Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ГОЛДМЪН САКС Е ГОТОВА ДА РИСКУВА

Преди около месец най-голямата по пазарна капитализация компания в света Дженеръл Илектрик (General Electric) поиска от 11 големи финансови институции по 1 млрд. щ. долара кредити, които да ползва при нужда. Единствено Голдмън Сакс (Goldman Sachs), водещата щатска инвестиционна банка, отхвърли искането. Причината се крие в елементарна аритметика: Дженеръл Илектрик не възлага достатъчно инвестиционен бизнес на финансовата групировка, който да компенсира незначителните постъпления от комисиони по какъвто и да било евентуален кредитен ангажимент. Отказът показва също, че главният изпълнителен директор на Голдмън Хенри Полсън е готов да поеме риск, за който например неговите конкуренти от Мерил Линч (Merrill Lynch) и Моргън Стенли Дийн Уитър (Morgan Stanley Dean Witter) не смеят дори да помислят. Финансови анализатори отбелязват, че да кажеш не на Дженеръл Илектрик, означава да загубиш милиони долари от комисиони, свързани с консултирането на сделки за сливания и поглъщания и с гарантирането на емисии ценни книжа на международната корпорация.Това не е първата отхвърлена от Голдмън молба за кредит. Преди две години инвестиционната банка (тогава последвана и от Моргън Стенли) не се съгласи да отпусне заем за 250 млн. щ. долара на Форд Мотър (Ford Motor). Миналата година пък Голдмън отказа да даде 450 млн. щ. долара кредит на Водафон (Vodafone Group) - най-голямата европейска фирма за мобилни телефони. Водафон си върна, като пусна по-малко бизнес на банката. Компаниите, осъществяващи бизнес с ценни книжа, твърдо отстояват принципите си да не поемат кредитни ангажименти, за да имат повече свободни пари за гарантиране на емисии акции и облигации и за консултиране на корпоративни сливания и поглъщания. Играчите от Уолстрийт начисляват едва 0.1% комисиона за ангажимент по исканите заеми, докато първоначалните публични емисии на ценни книжа им носят до 7% от стойността на офертата. Голдмън Сакс пък разчита на авторитета, който й дава първото място в миналогодишната класация на гарантите и на консултантите по корпоративни обединения, за да се пребори за клиенти и без да отпуска кредити. Същевременно, за да омаломощи конкуренцията на търговските банки, Голдмън лобира усилено пред щатския Финансов съвет по счетоводни стандарти да изисква от кредитните институции да осчетоводяват заемите и кредитните линии в балансите си по пазарни цени, а не по номинал.Заплахата на конкурентите от сферата на търговските банкови услуги е съвсем реална. Те вече доминират в бизнеса по гарантирането на високорискови облигации, където комисионите достигат до 3 процента. Това пък принуждава фирмите, търгуващи с ценни книжа, да навлязат по-дълбоко в кредитния бизнес. Към 30 ноември 2001 г. Лиймън Брадърс (Lehman Brothers) е договорила кредитни линии за 5.6 млрд. щ. долара - с 34% повече от същия период на 2000 година. Моргън Стенли и Мерил Линч пък са разширили търговските си банкови операции, за да привлекат повече капитали и да могат да отпускат повече кредити. Моргън Стенли - най-печелившата инвестиционна банка, например миналата година е предоставила 2 млрд. щ. долара на базираното си в Юта банково поделение, за да увеличи кредитния му потенциал. Разбира се, ръководството на Голдмън прави изключение за най-добрите си клиенти. Инвестиционната банка отпусна 2 млрд. щ. долара от кредитна линия на обща стойност 25 млрд. щ. долара на Ей Ти енд Ти (ATT), защото през последното десетилетие е главен консултант на телекомуникационната компания. В случая с Дженеръл Илектрик обаче нещата не стоят така. През последните две години Голдмън е гарантирала четири облигационни емисии на корпорацията. За сравнение, Лиймън Брадърс е била мениджър на 24, а Салъмън Смит Барни (Salomon Smith Barney) - на 44 емисии. В интерес на истината, през 2001 г. Голдмън бе консултант на Дженеръл Илектрик по покупката на Франчайз Файненс корп. ъф Америка (Franchise Finance Corp. of America) за 2.1 млрд. щ. долара. Това обаче е единствената поръчка над 1 млрд. щ. долара, възлагана на Голдмън от Дженеръл Илектрик от 1997 г. насам.

Facebook logo
Бъдете с нас и във