Банкеръ Weekly

анти-логика

До половин милион лева по щета "сълзи"

S 250 6c0b7ef9 c023 4a5d b20c 80c72ca40ba1
S 250 eff2fcd5 68c5 40b4 bab0 cb6943015c18

Ако парламентът спешно не вземе мерки, цената на "Гражданска отговорност" може да скочи тройно заради съдебно решение от юни 2018 година. Това заяви пред депутатите от бюджетната комисия в парламента председателят на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) и шеф на "Булстрад Живот" Светла Несторова. За да се предотврати поскъпването, управляващите трябва да въведат лимити на обезщетенията за неимуществени щети при смърт на пътя или други подходящи мерки.

На 21 юни тази година Върховният касационен съд (ВКС) излезе с тълкувателно решение, което разшири сериозно кръга на увредените лица, които могат да търсят обезщетение от застрахователите заради емоционални болки и страдания при смърт на пътя на техен близък. Досега компенсации се полагаха само на семейството - съпруг, съпруга, деца или родители, а според решението вече е възможно обезщетение да търсят също братя, сестри, баби, дядовци, внуци и всеки, който докаже трайна емоционална връзка с починалия.

Сега средното обезщетение на един роднина достига 100 хил. лева. А броят на страдащите може да се рои до безкрай.

Помолихме за коментар адвокат Антоанета Димоларова, която е управляващ съдружник в адвокатско дружество "Антоанета Димоларова, Розалина Градинарова и съдружници" с дългогодишна практика в областта на застрахователното право. Участвала е активно в процеса по изготвянето и приемането на Кодекса за застраховането, както и при всички съществени последващи негови изменения.

"Няколко са държавите в Европа, които плащат обезщетения за мъка по загинал при катастрофа роднина и България е една от тях с подобен либерален режим. Трябва да се промени законодателството и да се равняваме по останалите държави в Евросъюза", категорична е тя. Трябва да се плаща за това, че не е между живите едно лице, което е издържало семейството си. Ако е имало милиони, може да се плащат и милиони за загуба на доход от страна на най-близките му. Но не може да се оцени колко е голяма мъката - дали тя струва 5 лв., 500 хил.  или 1 млн. лева. И затова е неморално да има такова  плащане, убедена е Димоларова, която е дългогодишен адвокат на Асоциацията на българските застрахователи, Национално бюро на българските автомобилни застрахователи, Български застрахователен ядрен пул, както и на застрахователни компании и брокери.

Целта в цивилизования свят е да се плати изгубеният доход в семейството, а не мъката - тя няма как да се осчетоводи и да се плати. Моето предложение е да се плаща изключително ниска компенсация при смърт. Например във Великобритания тази сума е 10 хил. паунда за цялото семейство - заради мъката по загубения член. Аз имам дела в Англия и съм го видяла от първо лице. Имам случай там, когато загина мъж при катастрофа. Семейството му получи 10 хил. паунда за морални болки и страдания, но тъй като беше доказано, че той е издържал семейството и жена му не е работила, бе присъдена и огромна сума за изгубен доход. За база бяха  взети  доходите на мъжа за пет години  назад и платените данъци и така бе  изчислено  каква е била издръжката на семейството. Оттам нататък се изчисли годишната сума за издръжка на семейството, като на децата се плаща до навършване на пълнолетие.  Става дума за 200 хил. паунда годишно", разказа Димоларова.

Това, което се прави в  България в подобни случаи противоречи на  логиката. За щета "сълзи" се плаща на едно лице до 100 хил. лева. На първа инстанция е присъдено примерно 50 хил. лв., но на втора с мотив "промениха се социално-икономическите условия"  обезщетението се вдига двойно. А и броят на роднините с мъка на сърцето се увеличават непрекъснато. Така се стига до 500 хил. лв. обезщетение на всички роднини за "сълзи". Такова застраховане в ЕС няма. Да не говорим, че много адвокати се присламчват до нискообразовани или възрастни  роднини на жертвата и изпомпват чрез исковете огромни комисионни.

"Целта ни е да изготвим методика за изчисляване на изгубения доход и на негова база да се определи обезщетение, а щета "сълзи" да се лимитира на ниско ниво или въобще да изчезне", поясни  Димоларова.

За огромния проблем, който създаде цитираното решение на Конституционния съд, говори фактът, че в резултат от него  на дружествата от сектора  може да им се наложи да платят  допълнителни неимуществени щети между 800 млн. и 1.3 мрд. лв. Само през последните пет години, за които давността за водене на дела още не е изтекла, загиналите на пътя са около 3500 души.

Според данните, които съобщи Светла Несторова,  плащаните в България обезщетения за болки и страдания са най-високите в Европа - 95 000 лв. е средната сума, изплатена на обезщетено лице. "За сравнение, във Великобритания е 10 000 паунда, а в някои държави е забранено изплащането на такива обезщетения, защото се счита за неморално", добави Несторова.

"Става дума за изключително сериозен проблем за пазара. Ако не се вземат мерки, може да се стигне до почти тройна цена на "Гражданската отговорност", а българските семейства не могат да понесат да отделят две заплати или четири пенсии, за да си платят "Гражданската отговорност", посочи Несторова пред депутатите.

Управляващият съдружник на SDI Груп и член на УС на Българската асоциация на застрахователните брокери Кольо Делев  добави, че анализът на застрахователите "звучи логично". Той каза за "БАНКЕРЪ“, че "Гражданската отговорност" тази есен е поскъпнала рекордно с 50-60 лв. в сравнение с миналата есен. Обикновено от година на година цената мръдва нагоре с не повече от 10 на сто. "Представям си какво би станало, ако цената скочи три пъти. Направо ще ни изядат", възкликна Делев.

Според правния портал "Лекс.бг" през първия месец след постановяването на решението на ВКС делата срещу застрахователи в Софийския градски съд са се увеличили двойно. Масово новите искове са за случаи, при които най-близкият кръг от роднини вече е получил обезщетение, но сега такова търсят и по-далечни близки. Неофициално се твърди, че от схемата вече се възползват определени адвокатски кантори, които агитират бивши свои клиенти за нови дела срещу процент от обезщетението.

За да се реши проблемът, застрахователите настояват да се създаде методика за изплащане на неимуществените щети, за да се уеднакви съдебната практика. Тъй като това е сложен и бавен процес, който може да отнеме години, като временна мярка АБЗ предлага въвеждане на лимити на компенсациите за болки и страдания. И посочва, че  в момента почти половината от всички платени щети по "Гражданска отговорност" са за обезщетения за "болки и страдания". "На фона на всичко, което се случва по нашите пътища, има към 700 смъртни случая на година, като неимуществените вреди по тях съставляват половината от плащанията по "Гражданска отговорност", добави  председателят на АБЗ.

"Казусът е ясен. Почти всички парламентарни групи са запознати с него. Работи се активно с експерти от Министерството на финансите, с КФН и с асоциацията на застрахователите, за да се подготви компромисен текст, който да реши този проблем между първо и второ четене на измененията в Кодекса за застраховането", заяви Менда Стоянова.

Заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Владимир Савов съобщи за  "БАНКЕРЪ", че институцията е запозната с проблема и ще приеме предложения, които защитават финансовата стабилност на сектора, а също и интересите на застрахованите лица.

Facebook logo
Бъдете с нас и във