Банкеръ Daily

Германия:

Европа трябва да се подготви за американски митнически тарифи на няколко фронта

Държавите-членки на Европейския съюз трябва да се подготвят за американски тарифи на няколко фронта през следващите месеци, предупреди високопоставен германски служител, цитиран от CNBC.

Предупреждението идва само часове, преди Вашингтон да започне разследване на планирания френски цифров данък, облагащ големите технологичните компании, който може да предизвика бъдещи тарифи.

Петер Байер, трансатлантическият координатор и член на парламента в Германия, заяви, че дори и при запазване на интереса на САЩ за диалог с Европа, администрацията на Тръмп изглежда е готова да наложи тарифи във връзка със споровете по отношение на субсидиите за самолетостроителните компании, за газопровод "Северен поток 2" и за европейски автомобилен внос в САЩ.

През май американският президент Доналд Тръмп заяви, че някои вносни превозни средства и части представляват заплаха за националната сигурност, но отлага решението за налагане на тарифи за вноса на европейски и японски автомобили до шест месеца, за да се даде време за търговски преговори с двамата партньори.

Европейските власти се страхуват, че Тръмп ще насочи вниманието си към Европа, след като ситуацията с Китай беше овладяна.

В сряда Тръмп разпореди разследване, за да се определи дали планираният от Франция 3% данък върху френските приходи на големите интернет компании е насочен несправедливо към определени американски компании. Предварителните разследвания бяха съсредоточени върху търговските практики на Китай и субсидиите от ЕС за големи търговски самолети.

"Това са трудни дискусии в трудна международна среда", заяви германският министър на икономиката Питър Алтмайер след среща с американския министър на финансите Стивън Мнучин във Вашингтон. Той каза, че разговорът с Мнучин е "продуктивен и конструктивен", като се фокусира върху намаляването на световното напрежение, облекчаването на търговските спорове и запазването на работни места в двете страни.

Алтмайер трябва да се срещне с американския търговски представител Робърт Лахтизер и търговския секретар Уилбър Рос днес.

По-късно в сряда германският министър съобщи на събитие, организирано от германския фонд "Маршал", че Вашингтон и Брюксел могат да постигнат търговска сделка за промишлени продукти до края на годината, ако съществува достатъчна политическа воля за това. "Трябва да действаме сега. Няма време за губене", каза Алтмайер. "Ако има политическа воля, можем да стигнем до решение преди края на годината", подчерта той. Той също така каза, че Европа и САЩ биха могли да бъдат много по-ефективни в изравняването на условията за договаряне с Китай, ако решат своите различия и работят заедно, за да "рационализират и координират съответните наши усилия малко повече”.

Байер, който се срещна с длъжностни лица от офиса на американския търговски представител, от Белия дом, както и с американските законодатели, заяви, че въвеждане на мита от САЩ върху вноса на европейски автомобили може да се очаква вероятно към средата на ноември, като се има предвид нарастващото нaпрежение във Вашингтон по отношение на ЕС и отказът на Съюза да включи селскостопанските стоки в едни по-всеобхватни търговски преговори.

„Когато става въпрос за тарифите за автомобили, за съжаление смятам, че е по-вероятно те да не бъдат наложени в средата на ноември. В САЩ има доста голямо нетърпение. Но това също изисква от европейската страна да бъдем силни и обединени", подчерта той.

Петер Байер също каза, че американското правителство изглежда проявява интерес да разрешава споровете между Съединените щати и ЕС пред Световната търговска организация (СТО) по отношение на субсидиите за самолетостроителните компании, но е малко вероятно Вашингтон да се въздържи от междувременно налагане на нови митнически тарифи.

„Решението на арбитъра на СТО се очаква скоро, още на следващата седмица. Напълно очаквам администрацията на Тръмп да наложи тарифи. САЩ смятат, че имат право да наложат тарифите и аз вярвам, че ще го направят във всички случаи”, предупреди той.

От СТО установиха, че и базираният в САЩ "Боинг" и европейският "Еърбъс", двата най-големи производители на самолети в света, са получили милиарди долари и евро от вредни или незаконни държавни субсидии, за да получат предимство на световния пазар.

Алтмайер заяви, че ще положи усилия за уреждане на спора с Лайтхайзър днес, добавяйки: "Според нас е в интерес и на двете страни да се избегнат тези тарифи."

Европейските компании също така биха могли да се изправят пред санкции още през август или септември във връзка с възраженията на САЩ по отношение на руския проект за газопровод "Северен поток 2", каза Байер.

Проектът за доставка на газ от Русия под Балтийско море до Германия от 760-километровия тръбопровод е предизвикал възражения от страна на САЩ заради съображения за сигурност и доведе до разделение сред самия Европейския съюз. "Северен поток 2" се ръководи от руския държавен производител на газ "Газпром", като останалите 50% от средствата са предоставени от германските компании Uniper и поделението на BASF - Wintershall, англо-холандската фирма Shell, австрийската OMV и френската Engie

Министърът на енергетиката на САЩ Рик Пери заяви през май, че законопроектът за санкции, който поставя тежки ограничения върху компаниите, участващи в проекта, ще дойде в „не твърде далечното бъдеще“.

Вашингтон се опасява, че газопроводът в крайна сметка ще увеличи зависимостта на Европейския съюз от руския природен газ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във