Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БЮДЖЕТНИЯТ ДРЪВНИК

2003-А ЩЕ Е ГОДИНАТА НА ФИНАНСОВОТО ОЦЕЛЯВАНЕБюджетът за 2003 г. тържествено бе внесен на 31 октомври от финансовия министър Милен Велчев в Народното събрание. Умиление у пенсионерите, безработните и хората с ниски доходи вероятно трябваше да предизвика заявлението на финансовия министър, че бюджетът за 2003-а акцентира най-вече върху разходите за социално подпомагане и здравеопазване. Цели 900 млн. лв. вповече за тази сфера обеща да отдели Милен Велчев, за да осигури на държавата и по-точно на вицепремиерката и социална министърка Лидия Шулева необходимите пари за набелязаните социални програми. През 2003-а тя ще преразпределя цели 4.9 млрд. лв. - над една трета от всички бюджетни разходи.И от синдикатите, и от работниците се очаква с удоволствие да потриват ръце, предвкусвайки как регистрацията на трудовите договори и въвеждането на осигурителните прагове ще ударят през ръцете работодателите-изедници. През 2003 г. социален бюджет ще имаме. Най-сетне - би трябвало да възкликне левицата. Но едва ли ще го направи, защото и сред червените депутати има хора с икономически познания и с услужлива памет. Достатъчна да ги подсети, че преди шест-седем години друго едно - тяхното правителство, също направи уж социален бюджет, който докара икономиката до разруха, доходите до нулата, а хората - пред парламента. Сега други правят социалноориентирани приходноразходни сметки на държавните пари, но, изглежда, не си дават сметка, че и на тях може да им се наложи да подреждат камъните, с които са ги замеряли.Странно нещо - много от министрите на Симеон Сакскобургготски са работили в развити западноевропейски държави и би трябвало да знаят, че не можеш да накараш бизнеса да печели, да плаща данъци и да създава работни места под дулото на държавната принуда. Решила Шулева да накара некоректните работодатели (каквито безспорно има) да плащат осигуровки за работниците си и затова замислила да въведе осигурителните прагове. Та да отреже главите на бизнесмените до кръста с административно наложени заплати и осигуровки. И смята, че тази мярка ще увеличи постъпленията в лъскавата, но празна кесия на НОИ. Дали щеше да разсъждава така, ако си бе останала мениджър на холдинга Албена Инвест? Впрочем, оптимизмът на социалната министърка е разбираем. Колкото по-убедително твърди, че замислената от нея мярка ще подобри събираемостта на социалните осигуровки, толкова повече пари ще получи за преразпределение. Току-виж след това я обявили за Майка Тереза. Защо обаче финансовото министерство вярва в ефективността на подобни съмнителни инициативи не е ясно. Милен Велчев и служителите му упорито настояват, че приходите от социални осигуровки, които са заложени в бюджета за 2003-а, са реалистични. По време на мисията си в средата на септември МВФ им намекна, че идейката не струва. След това в края на същия месец, по време на годишната среща във Вашингтон на Велчев и на хората му отново бе обяснено, че трябва да са по-консервативни. Резултат никакъв.Абе те от МВФ казват, че не се съмняват в сметките ни, ама практиката им била първо заложените приходи да се преизпълнят и след това преизпълнените суми да се залагат като прогноза в следващия бюджет, бе обяснението на един от заместниците на финансовия министър. Но ако това е кондиката, защо постоянният представител на МВФ у нас Пирита Сорса дипломатично, но упорито продължава да обяснява пред медиите, че правителството се поизсилва в сметките си за бюджетните приходи? (Б. ред. - виж интервюто й на стр. 11) Хората, които познават похватите на Фонда са наясно, че подобна позиция означава само едно - в МВФ смятат, че правителството е настроено авантюристично. Не са ласкави оценките на Фонда и за предвидените постъпления по ДДС. Експертите на Милен Велчев са сметнали, че през следващата година от този данък в хазната ще влязат 2 943.2 млн. лева. Те смятат, че тези близо 3 млрд. лева ще дойдат вследствие на новото изискване за задължително ползване на ДДС сметката. Със същата цел се въвежда и по-нисък праг за задължителна и доброволна регистрация по този косвен данък. Аритметиката е елементарна - повече регистрирани по ДДС фирми и новата схема за задържане на данъчен кредит, каквато е ДДС-сметката, ще донесат по-големи приходи в бюджета. Но и бизнесът има също простичък начин да се изплъзне от плащането на този данък - като мине на сянка. Мнозина от тези, които решат, че на полза роду, трябва да продължат да го плащат, рискуват да не оцелеят. Затова МВФ предупреждава, че очакванията на правителството за постъпленията от ДДС през 2003 г. могат и да не се сбъднат. Фондът е скептично настроен и по отношение на ефективността на мярката, която правителството предвижда за насърчаване на инвестициите в районите с висока безработица - нулевата ставка по данък печалба. Пирита Сорса предупреждава, че тя може да се превърне във вратичка, през която недобросъвестни фирми да се опитат да източват бюджета. И вместо да намали броя на безработните, и разходите на хазната, да изяде приходите й. МВФ продължава да не приема и идеята за създаване на фонд за рисков капитал с пари от фискалния резерв. Тогава по какво точно са се споразумели правителството и МВФ за бюджет 2003?Не беше ли по-просто вместо да мисли сложни схеми за намаляване на безработицата и за увеличаване на събираемостта, правителството да намали данъците. Например единната ставка по данък печалба вместо 23.5%, както е предвидена за 2003 г., да стане 20 или 15 процента. Защо най-накрая не се намалят данъците, с които се облагат много от разходите на фирмите или социалноосигурителните ставки? Ако данъчното бреме върху фирмите бъде облекчено, те ще развиват дейността си, в бюджета ще влизат повече данъци и ще бъдат създадени нови работни места, вместо за това да се харчат пари от бюджета. Ама що да е просто и разумно, като може да е сложно и трудно?

Facebook logo
Бъдете с нас и във