Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ДЛЪЖНИ СМЕ ДА КОРИГИРАМЕ МАНТАЛИТЕТА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ

Панайотис Варелас, главен изпълнителен директор на Българска пощенска банка, пред в.БАНКЕРЪГ-н Варелас, напоследък в Пощенска банка настъпиха някои промени в управителния съвет. Бихте ли уточнили какви са причините за тях? - Когато дойдох в Пощенска банка, управителният съвет се състоеше от осем членове. Двама от тях бяха работили в банката от близо десет години. Единият е Владимир Владимиров, основател на банката. Целта беше те постепенно да бъдат заменени с други българи. Но първото назначение бе на Теодорос Каракасис, който е заместник-председател на управителния съвет, а другият нов член бях аз. В управителния съвет трябва да влизат и някои българи, каквото всъщност беше и нашето обещание. Това е причината за всички промени.Защо напусна изпълнителният директор Оливър Уитъл? - Договорът на г-н Уитъл приключваше скоро. Той пожела да потърси нови възможности за кариера и затова приятелски се споразумяхме да го освободим два-три месеца преди да изтече срокът му, за да може спокойно да търси нова работа. От друга страна, ние следвахме обещанието към служителите ни и постът на Уитъл бе даден на българин - шефа на управление Ликвидност Асен Ягодин. Следващата седмица ще има среща на управителния съвет. На нея ще обсъдим и кандидатурите за втория българин, който да включим в мениджърския екип на банката. Наясно ли сте вече какъв ще бъде окончателният състав на управленския екип?- Да. В съвета сме: г-н Каракасис, аз - като главен изпълнителен директор, Константинос Константелос и Атанасиос Петропулос, Асен Ягодин, Дейвид Бартън и Анастасиос Омиридис, който ще бъде определен за член на събранието, насрочено за другата седмица. Той вече получи необходимите документи за това от БНБ.Преди година членовете на надзорния съвет на банката обявиха, че за председател на управителния й съвет ще бъде назначен българин. Знаете ли вече кой ще бъде той?- Все още търсим подходящ кандидат. Според нас, председателският пост е наистина най-важният в банката и тъй като искаме да намерим идеалния човек, търсенето продължава. Възможните кандидати, за които сме мислили досега, са трима, но все още не сме взели окончателно решение.Защо решихте да включите в управлението застрахователен специалист като Анастасиос Омиридис, който е главен директор за Централна и Източна Европа на Америкън Лайф Иншурънс Къмпани в Атина? Означава ли това, че ще търсите интегриране на банковите услуги със застрахователни и можете ли още сега да кажете за какви продукти става въпрос?- Омиридис не е застрахователен специалист. Той е много способен и високо ценен потенциален член на управителния съвет. Идва от застрахователната група на Ей Ай Джи, но се е занимавал с финансите на компанията. Има голям опит от Щатите, а от няколко години е част от гръцкия екип на Ей Ай Джи и отговаря за повечето страни в Източна Европа. Колкото до банковото застраховане, то означава съчетаване на банкови със застрахователни продукти и ние се стремим да го прилагаме. Задачата ни е да съчетаем службите, които могат да продават и двата вида продукти. Имаме вече услуги, които се предлагат както от нас, така и от застрахователната компания Ей Ай Джи. Но, първо, трябва да видим какво е готов да приеме пазарът в България. Сега сме в период на проучване. Ако видим, че има потенциал, ще увеличим както размера, така и предлаганите параметри на съответните продукти. В общи линии започнахме да продаваме подобни продукти от началото на ноември миналата година. Първите резултати са обещаващи, но трябва да видим как ще се движат нещата и занапред.С какви трудности се сблъскахте, откакто дойдохте в Пощенска банка? - Най-голямото затруднение е, че понякога трябва да работиш с различно темпо от това, с което си свикнал. Нямам предвид особеностите на бизнеса, а по-скоро манталитета на хората, който е напълно различен. Този проблем стои пред всички банки, независимо от групата, в която са категоризирани от БНБ. Всички банки се опитват да формират един нов статут, да променят банковата система. Тази задача е трудна, защото трябва да поправим недостатъците в страната. Ние, банкерите, например се опитваме да предизвикаме необходимите законодателни промени. Длъжни сме да коригираме манталитета на нашите служители - да спрат да финансират гражданите и фирмите единствено срещу залог, да престанат да се отнасят с пренебрежение към хора, които не смятат за потенциални клиенти. Клиентите трябва да се привличат активно, а не да се чака някой да влезе сам в банката.Вече има известен напредък. В първите месеци след пристигането ми в България очаквах това да става по-бързо, но открих, че нещата не се получават изведнъж, а трябва да работиш упорито за постепенното им развитие. В момента българската банкова система се преобразява.Споменахте законодателството. Какво, според вас, трябва да се подобри в това отношение?- Когато прочетох някои нормативи актове тук, първо бях ужасен. Натъкнах се на членове в законите, които не се прилагат в други страни. Сега обаче мисля, че те все пак имат отношение към определени събития от миналото и по своята същност представляват предпазна мярка. В действителност те не би трябвало да будят никакъв страх. Законодателството на България вече става по-модерно и по-синхронизирано с европейското. Имате предвид отменените неотдавна текстове на Наказателния кодекс, които предвиждаха санкции за банкери, отпуснали необезпечени кредити?- Това е едно от нещата. Не мислите ли, че предишният регламент беше неудобен за нас. Излизаше, че новите предприемачи не могат да започнат бизнес дори и да имат голям потенциал, само защото нямаха средства, с които да обезпечат търсеното финансиране. Преди промяната на Наказателния кодекс се получаваше така, че няма начин, по който тези хора да получат помощ от банките. От 100 подобни заема - ако един се окажеше лош, заради наша грешка, или несполука на финансираното начинание, банкерът беше заплашен да се изправи пред съда и да бъде осъден.В банкерските среди се говори, че някои затруднения на Пощенска банка идват от липсата на единство в управлението. Има ли такъв проблем, и ако да, на какво се дължи той и как може да бъде преодолян? - Мога да ви уверя, че през седемте месеца, откакто съм в България, не е имало подобно нещо в управлението ни. Не само всички решения бяха вземани единно, но имаме също общ подход и отношение към проблемите, които срещаме. Не знам дали такива затруднения е имало преди и не мога да коментирам случаи от миналото. Истина е, че някои неща не станаха така, както бихме искали. Затова пък бяха направени други промени и мисля, че като цяло се развиваме добре. Новото на първо място е променената философия, за което вече споменах. Второ, голямата ангажираност и преданост на управителите и собствениците на банката е стимул за бъдещите ни планове. Тази година планираме да се разширим. Имам предвид дори и евентуално да преместим централата в собствена сграда. Обмисляме и да започнем нов страничен бизнес, който да ни донесе допълнителни средства. Разбира се, в организационен план ще се стремим да разширим и банковата дейност, да постигнем още по-голямо нарастване на кредитния портфейл.Смятате ли, че чуждестранните банкери би трябвало да имат по-дългосрочен мандат, за да могат да навлязат изцяло в проблемите на банковия сектор в България и да са по-пълноценни в управлението?- По принцип това е точно така. Разбира се, има и изключения. Зависи колко бързо човек се приспособява, но като правило би трябвало да има по-дълги мандати, защото е много трудно да се възприеме различният начин на работа. Аз самият мислех, че ще се приспособя много лесно, но все още уча много неща за България. Бих използвал мисълта на Сократ, който казва: Аз знам, че нищо не знам. Какви резултати постигна банката, откакто поехте управлението й?- Постигнатото не се дължи само на моето идване тук, но и защото работим с нови приоритети. Миналата година положихме големи усилия, особено в сферата на кредитирането - както корпоративното, така и за граждани. Всъщност успяхме да надминем планирания общ размер на отпуснатите заеми. Увеличихме значително и депозитите както в левове, така и в чуждестранна валута. Приходите са добри, а резултатите са много по-високи от миналогодишните. Ще можем да ги оповестим следващата седмица след събранието на управителния съвет.Все пак бихте ли разкрили поне с колко са се увеличили кредитите?- Сумата е над 300 млн. лева. Миналата година портфейлът ни възлизаше на 190 млн. лв., така че увеличението е 60-70 процента.А новите цели на банката са тази година да завършим доизграждането на информационната система, която ще е единна за цяла България. Клоновете и офисите ни из страната са твърде много, а това е начин да обслужваме по-добре клиентите си. Едновременно с това ще обновим външния облик на клоновете си. Модернизицията им ще приключи до три години.Поставили сме си за цел да влезем в първата група по класацията на банките на БНБ. Това ще рече, че сумата на активите ще бъде увеличена на 800 млн. лева. Според мен, тази година ще покрием критериите и ще се присъединим към тази група. Освен това трябва да подобрим и някои финансови коефициенти като възвръщаемостта на акционерния капитал, която беше по-малка от 3-4% досега. За финансовата 2001 г. този показател е доста по-добър. Ще се стремим да подобрим и възвръщаемостта на активите, както и отношението на разходите към приходите, който е много важен финансов показател. Смятаме тази година да постигнем големи икономии от по-добрия контрол върху разходите, от въвеждането на новата информационна система и от ефективното организиране на клоновете на банката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във