Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ЕВРОПЕЙСКИ БАНКОВИ ГИГАНТИ НА ГУРБЕТ В АМЕРИКА

Евалд Кист - главният изпълнителен директор на холандската финансова групировка Ай Ен Джи (ING Group), е горд с новия й централен офис в Амстердам. Той олицетворява откритостта и прозрачността на Ай Ен Джи, хвали се 59-годишният жизнерадостен и самоуверен банкер, който на млади години е играл хокей на трева в националния отбор на Холандия. Кист не се смущава от мнението на местните жители, които оприличават построената миналата година сграда от стомана и стъкло на прахосмукачка и дори я наричат така помежду си. Нищо чудно централният офис да е изграден по този начин, за да боде очите на Рийкман Гронинк, чийто кабинет ясно се вижда даже на километър и половина оттук.Петдесет и една годишният Гронинк е главен изпълнителен директор на другия холандски финансов титан - Ей Би Ен АМРО (ABN AMRO). И нейната многоетажна централа, построена от мрамор в края на 90-те години на ХХ век, също символизира корпоративна гордост. Ай Ен Джи има тропически папрати, които се отглеждат в парник, АМРО пък има роял в преддверието. И двете банки са изложили в сградите си богати колекции от произведения на модерното изобразително изкуство. Приличат си още и по пълния комплект келнери с папионки, които сервират сутрешното кафе на главните изпълнителни директори.Приятели или врагове са двамата мъже, които от май 2000 г. ръководят най-мощните финансови групировки на Холандия? ? И двете - отговаря тържествуващо Кист. - Нашите момчета едва ли не се избиват на професионалния ринг, но има много области, в които Рийкман и аз си сътрудничим. Истината за Ей Би Ен АМРО и Ай Ен Джи е че те далеч невинаги са били дружелюбни конкуренти. В съвременния си вид Ай Ен Джи е структурирана през 1990 г. от сливането на най-голямата холандска застрахователна групировка с най-голямата холандска банка без клонова мрежа - Постбанк (Postbank). Година по-късно силите си обединяват други две местни кредитни институции - Ей Би Ен и АМРО, отчасти за да се конкурират по-успешно с уедрената Ай Ен Джи. Историята обаче е доста объркана. Защото в резултат на покупките си още преди сливането на своите съпернички Ай Ен Джи получава около 10% от акционерния капитал на новата групировка и в момента е най-големият й акционер. Което на свой ред подхранва слуховете, че като по-голяма от двете Ай Ен Джи може да предложи да се слее с АМРО. Гронинк определя подобни предположения като абсурдни, защото те биха довели до гигантско преструктуриране и реорганизации и до загубата на над 10 хиляди работни места. Кист не изключва подобна сделка в бъдеще, но засега смята, че има достатъчно работа и за двете финансови институции. И Кист, и Гронинкискат да превърнат управляваните от тях национални компании във водещи играчи на международните финансови пазари. Засега Ай Ен Джи изпреварва съперника си в класацията на сп. Форчън на 500-те най-големи световни компании, където заема 17-о място срещу 109-ото на Ей Би Ен АМРО. Борбата за надмощие обаче тепърва предстои и тя ще се решава... в САЩ. Миналата година половината от световните постъпления на Ай Ен Джи и една пета от оперативната й печалба са дошли от продажбата на застраховки Живот в Щатите. Същевременно американското поделение за дребни банкови услуги на АМРО се е отчело с 62% от общата печалба от тази дейност преди облагането с данъци от реализираните от структурата продажби. Амбицията на Кист е Ай Ен Джи да е между петимата водещи щатски играчи във всички основни направления на финансовия бизнес, включително в животозастраховането и пенсионните услуги. Гронинк е по-мъгляв, когато формулира далечните цели на подшефната си кредитна институция в САЩ, но също се готви за агресивна игра. Той е назначил американци в местното поделение на АМРО, за да се конкурира по-успешно със съперниците си, и иска компанията му да се нареди сред петте водещи международни банки по възвръщаемост на акционерния капитал в края на 2004 година. Сега тя е на 14-о място по този показател. Холандия си остава силен и стабилен пазар за Ай Ен Джи и Ей Би Ен АМРО. Но страната не предлага кой знае колко възможности за растеж. Така че никой не се учуди, когато още в средата на 90-те години на миналия век и Ай Ен Джи, и АМРО започнаха усилено да гледат оттатък границите. Основната дейност на Ай Ен Джи в САЩ е животозастраховането. От 1997 г. насам холандската групировка купи последователно местните застрахователни фирми Екуитабъл лайф (Equitable Life) от Айова, Рилайа стар (ReliaStar) и животозастрахователното поделение на Ийтна (Aetna). Тези придобивки плюс някои дребни покупки бяха обединени в една единствена щатска структура, предлагаща застраховки Живот, анюитети, взаимни фондове и пенсионно планиране. В момента Ай Ен Джи е на пето място сред играчите, предлагащи пенсионни услуги, и иска да влезе във Висшата лига и в останалите си дейности.Приходите от щатския застрахователен бизнес на Ай Ен Джи през първите шест месеца на изминалата година бяха 586 млн. щ. долара преди облагането с данъци. За този резултат много помага и глобалният банков ресурс на холандската групировка, и инвестиционният й кредитен рейтинг АА. Но всекидневната работа - безкрайните разговори с дилъри, проверки на конкурентните продукти, изчисленията на лихвените проценти и т.н., прави американският персонал на Ай Ен Джи.На практика единствената чисто холандска инициатива на групировката в САЩ е онлайн банката Ай Ен Джи директОфисът й се намира в преустроен склад от 19 в. в Уилмингтън, щата Делауеър. Самото здание се нарича Пакхюис (Pakhuis - холандската дума за склад) и е оформено като сградата на холандската Пощенска банка. Под ръководството на главния си изпълнителен директор Аркади Кулман, канадец по произход, банката предлага подбрано меню от услуги - базова спестовна сметка с конкурентна лихва, обикновени ипотечни заеми, депозитни сертификати и акции на шест взаимни фонда. Ай Ен Джи директ се цели в клиентите със средни доходи - уплашени от фондовите борси и ограбвани от високите банкови комисиони, те търсят безопасно убежище за парите си. Тази стратегия се отплаща щедро - чистата печалба на онлайн банката е 59 млн. щ. долара през първото полугодие на 2003 година. Най-мощният маркетингов похват на Кулман е кафето. Откриването на спестовна сметка в Ай Ен Джи директ е просто като покупката на чаша кафе, твърди банкерът. В подкрепа на думите му онлайн банката е открила кафенета във Филаделфия, Лос Анджелис и Ню Йорк, където минувачите могат да влязат безплатно в ИНТЕРНЕТ и евентуално да си открият сметка в Ай Ен Джи директ. Кулмън и неговият сънародник Джим Кели - шеф на отдела по продажби, се запалват по кафеената идея, когато пускат Ай Ен Джи директ в Канада (дебютния пазар на банката) през 1997 година. Тя се оказва толкова успешна, че освен в Италия и във Великобритания подобни кафенета са открити на различни места във всичките осем държави, в които работи онлайн банката.Ей Би Ен АМРОсе установява в Средния запад на САЩ. Освен дребния й бизнес по управлението на активи всичките й щатски дейности се осъществяват под шапката на банковата корпорация Ласал (LaSalle Bank Corp.). В нея влизат банка Ласал от Чикаго, която едновремешната Ей Би Ен купува през 1979 г., Стандард бенк ъф Мичиган (Standard Bank of Michigan), придобита през 1997 г., и Мичиган нешънъл (Michigan National), купена през 2001 година. Корпорацията има 108 млрд. щ. долара активи, работи в осем щата в Средния запад и във Флорида и е 13-а по големина банка на САЩ. Главен изпълнителен директор на Ласал е 61-годишният Нормън Бобинс, който управлява бизнеса й от офиса си в търговската част на Чикаго. Той е роден тук и през първите 24 години от кариерата си е работил в местната банка Иксчейндж нешънъл (Exchange National). Ей Би Ен я купува през 1990 г. и я слива с Ласал, а на следващата година Бобинс е назначен за неин главен изпълнителен директор. Основният източник на печалба са услугите, които чикагският банкер предлага на местните средни корпоративни клиенти - компании с годишни оперативни приходи от 50 млн. до 1 млрд. щ. долара. Те може да имат известен международен бизнес, но основната им дейност е у дома. По същия начин стои въпросът и с ипотечните кредити. През 2002 г. Ласал спечели 358 млн. щ. долара от лихви по ипотеки, което й отреди около 4% от местния пазар на този бранш. А към края на септември клонът на банката в съседното на Чикаго градче Литъл вилидж (открит в началото на тази година), населено предимно с жители от испански произход, продаде ипотеки за 6 млн. щ. долара - двойно повече от заплануваното количество.

Facebook logo
Бъдете с нас и във