Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БАНКОВИТЕ PR-И - ЖУРНАЛИСТИ, АКТЬОРИ И ПОЛИГЛОТИ

ХОРАТА, КОИТО ВКЛЮЧВАТ ПРОЖЕКТОРИТЕ НА БАНКИТЕАктивни рокади в пресотделите на няколко банкови институции настъпиха през есента и доведоха до преструктуриране и кадрови промени в PR-службите на БУЛБАНК, Банка ДСК, РОСЕКСИМБАНК и ОББ. В БУЛБАНК дирекция Икономически проучвания и връзки с обществеността бе разделена на две и част от нейните задачи сега са прехвърлени към друга дирекция. Новият отдел Връзка с обществеността, който вече се помещава на ул. Аксаков, все още няма началник. Той ще бъде назначен с конкурс и се очаква това да стане около Нова година.ДСК също се сдоби с нов директор на дирекция Връзки с обществеността в лицето на Ваня Радева. В РОСЕКСИМБАНК вече работи напусналият БУЛБАНК Валери Натан. БАНКЕРЪ припомня кои са банковите PR-и и как те оценяват занаята.Двама от банковите PR-и са известни на обществото и като журналисти. Сред тях по-високо в редакторската йерархия стига Владимир Събев - бивш главен редактор на в. Пари, който от октомври е директор на отдел Връзки с обществеността в ОББ. През по-голямата част от последните демократични години Събев изпълнява едновременно поне по два сериозни ангажимента - като редактор в медии и като консултант във финансови институции. Петдесетгодишният софиянец е тръгнал на училище в парижкия лицей Бюфон. След завръщането си в България завършва софийската френска гимназия. Продължава във ВИИ Карл Маркс в специалността Външна търговия. С практика в търговската сфера така и не се захваща. През годините на социализма работи в международна редакция на БНР и в отдел Средства за масова информация на Института за съвременни социални теории. След 10 ноември Събев минава на страната на вестникарите. Между 1992 и 1993 г. е редактор в несъществуващия вече вестник Континент. След това продължава във всекидневника Пари, където стига до поста на главен редактор. Междувременно връзките му с финансовите среди също растат. След 1994 г. три години е PR-консултант на софийския клон на Йонийска банка, две години изпълнява същите функции за Национална банка на Гърция, а в последните две години е консултант по медийните въпроси във Глобъл Файнанс. Владее английски, френски и руски език. За новата си работа казва, че е логическа последица от образование и професионална кариера, а и предизвикателство. След като се доказах като журналист и медиен ръководител, сега реших да видя дали ще имам същия успех и в PR-дейността, поясни Събев за БАНКЕРЪ. Директорът на PR-отдел трябва да съчетава два вида познания и опит - в областта на медиите и в областта на икономиката, главно финансовата дейност. Основната му задача би трябвало да бъде посредническата - между медиите и банката. Той трябва да работи за създаването на положителен имидж за банката в средствата за масова информация, а оттам и в обществото. В ОББ рекламата е отделена от PR-дейността. Двете звена обаче работят в много тясно сътрудничество, което се дължи на множеството допирни точки между тях. Банката напълно съзнава важността и спецификата на PR-дейността и се стреми по всякакъв начин да улесни и стимулира комуникацията с медиите.Другият PR-специалист, по-известен като журналист от близкото минало, е Валери Натансега шеф на пресслужбата на РОСЕКСИМБАНК. Петдесет и една годишният столичанин също е възпитаник на Икономическия институт в София. Въпреки икономическото си образование кариерата и на Натан минава в медиите. През осемдесетте години е кореспондент на вестник Работническо дело в столицата на Индия Делхи и е един от основните източници на политическа и икономическа информация за развитието на азиатския континент. От онези години в България се помнят и честите му гостувания в телевизионната Панорама. След десетоноемврийските промени е редактор във вестник Делови свят, а в средата на 1992 г. Натан става първия шеф на икономическия отдел на в. Стандарт. С банките е свързан от 1994 г., когато започва работа в пресслужбата на БУЛБАНК. Там той работи до септември 2001 г., след което преминава под флага на РОСЕКСИМБАНК.Интересна е и професионалната биография на директора на отдел Връзки с обществеността в НЕФТИНВЕСТБАНК Милен МилановИ неговата първа професия е далеч от банковото дело. Миланов е възпитаник на ВИТИЗ и е практикуващ актьор. Роден е във Варна, но до появата му в банковите среди е известен главно с ролите си в пловдивския драматичен театър и в столичния Театър на армията, където и понастоящем играе. Има участия в постановки на Леон Даниел, Любен Гройс, Пламен Марков и други известни режисьори. След политическите промени от 1989 г. Миланов завършва второ висше образование по специалността Организация и управление на културата в УНСС през 1992 година. Скоро след това става съучредител и член на надзорния съвет на МОБ Свети Никола. Сам си подава оставката по време на преобразуванията в нея и за известно време е само актьор. След преименуването на банката на НЕФТИНВЕСТБАНК председателката на управителния й съвет Петя Славова го кани за директор на отдел Реклама и връзки с обществеността. За мен добрият ПР-директор е този, чието мнение се различава от това на шефовете - това е веруюто на Миланов. - Добрите шефове пък са тези, които оценяват различното мниение и дори го насърчават. Известно е, че Миланов е в добри отношения с шефовете на повечето влиятелни медии, а е на ти и с политици от всички страни на парламента. Той обаче отказва да коментира политическите си приятелства и говори само за връзки с личности от културните среди. Миланов е сред актьорите, учредили фондация Аскеер, и до днес е председател на надзорния й съвет. Името му може да бъде открито и в управителния съвет на фондация Манфред Вьорнер. Публичната му дейност включва и десетгодишно членство в Атлантическия клуб. През това време не е прекъсвал да играе в театъра, а в момента участва и в организационния комитет по посрещането на папа Йоан Павел Втори през май 2002 година. Според него, това е едно от най-големите събития в историята на България. Най-дългогодишният специалист в сферата на публичните връзки в банките е сегашният пресдиректор на ЦКБ Агнеса ДряновскаТя е в системата от 1991 г., като първо се занимава с рекламната и медийната стратегия на ТБ Биохим, а от около две години е директор на отдел Реклама и PR в Централна кооперативна банка. Родена е в Русе, но винаги е живяла в София. Най-любопитната част от нейната биография е, че владее осем езика. През 80-те Дряновска завършва германистика с профил скандинавистика в Лайпцигския университет, където получава перфектни познания (отличена е със специална награда при дипломирането си) по осем езика - английски, немски, шведски, холандски, датски, норвежки, руски и фламандски. Оттогава преподава и в катедра Западни филологии на СУ. Преди да се прехвърли в банковия сектор, полиглотката работи в областта на външната търговия. Пътува постоянно по света като експерт по международни отношения в бившия Комитет по туризма. Специализира по проблеми на комуникациите, медиите и културата в Швеция, Белгия и Германия. След година и половина размисъл взима решение да стане рекламен шеф на Биохим. От периода й там от 1991 до 1999 г. най-любопитната подробност е, че Дряновска е човекът, преговарял и подписал с Христо Стоичков договора, по силата на който за определен период той бе рекламно лице на банката. По този случай тя е в делегацията, която посещава Камата в каталунската столица Барселона и на място успява да се убеди в любовта на местните към футболист N1 на България и към всички негови сънародници. Доста по-младата от Дряновска Люба Нейковая заменя като РR на ТБ Биохим. Бургазлийката е възпитаничка на руската гимназия в родния си град, след което завършва славянска и руска филология в СУ Климент Охридски. Преди да влезе в света на рекламата и комуникациите, Нейкова дори успява да специализира в Института за чуждестранни студенти Пушкин в Москва. През 1994 г. филоложката е назначена за шеф на отдел Реклама и връзки с обществеността в Първа частна банка, където е до затварянето и продажбата на фалиралата институция на Йорсет холдинг. На първи юли 1999 г. се премества на същата позиция в ТБ Биохим след конкурс, организиран от британските мениджъри на банката. В работата си Нейкова е пряко подчинена на един от изпълнителните директори и координира работата с медиите на всичките 160 клона на една от най-големите банки в страната. Част от задълженията й са свързани и с организацията на протокола в институцията. За големите си рекламни кампании ТБ Биохим наема и рекламни агенции. Както в случая с представянето на еврото, за което банката сключи договор с фирма Юнайтед партнърс.Според Нейкова, финансовите институции са напълно наясно с необходимостта от работа с медиите, но все още не са осъзнали, че тази работа трябва да се върши от професионалисти, а не от попаднали по съвместителство хора. Категорична е, че повечето назначения на PR-директори са на приятелска основа, заради което на тях се гледа по-скоро като на пенкилери, отколкото като на професионалисти. Фалшът допълнително подронвал самочувствието на хората от PR-службите да търсят по-справедливо отношение към себе си. Нейкова членува в международната асоциация на РR-специалистите (IPRA) и в Съюза на българските журналисти. Като хоби се занимава и с графичен дизайн. Владее английски и руски език. Най-млад сред банковите PR-и е 32-годишният Константин Йорданов от ЕВРОБАНК. Въпреки това Йорданов работи за банката вече седем години. В последните две е директор на отдел Маркетинг и връзки с клиенти и част от задълженията му са на шеф на пресдирекцията.По образование Йорданов е физик с втора специалност Счетоводство и контрол и следдипломна преквалификация в областта на банковото дело. Интересен е фактът, че Йорданов също е чуждестранен възпитаник. Средното си образование е завършил в международната гимназия в руския град Дубна. В ЕВРОБАНК е от 1995 г. и преди да стане директор на маркетинговия отдел, е бил счетоводител в клон, главен счетоводител и главен експерт в дирекция Клонова мрежа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във