Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ЦКБ ПРЕБОРИ ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА В СЪДА

Върховният касационен съд реши да даде шанс на Централна кооперативна банка (ЦКБ) да събере всичките си вземания от фалиралата Варненска корабостроителница. Банката и параходство Български морски флот протестираха пред Варненския апелативен съд срещу оздравителния план на корабостроителницата, предложен от английската компания Камел Леърд. Той предвиждаше ЦКБ да получи само 17% от вземането си от корабостроителницата, чийто размер е около 10 млн. лева. И то при положение че то е обезпечено с ипотека върху кораб N510, който е построен и е на вода - остава само да се монтира навигационната му система. Освен това към кораба проявяват интерес няколко чуждестранни купувачи, един от които е полското параходство. БМФ пък щеше да вземе само 4.7% от парите, които корабостроителницата му дължи.В началото на април Варненският апелативен съд отхвърли претенциите на ЦКБ и на БМФ, което създаде очаквания, че оздравителният план все пак ще влезе в сила. В края на април 2001 г. обаче кандидат-купувачът Камел Леърд рухна под натиска на своите кредитори и британският съд го обяви в несъстоятелност. Междувременно ЦКБ и Български морски флот обжалваха решението на варненските апелативни магистрати пред Върховния касационен съд. В средата на октомври 2001 г. той уважи жалбата им, като обяви, че решението на апелативния съд е неправилно и му върна делото срещу оздравителния план на корабостроителницата за ново разглеждане. Ако в крайна сметка оздравителният план бъде съборен, синдикът на корабостроителницата ще трябва да продава активите й на части. Тогава ЦКБ има шанс да си прибере десетте милиона лева от фалиралото предприятие, тъй като всички средства, които ще постъпят от ипотекирания в нейна полза кораб, трябва да й бъдат преведени по сметка. Оценката на плавателния съд е над 6.5 млн. щ. долара, но според някои експерти, той може да бъде продаден на много по-висока цена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във