Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ФАЛИРАЛАТА БЗК СПЕЧЕЛИ АВТОМИВКА

По ирония на съдбата, закона или просто ей така, синдичката на фалиралата Банка за земеделски кредит Иглика Логофетова ще напряга мозък и талант за стопанисването и продажбата на автомивка. Това е наследството на Алпина Кар - едно от дружествата във фирмената империя на бившия собственик на банката и настоящ подсъдим Атанас Тилев. Проведеното на 17 юни във Варна общо събрание на кредиторите на обявената в несъстоятелност Алпина Кар взе решение всичките й активи да бъдат прехвърлени на БЗК, на която дружеството дължи 4.3 млн. лева. Всичките и активи на практика се изчерпват с въпросната автомивка.Случаят Алпина кар е само продължение на една дълга и заплетена история, в която активни участници са фирмите Албион, Албион кар и Монтрей, създадени от варненския бизнесмен Лазар Анев (застрелян в нощта на 9 срещу 10 август 2001 г.). През 1994 г. трите дружества получават заеми от БЗК за общо 5.72 млн. щ. долара, но не могат да ги погасяват и през април 1995 г. са изправени пред фалит. Но Атанас Тилев, тогава собственик на банката кредитор, вижда в тях сочни парчета от торта, които без никакво усилие може да си вземе. За да стане това обаче, е необходимо фирмите да се освободят от задълженията си. Ето защо на 15 май 1995 г. е осъществена значима сделка между Варненската триада. В нея, от една страна, участват тримата длъжници (Албион, Албион кар и Монтрей), от другата е кредиторът - БЗК, а третият участник е Ког трейд. Според тази сделка, Ког трейд поема дълговете на трите фирми към управляваната от Тилев кредитна институция.След тази операция Албион и Монтрей стават собственост на БЗК през есента на 1995 година. Върху третата фирма - Албион кар, ръка слага Тилевото дружество Дару Кар - официален вносител на автомобилите БМВ и Роувър за България. След като е изчистена от дългове и преименувана в Алпина кар, тя спокойно поема предопределената й роля - на кошче за финансови отпадъци. В това си качество Алпина кар поема задължения на Дару кар към Банка за земеделски кредит в размер на 3.2 млн. г. марки. При инвентаризацията на заложеното от новия длъжник имущество, направена на 20 октомври 1995 г., се установява, че то е на стойност 3 227 256 г. марки. Дълготрайните материални активи на Алпина кар са за 1 372 010 г. марки, а резервните части - за 777 117 г. марки. Заложени са и 55 броя леки автомобили, които са оценени на 1 072 145 марки. Много скоро обаче става ясно, че и Алпина кар не обслужва редовно дълговете си към БЗК. Нещо повече, докато те растат с размера на натрупаните лихви, предоставените обезпечения по кредита главоломно се стопяват. На 9 август 1996 г. (пет месеца след като Тилев е детрониран от БЗК, а тя е станала собственост на БНБ), се прави нова проверка на обезпечението, гарантиращо дълга на Алпина кар. Резултатите са плачевни. Общата сума на дълготрайните активи, автомобили и резервни части вече се е свила до 1 934 470 г. марки. Изчезнали са части за 465 117 г. марки и коли за 825 145 г. марки. Останали са само седем автомобила и един мотоциклет.На 19 август 1996 г. - десет дни след установяването на липсите, Дару кар започва преговори за продажбата на Алпина кар с всичките й активи и пасиви на Медиум ООД. Съдружници в него са тогавашните политически величия от ДПС Кадир Кадир и Евгений Матинчев (бивш вицепремиер и министър на социалните грижи в правителството на Любен Беров), както и Йордан Кирилов и Сунай Мехмед. Но дали стреснати от огромните задължения на Алпина кар, или по други причини, хората на Ахмед Доган се отказват от сделката. Оттук нататък логичният път на Тилевата фирма е само един. В края на 1997 г. първата синдичка на БЗК Татяна Стефанова подава иск във Варненския окръжен съд за обявяването на Алпина кар в несъстоятелност. Делото се точи близо две години, за да дойде ноември 1999 г., когато магистратите най-сетне обявяват фирмата за фалирала. Докато се вземе това решение, в активите на Алпина кар е останала само една-единствена автомивка и километрични дългове към Банка за земеделски кредит, които в края на май 2002-ра надхвърлят 4.3 млн. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във