Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БУНТОВНИК С КАУЗА И С БИЗНЕСПЛАН

На моменти Аркади Кулмън звучи по-скоро като Елиът Шпитцер (главния прокурор на щата Ню Йорк) или като Сюзи Орман (уважаван финансов плановик). Кулмън недоволства от високите комисиони в банковия бранш и критикува финансовата култура, която насърчава хората да пестят прекалено малко, да консумират прекалено много и да инвестират твърде безразсъдно. Той обаче не е нито правителствен обвинител, нито виден анализатор. Той е главен изпълнителен директор на една от най-бързоразрастващите се банки за дребни услуги в САЩ - Ай Ен Джи дайрект Ю Ес Ей (ING Direct USA), която започна да работи през септември 2000 година. Оттогава насам тя е привлякла около два милиона клиенти и е натрупала активи за почти 30 млрд. щ. долара. През първото полугодие на изминалата година финансовата институция - поделение на холандската банкова групировка Ай Ен Джи груп (ING Groep), е отчела печалба преди облагането с данъци в размер на 112 млн. щ. долара. Кулмън е привърженик на бизнес модела, който прокламира стратегическата пропаганда. Компаниите, прилагащи тази философия, развяват знамето на промените, като оспорват стандартните процедури на работа в бранша. Те се стремят да се разграничат от тълпата, като предлагат алтернатива на бизнеса като цяло. В случая Кулмън и колегите му не просто градят банка, а радикално нова култура. Ние се оглеждаме наоколо и заявяваме: банковият бизнес е в пълен разгул - обяснява Кулмън. - Потребителите винаги губят. Затова трябва да направим нещо радикално различно. Финансовата институция е регистрирана в Уилмингтън, щата Делауеър, и никога не би могла да се уподоби на гигантите Ситибенк (Citibank) или Бенк ъф Америка (Bank of America). Ай Ен Джи дайрект обслужва клиентите си и приема техни спестявания предимно чрез ИНТЕРНЕТ, макар че работи и чрез пощенски преводи или по телефона. Тя няма нито клонове, нито банкомати, нито обявява комисиони, нито минимален размер на депозитите и работи с ограничен брой банкови продукти - спестовни сметки, няколко вида депозитни сертификати и взаимни фондове. Опростеният модел на работа обяснява и ниските разходи на Ай Ен Джи дайрект - в някои аспекти от дейността й те са една шеста от това, което харчи една конвенционална банка. Ниските разноски означават, че поделението на холандския гигант може да предлага сравнително високи лихви по депозитите на клиентите - базовият й лихвен процент по банковите книжки е 2.35%, или четири пъти над средния за сектора. А основното послание на Ай Ен Джи дайрект е да върне американците към спестовност. По този начин банката хвърля ръкавица на повечето конгломерати за финансови услуги, които изкушават клиентите си да живеят на кредит. За Ай Ен Джи дайрект първата повеля на бизнеса е въвеждането на продукти, благодарение на които за потребителите е лесно и финансово изгодно да спестяват. А ключовата част от стратегията е да се уточнят онези продукти, които не трябва да се предлагат. Един от тях е издаването на кредитни карти или предлагането на чекови сметки и заеми за коли. Тези услуги окуражават клиентите да харчат и противоречат на идеята за пестене. Богатите американци са навикнали на платинени карти и на специално отношение. Ние третираме всички по един и същи начин, обяснява Кулмън. Нещо повече, Ай Ен Джи дайрект отстранява клиенти, които не отговарят на политиката й. През миналата година банката е прогонила над 3500 потребители, които не са играели по правилата, включително и лица, които са искали за себе си изключения от стандартните за нея процедури. Нашата мисия е да ви покажем как да пестите повече - обръща се Кулмън към клиентите на банката. - Кое е по-добро от ябълковия пай? Малкият човек, който винаги е онеправдан. Ние искаме да държим точно тази ниша.`

Facebook logo
Бъдете с нас и във