Банкеръ Daily

Финансов дневник

Бездимните продукти печелят пушачите у нас

Лично видях, че българите вече познават нашия продукт и най-важното е, че реално го използват, сподели Фредерик де Вилде, президент на концерна за Европейския съюз (в средата).

Една от най-големите тютюневи компании "Филип Морис Интернешънъл" (Philip Morris) има бизнес у нас от 2006 г., когато започна с продажбата на брандовете Marlboro и Parliament и на българския пазар. От този момент тя успешно разширява гамата продукти, която предлага на пълнолетните пушачи.

През ноември миналата година тя представи и започна продажба на най-иновативната разработка в историята на тютюневия бранш - системата за нагряване на тютюн IQOS (АйКоС).  

Интересът към системата за нагряване е голям. Лично видях, че българите вече познават нашия бездимен продукт и най-важното е, че реално го използват. Впечатли ме, че много от тях го предпочитат, вместо да палят цигара. Това сподели Фредерик де Вилде, президент на концерна за Европейския съюз по време на среща с медиите в София.

За пръв път в България са представители на най-висшия мениджмънт на компанията, за да вземат участие в най-големия фестивал за иновации и технологии "Уебит" (Webit Festival 2018), който се провежда в София на 26 и 27 юни.

Системата за нагряване на тютюн IQOS е бездимен продукт, който нагрява електронно специално създадени тютюневи стикове  до 350 градуса и тъй като няма горене, не се образува пепел и дим, а последното клинично проучване на компанията сочи към намален риск за здравето на пълнолетните пушачи в сравнение с продължителното пушене. Това е така, тъй като при нагряването няма горене и не се образува тютюнев дим, а пара, съдържаща 90-95% по-ниски концентрации на вредни вещества. След разделянето си с Alitria през 2008 г. от Philip Morris са инвестирали над 3 млрд. долара в научна и развойна дейност и още 1.5 млрд. долара в производствени мощности. В двата научноизследователски центъра на компанията в Швейцария и Сингапур са привлечени над 430 научни работници, които пък са разработили бездимните платформи с 2350 издадени патента.

Десетки хиляди са потребителите в България, което е много важно за нас. Но ние не се интересуваме толкова от завладяването на българския пазар. Всъщност  обръщаме повече внимание на факта, че се променя поведението на пушачите, отбелязва Христос Харпантидис, управляващ директор на "Филип Морис Интернешънъл" за Югоизточна Европа. И на това, че хората го ползват с желание, говорят за нашия продукт, обсъждат ползите от него и споделят впечатленията си.

Президентът за ЕС Де Вилде отбеляза, че благодарение на добрата регулаторна рамка у нас и бързото прилагане на европейската Директива за тютюневите изделия за кратко време в България са постигнати много добри резултати, а страната ни се е превърнала в лидер в предлагането на бездимната алтернатива IQOS.

Българските депутати въведоха през 2017 г. нова отделна категория и акцизна ставка за бездимните нагреваеми тютюневи изделия според практиките в ЕС. Както в мнозинството от останалите страни от ЕС, акцизът на нагреваемите тютюневи изделия, използвани със системата за нагряване IQOS, е равен на този на рязания тютюн и е около средното облагане в Европа. Продажбата на бездимните нагреваеми тютюневи изделия е насочена към заклетите пълнолетни пушачи, които искат да се откажат от този навик и да преминат на по-добрата алтернатива в сравнение с това да продължат да пушат. "Но ние не искаме продуктът ни да е просто мода, а да е осъзнато решение за промяна на навиците към подобряване на живота", категоричен е Фредерик де  Вилде.

Освен клиничните проучвания, които провежда, компанията прилага и нов начин на предлагане на технологията. Проследява се поведението на пълнолетните потребители от момента на запознаването им с продукта и по-нататък при ползването му. Проучва се как един такъв технологичен продукт се отразява на пълнолетните пушачи и начините те да се насърчат да преминат изцяло към употребата на по-добрите бездимни алтернативи.  Това включва постоянна грижа за клиентите с добре развит център за работа с клиенти, дигитализация и оптимизация на процесите в компанията. Оказва се, че голяма част от пушачите напълно спират да пушат и преминават към бездимните алтернативи, за които вече редица независими изследвания потвърждават намалената токсичност. Но истината е, че в момента в България IQOS е без конкуренция.

Ние винаги се стремим да се вслушваме в потребителите, а това, че те преминават към нашия продукт, значи, че успяваме в този диалог, допълни Де Вилде.

В момента системата за нагряване на тютюн се продава в 38 страни по целия свят, включително и в България. Най-голям е интересът в Япония, като 40% от производството на бездимните продукти е предназначено именно за тази азиатска страна. Обяснението е, че иновативно настроените японци са привлечени от този високотехнологичен продукт, зад който стоят солидни научни разработки. Там пазарът е най-зрял и въпреки че има двама конкуренти, "Филип Морис Интернешънъл" остава ясно очертан пазарен лидер, и то с голяма преднина.

Амбициите на компанията са до 2025 г. общо 30% от предлаганите тютюневи продукти да са бездимните платформи. През изминалата година 13% от нетните приходи на "Филип Морис Интернешънъл" са били от алтернативната технология. Около 70% от инвестициите в научна и развойна дейност и около 40% от търговските инвестиции на концерна са насочени към бездимната иновация.  Но задачата е изпълнима, като се има  предвид факта, че в световен мащаб дневно 10 000 пушачи спират да пушат и преминават към системата за нагряване на тютюн IQOS. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във