Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Ценоразпис на сълзите за жертвите на пътя

Ръководството на АБЗ в лицето на председателката й Светла Несторова обяви свещена война на политическото късогледство.

Ако, да не дава Господ, човек загине при катастрофа на пътя, всички близки след погребението, разбира се, трябва да се наредят на опашка пред офиса на застрахователя, издал полица по "Гражданска отговорност "  на пострадалия. Всеки трябва да види в коя категория на пролетите сълзи е, за да си получи своето "За Бог да прости" . А то, според ценоразписа на ГЕРБ, е доста щедро:

1) 20 000 лв. на съпруг, съпруга или лице, с което починалия  е бил  в съжителство на съпружески начала по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело до смъртта;

2) 20 000 лв. на всяко дете, включително осиновено дете;

3) 20 000 лв.  на  всеки  родител,  включително осиновител;

4) 15 000 лв. на всеки брат или сестра;

5. 5000 лв. на друго лице, по изключение, поради създадените емоционални отношения с починалия  по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело да смъртта.

Като най-ярък представител на последната група Светла Несторова, председател на Асоциацията на българските застрахователи, сочи  доведения дядо на загиналия.

Що за глупости са това?!  От смъртта да се облажи цялата рода според това кой колко е бил близък? Може би и според това кой колко сълзи е пролял - измерено като дъждовете - в сантиметри на квадратен метър ?!

Тези "рИформи" бяха внесени от председателката на бюджетната комисия на парламента в петък, малко преди да затвори деловодството на НС. И кой  разпореди това да стане? Ами този, който го е страх и от коалиционния партньор, и от обществените нагласи. Вместо да вкара промените в Министерския съвет, той на свой ред  да ги публикува за обсъждане, а  след това  да ги прати в парламента, се използват евтини номера. За което после негативите обира Стоянова, а пък Той спира на бърза ръка това, което сам е разпоредил да бъде  внесено.

Едновременно с това в публичното пространство се натрапва мнението, че щета "сълзи" е единственото обезщетение. Което категорично не е вярно. Затова и Асоциацията на българските застрахователи се обърна към държавните институции с отворено писмо по повод на  предложението за ограничаване на размера на неимуществените  обезщетения, предвидени в  Кодекса за застраховане. В него се обръща внимание на факта, че битува убеждение, че дискутираните в момента обезщетения за морални болки и страдания са едва ли не единственото обезщетение, което биха получили пострадалите от ПТП или техните близки по застраховката си "Гражданска отговорност" .
Обичайно, на повечето места в Европа  това е едно символично обезщетение от порядъка на 1500 до 30 000 евро в различните страни. А акцентът  се поставя върху компенсиране на икономическите последствия от ПТП  -  например влошеното финансово състояние заради  загубата на член на домакинството - загуба на доход, издръжка на малолетни деца, медицински разходи, разходи за преустройство на жилищно пространство и т.н.

Подчертава се, че решението на ВКС за увеличаване кръга на лицата, които могат да претендират за тази част от обезщетението, която е за т.нар.  "болки и страдания" има висока социалната цена.Тя ще бъде непосилна за  българските домакинства. На практика ще бъдат засегнати всички  домакинства в страната, като се има предвид, че броят на полиците в момента е 3 053 317, от които 600 000 са на пенсионери. По тази причина  обсъжданата  цена е неприемлива за застрахователите.

Логично е  предположението, че някои автомобилисти ще спрат да се застраховат. Дори намаляване на броя на застрахованите автомобили би имало негативни последици, защото би довело до катастрофи с незастраховани МПС, за които всички застраховани да плащат солидарно обезщетения през Гаранционния фонд, а след това да се търсят парите от виновния водач.

Опитът за поддържане на сегашните  ценови нива в новата реалност би довел до тежка дестабилизация на сектора на застраховането. А стабилният  финансов сектор е елемент от националната сигурност и е в основата на пригодността на страната ни за влизане в ERM2.

Ако парламентът  не вземе спешно мерки, цената на "Гражданска отговорност" може да скочи тройно заради съдебно решение от юни 2018 година. Това заяви и пред депутатите от бюджетната комисия в парламента председателят на Асоциацията на българските застрахователи и шеф на "Булстрад Живот" Светла Несторова. За да се предотврати поскъпването, управляващите трябва да въведат лимити на обезщетенията за неимуществени щети при смърт на пътя или други подходящи мерки.

На 21 юни тази година Върховният касационен съд излезе с тълкувателно решение, което разшири сериозно кръга на увредените лица, които могат да търсят обезщетение от застрахователите заради емоционални болки и страдания при смърт на пътя на техен близък. Досега компенсации се полагаха само на семейството - съпруг, съпруга, деца или родители, а според решението вече е възможно обезщетение да търсят също братя, сестри, баби, дядовци, внуци и всеки, който докаже трайна емоционална връзка с починалия.

Сега средното обезщетение на един роднина достига 100 хил. лева. А броят на страдащите може да се рои до безкрай.

Няколко са държавите в Европа, които плащат обезщетения за мъка по загинал при катастрофа роднина и България е една от тях с подобен либерален режим. Трябва да се промени законодателството и да се равняваме по останалите държави в Евросъюза. Трябва да се плаща за това, че не е между живите едно лице, което е издържало семейството си. Ако е имало милиони, може да се плащат и милиони за загуба на доход от страна на най-близките му. Но не може да се оцени колко е голяма мъката - дали тя струва 5 лв., 500 хил.  или 1 млн. лева. Затова е неморално да има такова  плащане.

Facebook logo
Бъдете с нас и във