражданската отговорност на автомобилистите". То не се е случило този месец или миналия месец".

Според нея причините се свеждат до следното: "В началото на миналата година застрахователните дружества завършиха с 55 милиона загуба от застраховка "Гражданска отговорност" през 2017-та година. Това се дължи на много високата щетимост на застраховка "Гражданска отговорност". Застрахователите нямаха друг избор, освен постепенно да започнат да повишават цената. През миналата година тя тръгна чувствително нагоре".

Застрахователните дружества по собствени формули отчитат и фактори като възрастта и мощността на автомобила, техническото състояние, опита на водача и редица други, които всеки застраховател сам залага. Тези фактори не са единни за пазара и влияят върху индивидуалните тарифи, защото придобилата вече скандална слава система "бонус-малус", която трябваше да взима под внимание и тези обстоятелства, отбеляза поредния си фалстарт. За причините дори застрахователите гадаят.

След общественото обсъждане в началото на декември наредбата отново потъна, коментира Колчакова.

Според нея тя е изключително важна за  пазар като българския, където имаме най-високата смъртност от ПТП-та в целия ЕС.

"Надяваме се институциите бързо да стигнат до някакъв балансиран подход по този въпрос", каза още тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във