Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БАНКОВИТЕ КЛОНОВЕ - НОВИЯТ ХИТ НА АМЕРИКАНСКИЯ ПАЗАР

Бенк ъф Америка (Bank of America), Уошингтън мючуъл (Washington Mutual) и Ситибенк (Citibank) откриват десетки нови клонове. Хиляди други вече са изградили техните конкуренти. Онези, които не могат да строят бързо, предпочитат да купуват вече работещи структури. В средата на февруари бяха осъществени две големи поглъщания на банки, които предлагат дребни услуги. На 16 февруари Норт Форк бенкорп (North Fork Bancorp) - средноголяма финансовокредитна институция, която се разраства в щата Ню Йорк, плати 6.3 млрд. щ. долара за по-непретенциозната Грийн пойнт файненшъл (GreenPoint Financial). Ден по-късно Нешънъл сити (National City) - най-голямата банка в щата Охайо, обяви, че ще купи Провидънт файненшъл (Provident Financial) за 2 млрд. щ. долара. За съжаление не е ясно дали клиентите, които те искат да примамят, вече не са им обърнали гръб. Покупката на Грийн пойнт файненшъл ще прибави 90 клона към мрежата на Норт Форк бенкорп в щата Ню Йорк, с което общият им брой ще стане 261. След като погълне Провидънт файненшъл, Нешънъл сити ще присъедини към своите 1100 клона още шестдесет и пет. Днешната популярност на клоновете изглежда странна, като се има предвид, че през 90-те години на ХХ век големите финансовокредитни институции предпочитаха да заместят клоновете си с банкомати и банкови услуги онлайн и да съкратят клоновата си мрежа средно с 2% годишно. Източникът на сегашния клонов ентусиазъм се дължи на финансовата паника, последвала срива на борсите и на пазара за дългови инструменти. След като банките установиха, че не могат повече да разчитат на евтини фондове от капиталовите пазари, те отново се втурнаха да преследват дребните спестители. В резултат банковите мениджъри започнаха да откриват нови клонове с висока скорост. Нещо повече, дребните банкови услуги им изглеждат по-привлекателни от инвестиционните. Кредитните институции направиха маса пари от клоновите си мрежи, където получават привлечените си средства на нищожни цени, а от рефинансирането на ипотечните кредити се получават тлъсти комисиони. Както е известно, сегашните изключително ниски лихви в САЩ правят предоговарянето на съществуващите ипотеки много изгодно и милиони собственици на ипотекирани жилища се възползват от тях. Цените на акциите на финансовокредитните институции, които предлагат дребни банкови услуги, тръгнаха уверено нагоре. Например ценните книжа на Грийн пойнт и на Провидънт са поскъпнали с близо две трети през последната година. За съжаление ентусиазмът на банкерите не намира подкрепа от клиентите, които масово теглят доларите си от клоновете. Майкъл Майо - банков анализатор във финансовата компания Пруденшъл сикюритис (Prudential Securities), обръща внимание, че данните, събрани от банките и от Федералната корпорация за застраховане на депозитите, показват, че спестяванията на американците през последното тримесечие на изминалата година са намалели необичайно много. Една от причините за този обрат е възвърнатото довери е във фондовите борси. Депозитите, гарантирани от правителството на САЩ, изглеждаха спасителна инвестиция на фона на падащите цени на акциите и сред многобройните дебнещи надзорници, които си пъхат носовете в работата на брокерските къщи и взаимните фондове. Към депозитните сметки се стичаха пари и по чисто нормативни съображения - съгласно наредбите за рефинансиране на ипотечните кредити длъжниците трябва да открият специални сметки, докато кредитите им се обработват. Днес обаче американците отново са привлечени от инвестициите в акции, а темпът на рефинансиране на ипотеките намалява. Но се очаква в най-скоро време процесът да спре, защото набиращата скорост икономика предполага увеличение на лихвите. Издръжката на клоновете е свързана с фиксирани разходи, а по-малкият обем привлечени средства означава по-малко пари. А и всеки новооткрит клон засилва конкуренцията. Крайният резултат от предишния период на маниакални градежи на клонове бе, че на тяхно място възникнаха чудесни ресторантчета. Днес техните по-скромни наследници биха могли да разчитат най-много да се превърнат в уютни барчета и кафенета.

Facebook logo
Бъдете с нас и във