Банкеръ Weekly

Финансов дневник

„Бонус-малус“ според щетите

Малина Крумова, човекът на Бойко, който ще наложи на КФН моделът на "бонус-малус" системата.
S 250 77bdc610 0da9 4d24 adef 10e65e2dd5fa

КФН  не можа да сътвори  консенсусен проект за „бонус-малус“ система за оценка на полицата „Гражданска отговорност“, докато я ръководеше Карина Караиванова. Новият състав на Комисията и   най-вече  Илиана Христова, заместник-председателят, ръководещ управление "Застрахователен надзор" също бездейства вече трети месец. Накрая държавата реши да вземе проблема в свои ръце. Назначената в края на февруари за председател на новата Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова обяви, че е изготвила проект, около който ще се търси консенсус.  До решението да се създаде нова агенция за пътна безопасност се стигна след катастрофата край  Своге през август миналата година, при която загинаха 20 души. Постановлението за новата агенция беше прието  в края на януари, а Крумова беше натоварена със структурирането ѝ. Агенцията е на пряко подчинена на премиера Бойко Борисов. Тя разработва, координира и контролира провеждането на политиката за повишаване на безопасността на движението по пътищата у нас.

Новата  комисия като че ли нацели верния тон за дискусия по проблема. Наказанията за джигитите  по пътя трябва да се изчисляват  спрямо щетите, които са причинили , а  не според  дребните нарушения, любими на катаджиите, провъзгласи Крумова. Това беше един от основните пунктове, в които се препъна   проектът  миналата есен.

Застрахователите и експертите  са подготвили модел, който е предложен на Комисията за финансов надзор. „За да има превантивен ефект „малусът“ в системата трябва да се чувства, но целта не е да се увеличат средствата, получени за  „Гражданската отговорност“, а в рамките на събираните пари да има преразпределение  спрямо рисковите водачи“, казва Малина Крумова. По думите й не трябва да се допуска „малус“ на колата, защото не превозните средства  причиняват катастрофите , а техните водачи.

Вече е създадена междуведомствена комисия, в която КФН - специализираният надзор върху застраховането, отново ще бъде в ролята на фигурант. Това  е така, защото във въпросната междуведомствена комисия са  включени  най-вече дъравни институции  -транспортното министерство, МВР, комисията на Крумова   и .... КФН.

Щетите трябва да бъдат основанието  за промяна на класовете и на процента на „малуса“, и ако се въведе критерий за поведението на водача без да се отчитат щети, те трябва да са силно ограничени до малко на брой и високорискови, пише още в проекта. Това са употреба на алкохол, висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН.

Въвеждането на новата система трябва да стане  поетапно, смятат хората  от агенцията за безопасност, за да се проследи ефективността й. „Не може всички да сме на нула, защото нарушения и досега е имало. Обективно е да се въведе на база на щетите, защото този критерий е обективен и безспорен“, уточни Крумова. И няма за едно и също нарушение да бъдат наказвани  по няколко пъти, както предвиждаше предложеното   от предишното ръководство на регулатора . Крайната цел на системата „бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност. Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания.

До септември трябва да е готово новото предложение за въвеждането на „бонус-малус“ системата за застраховката “Гражданска отговорност”.

Да припомним "греховете" на вече проваления проект:

Всеопрощение. Направените хиляди нарушения до момента вече няма да имат  значение при определяне на размера на Гражданската отговорност. Може да са убили няколко човека, да са затрили съдби, да са помлели коли, стълбове и стени, но след  влизането  на Наредбата в действие, всичко това няма значение и размерът на "Гражданската им отговорност" се определя "на чисто".
<!--[if-->Уравниловка. Може 20 г. да сте карали перфектно, може да имате Златен талон, може да имате грамоти, медали и каквото там дават за много години шофиране без нарушения. Но от влизане на Наредбата в дейстие  всичко това няма значение. Приравнявате се на джигитите от горната точка.
Скъпи на триците. Освен това, за да ползвате прословутите 25% намаление от цената на Гражданската (да, само за 25%  бонус се борите), трябва да сте шофирали  без нарушение 7 години. И срещу тази прилежност -  само 25%.

Евтини на брашното. За 7 години прилежност – до „25% печалба“ – отстъпка от цената на полицата, но-о-о-о – ако имаме една  година рисково поведение – тогава вече неблагоразумният водач ще плаща до 400 % по-скъпа „Гражданска“.

Одухотворяване. Колите стават самостоятелни субекти. И ще бъдат наказвани. Ако вие нарушите правилата, колата ви освен ламаринени последствия, ще търпи и душевни.

Кола с тежка карма. Освен, че колата ви ще е наказана, тя ще носи наказанието със себе си. И следващият собственик наследява кармата, т.е. наказанията. И вие получавате наказанията в наследство от бившите собственици на колата. И автоматично падате в категориите. Не е ясно какво ще се случи с лизинговите коли, които се връщат за втори лизинг. Или пък със фирмените коли, карани от пети водач.

За този проект Алекси Стратиев, бивш шеф на КАТ каза: "Духът на средновековната инквизиция е в предложената "бонус – малус" система".

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във