Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БКК ЩЕ ВРЪЩА ПАРИ НА ДЕЛФИН 1 ООД?

Делфин 1 ООД не е длъжник на варненската SG ЕКСПРЕСБАНК. Това постанови Варненският апелативен съд на публично заседание на 12 юни 2001 година. Апелативните магистрати изцяло уважиха иска на Делфин 1 и отмениха решението на колегите си от окръжния съд от 21 март 2001 година. Сега на практика SG ЕКСПРЕСБАНК ще трябва да върне на варненската фирма 336 940 лв. от заема, който през 1998 г. държавната все още ЕКСПРЕСБАНК отпуска на Варненска корабостроителница през Делфин 1. Възникват обаче няколко прелюбопитни въпроса. Кой ще върне парите на фирмата - банката или Банковата консолидационна компания, на която преди месец SG ЕКСПРЕСБАНК преотстъпи своето вземане от Делфин 1? Какво е купила БКК, след като варненските апелативни съдии са решили, че Делфин 1 няма дълг и дори тъкмо обратното - дружеството е ощетената страна в случая? БКК банка ли е, за да се занимава с откупуване, продажба и събиране на вземания на SG ЕКСПРЕСБАНК?
Освен това, шест дни преди парламентарните избори (11 юни) се проведе съвет на директорите на БКК. След приключването му до медиите бе пуснато лаконично съобщение, в което се посочваше следното: Събрани са над 500 хил. лв. от стар несъбираем кредит, останал след продажбата на ЕКСПРЕСБАНК. Има възможност да се получат още 600 хил. лв. по този кредит и около 1 млн. лв. по друг кредит, останал от банката. Запознати с финансовите дела на консолидационната компания обаче твърдят, че никакви пари не са постъпвали по сметките на БКК. Ако това е истина, излиза, че изказването на вицепремиера Петър Жотев е било просто заблуда.
И все пак последната инстанция, която може да отмени решението на Варненския апелативен съд, и единствената надежда за БКК е Върховният касационен съд в София.
Конфликтът между Делфин 1 и SG ЕКСПРЕСБАНК започва още през 1998 година. По това време корабостроителницата дължи на банката 20.3 млн. щ. долара, но не може да погасява дълговете си, а пък в същото време има нужда и от нови кредити. За да решат проблема, шефовете й се обръщат към Транспортна банка - варненския клон на ЕКСПРЕСБАНК. Замисълът на този ход е клонът да отпусне заем на частната фирма Делфин 1 ООД, но парите от него да отидат по сметката на корабостроителницата. Срещу тази услуга банката обещава да разсрочи взетия от фирмата друг заем, който й е отпуснат през 1996 г. и е обезпечен със залог на плаващ док.
На 2 декември 1998 г. управителката на Делфин 1 Калояна Димитрова сключва с Варненска корабостроителница договор за цесия, според който държавното предприятие прехвърля на нейната фирма свое вземане за около 2.1 млн. щ. долара от кипърската компания Доли Марина Лимитед. По договора за цесия Делфин 1 ООД се ангажира да плати на корабостроителницата 3.369 млн. лева. На следващия ден - 3 декември 1998 г., ЕКСПРЕСБАНК сключва с Делфин 1 ООД споразумение за овърдрафтен плафон за сумата от 3.369 млн. лева. Заемът е обезпечен с втора поред ипотека на същия плаващ док, заложен от фирмата по първия й заем.
Всичко върви добре до началото на 1999 г., когато фалиралата Варненска корабостроителница беше обявена в несъстоятелност. На 16 март 1999 г. банката удължава срока на Делфин 1 ООД за погасяване на въпросния заем до февруари 2000 година. Но на 8 декември 1999 г. варненската кредитна институция беше купена от френската Сосиете Женерал.

Facebook logo
Бъдете с нас и във