Банкеръ Daily

събеседник

Българинът варди повече колата, отколкото дома и главата

Данчо Данчев, председател на УС и главен изпълнителен директор на "Дженерали Застраховане" АД, пред в. "БАНКЕРЪ"

Данчо Данчев е роден през 1971 г. в Ловеч. Завършва Стопанската академия "Димитър Ценов" в Свищов. Започва работа в застрахователния бранш през 1995 година. Участва в управлението на ДЗИ, "Армеец" и др. Бил е председател на управителния съвет и изпълнителен директор на ЗАД "Виктория". Председателствал е УС на Асоциацията на българските застрахователи. В момента е председател на УС и главен изпълнителен директор на "Дженерали Застраховане" АД.

Г-н Данчев, има ли наченки на европейско мислене у българина по отношение на приоритетите в застраховането? Неговата ценностна йерархия  е, първо,  колата, после - дома, и накрая - животът и здравето. А в развитите страни е точно обратното.

- Не, не смятам, че има промяна в нагласите. Българинът продължава да следва тази поредност на приоритетите, а донякъде нещата са и  по-зле, защото, наистина,  първо застрахова автомобила си, рядко - домът, но  за живота си почти не се сеща. Това ясно се вижда от статистиката на застрахователния пазар. Автобизнесът продължава да господства в българското застраховане. Българинът пази повече колата, отколкото дома и главата...

В автозастраховането се готви една ключова промяна, за която се говори вече второ десетилетие - системата "бонус-малус". Коя беше основната пречка пред реализирането й?

- Връзката с КАТ беше основната пречка толкова години. Но обаче  не би трябвало да имаме никакви проблеми, защото вече получихме базата данни от МВР.  Всичко е въпрос само на методология, а тя трябва да е резултат от разбирателството между регулатора и бизнеса. 

Оптимист ли сте за стартирането на новата система, която ще оценява нивото на риск на водача?

- Да. Мисля, че системата ще стартира успешно от 1 януари догодина.

Но и сега застрахователите правят на своя глава - и  всяко дружество само за себе си,  оценка на рисковия профил на клиентите си.

- Да, правим оценки, но само за стари клиенти, и то само в една посока . Ние можем да направим "малус" на наш клиент, който се е държал лошо на пътя през изтеклата година, но за новия  клиент нямаме информация и не можем нито да го санкционираме с "малус", нито да го стимулираме с "бонус" в цената.

Е, да, но като му направите "малус", т.е като му вдигнете цената на полицата "Гражданска отговорност", той ще избяга и ще иде при конкуренцията, където не го познават, и няма да плаща повече заради безразсъдното си поведение на пътя.

- Да, точно така се случва, защото при колегите от другите дружества няма информация за лошото му минало, докато е бил наш клиент.

Затова е важно да се изгради цялостна единна система - за да не може калпавият шофьор да се крие и да лавира между застрахователите, търсейки по-евтина полица.

- Да, защото като влезе в действие новата система, всеки застраховател ще разполага с цялата информация за всеки клиент. С едно кликване на компютъра ще излиза профилът на всеки кандидат за "Гражданска отговорност". Това ще бъде нещо като Централния кредитен регистър на БНБ - всеки кредитен инспектор от която и да е банка може да влезе и да види кредитната история на човека, дошъл да иска заем.

В последно време и една друга тема  взе "преднина" - природните бедствия в България зачестяват и стават все по-опасни. Вие  подкрепяте ли идеята  да се създаде Катастрофичен пул, т.е. застраховането на сгради и имущество да стане задължително или не я одобрявате?

- Аз съм против Катастрофичния пул и имам много прост отговор защо съм на това мнение. Когато си собственик на имот, трябва сам да си отговорен за него. Не трябва държавата да насилва никого да застрахова имуществото си.

Да, но държавата играе срещу логиката на пазара - тя раздава помощи на калпак след наводнения, след трусове и  свлачища... Това развращава още повече хората, които губят всякакъв интерес да застраховат домовете си.

- Да, защото си мислят, че надали  природната стихия ще удари точно тях, но  ако не дай си, Боже, това все пак стане, държавата ще се погрижи.

Неотдавна получихте приза "За цялостен принос в развитието на българското застраховане".  Какво е за Вас тази висока награда?

- Това е огромно признание, най-голямата награда - поне в моите очи, която съм получавал. Въпреки че през 2011 г. получих приза "Мистър Икономика" за цялостен принос в развитието на търговията и услугите, тази награда е много по-ценна за мен, тъй като е от гилдията, от бизнеса, с който винаги съм се занимавал през цялата си кариера до момента. Изключително престижна награда, особено като се има предвид кои личности са я получавали преди мен.

Да се върнем малко назад - с първите си стъпки в застраховането попаднахте в много интересно време, във водещото дружество, което не беше реформирано - ДЗИ. От една страна, имахте възможността да черпите невероятен опит от най-старото застрахователно дружество у нас,  но, от друга - то изоставаше от времето.  Как се справихте?

 - Участвах много активно в работата. В общи линии през първата си година там - лично през мен, за съжаление, премина процесът по съкращаване на персонала. Съкратихме над 400 души, някои от тях с 30-годишен стаж, а аз нямах 30 години възраст. Даже имах един такъв разговор: "Аз съм 30 години тук, ти какъв си, за да ме съкращаваш?" А аз казах: "Аз съм на позиция, която съкращава. Считаме, че не си полезен с твоите знания и умения." Всъщност направихме огромни реформи, страхотни промени специално в начина на ликвидация, многократно променяхме и състава на персонала. Променихме продуктите, направихме огромна реформа в рамките на две-три години.

А каква е историята Ви с "Дженерали Застраховане“ -  дружеството, което днес ръководите.

-  Нашата история с  Generali датира от 2007 г., когато бях напълно убеден, че  развитието на управляваното  от мен дружество  "Виктория" няма да може да продължи без участието на голям застраховател. И всъщност тогава направихме конкурс и кандидатстваха седем-осем компании. Да бъда честен - аз винаги съм имал слабост към всичко италианско и предпочитах Generali. Те пък дадоха най-ниската цена  и една година водихме преговори по условията и цената  на договора. Отне ни една година, тъй като искахме да бъдем партньор с Generali, а не да се продадем на всяка цена. Г-н Гущеров продаде всичко за един месец и бившият "Орел" взе бранда. Но няколко години по-късно Generali беше оглавено от Марио Греко и той каза: не искам никъде партньорства, искам Generali да е 100% собственик на акциите, на това, което купува. Тогава купиха PPF холдинг в Прага, знаете тази феноменална сделка, когато изкупиха и нашите акции. Едно нещо съм научил от един приятел, за съжаление вече покойник: "Когато някой е по-стар от теб и по-богат - слушай го." Generali е около 200 години по-стара от нас, със сигурност по-богата, и аз мигновено се съгласих. Не можеш да се бориш с нещо такова - главният изпълнителен директор на световната компания е решил да изкупи акциите - в противен случай щеше да си тръгне от България, което щеше да е неуспех за мен. Тази сделка между другото стана много бързо. Не сме имали големи дискусии по цената.

Имаше ли друг вариант освен сливането на "Виктория" и "Дженерали"?

- Сливането беше най-разумното решение на акционерите, защото България е малка държава - с 1 млрд. лв. премиен приход - и да имаш две компании, да поддържаш две структури с две централи  няма никаква икономическа логика. Това беше едно нормално решение, след като изкупиха акциите и станаха 100% собственик и на двете дружества.

Върху какво се фокусирате сега?

- Максимално концентриран съм върху това да направим "Дженерали" най-печелившата компания в България. Не сме много далеч от това, защото за мен има два показателя, които трябва да се гледат в застраховането, и премийният приход не е от тях. Това са качеството и количеството на резервите и капитала на компанията. За наша радост всички тези показатели са включени като критерии за определяне на наградите "Застраховател на годината", на една от които станах носител аз.

Facebook logo
Бъдете с нас и във