Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БАНКОВИ УСЛУГИ С УСМИВКА

Пешеходците, които минават покрай Ем Ти Еф Джи Плаза в меланхоличния токийски квартал Шибуя, в повечето случаи се заблуждават за предназначението му. Зданието е проектирано от американски архитект и интериорът му е ултрамодерен - снежнобели стени с вградени тънки ленти от разноцветни светлини. Вместо маркови колекции на елитни дизайнери обаче в него се продават жилищни кредити, взаимни фондове, застраховки, анюитети, брокерски услуги и традиционни спестовни сметки. Банковият супермаркет е един от първите белези на новия стратегически акцент на Мицубиши Токио файненшъл груп (Mitsubishi Tokio Financial Group) - дребните клиенти. Откакто преустроеният клон на втората по големина банка на Япония започна отново работа с клиенти през декември 2004 г., той е най-натовареното звено на финансовокредитната институция в страната. Подобни финансови супермаркети не са нищо ново за повечето развити индустриални държави в света. Тази концепция обаче едва сега си пробива път в Япония, където най-големите банки традиционно се грижеха за нуждите на корпоративните за сметка на индивидуалните си клиенти. Дребните потребители пък бяха захвърлени на грижите на неуслужливи касиери или да ползват банкомати, които не работят след 18 часа. В резултат получаваха лоши селекции от финансови продукти на неизгодни цени. След като прекараха 90-те години на ХХ век в разчистването на лоши кредити, отпуснати на корпоративна Япония, мощните кредитни институции изведнъж осъзнаха колко умно би било да последват такива финансови титани като щатската Ситигруп (Citigroup) и английската Ейч Ес Би Си холдингс (HSBC Holdings) - световни лидери в областта на дребните банкови услуги. Първата ни цел е да станем най-рентабилната банка за дребни услуги в света - споделя Тецуя Вада, който отговаря за тази дейност в Мицубиши Токио файненшъл. - Втората е да запазим тази позиция през следващите 50 години. Перченето на Вада е резултат от плана на групировката да приключи през октомври приятелското си обединение с четвъртата по големина банка на Япония Ю Еф Джей холдингс (UFJ Holdings) - ориентирана предимно към дребните клиенти. От сливането ще се роди световен банков лидер с активи в размер на 630 млрд. щ. долара. Новите мащабни инвестиции в дребните банкови услуги са поредното доказателство, че ключовите банки в Япония постепенно оставят зад гърба си проблемите с огромните необслужвани дългове. По оценка на щатската инвестиционна банка Мерил Линч (Merrill Lynch) към края на миналия декември съотношението на лошите кредити към общия обем отпуснати заеми от най-големите японски кредитни институции е спаднало до 3.8% срещу върховите 8.4% през 2002 година. След поредицата сериозни затягания на коланите банките в Япония вече могат да се похвалят с най-ниски разходи сред развитите държави, твърди друг елитен играч от Уолстрийт - Голдмън Сакс (Goldman Sachs). В момента най-стабилните клиенти на японските кредитни институции са тъпкани с пари и почти нямат нужда от заеми. Проблемните длъжници пък са отрязани от свежи кредитни линии. И като капак - основната лихва в Япония упорито се задържа на нулево равнище. Това принуди елитните местни банки - Мицубиши Токио файненшъл груп, Ю Еф Джей, Сумитомо Мицуи файненшъл груп (Sumitomo Mitsui Financial Group) и Мидзухо файненшъл груп (Mizuho Financial Group), да търсят спешно нов бизнес модел. И те погледнаха най-напред към дребните банкови услуги - бранш, който получи известна правителствена подкрепа през декември 2004 година. Тогава кабинетът отмени наредбата, забраняваща на кредитните институции директно да продават акции и облигации на дребни клиенти. А преди три години японските банки получиха разрешение да продават някои застрахователни продукти, като например анюитети. Тези реформи плюс плановете на правителството от 1 април да премахне държавните гаранции на банковите депозити се очаква да освободят около 13.5 трлн. щ. долара персонални активи в Япония, над 50% от които в момента са затворени в нискодоходни, дългосрочни депозити, повечето от тях - в пощенските спестовни клонове. По оценка на международната рейтингова агенция Стандард енд пуърс дребните банкови услуги носят средно 30% от общата печалба на японските банки срещу 70% в щатската Бенк ъф Америка (Bank of America) например. А съотношението при Мицубиши Токио файненшъл и Ю Еф Джей е едва 15%, но мениджърите на обединената структура се надяват да го увеличат на 35% през идните няколко години. Голяма стъпка в тази посока е Ем Ти Еф Джи плаза в Токио - един от почти стоте подобни клона (от общо 712, които ще оцелеят след сливането с Ю Еф Джей), които банката се надява да открие на територията на Япония до 2007 година. Всеки от тях е разделен на секции, които предлагат различни услуги, както и удобна приемна за частните банкови клиенти и офис със сателитна връзка за банковия брокер Мицубиши секюритис. Нещо повече, още преди да открие шикозния си столичен клон, Мицубиши Токио файненшъл увеличи двойно обема на жилищните си заеми от 2001 г. насам благодарение главно на телевизионната рекламна кампания Срещнете се с Ем Ти Еф Джи. Банката бе и първата в Япония, която инсталира биометрични банкомати - те сканират дланите на клиентите, за да ги допуснат до сметките им. Кредитната институция взема 95 щ. долара такса на всички, които желаят да се регистрират за ползване на тези банкомати - допълнителна охранителна мярка към личния идентификационен код. Благодарение на тези мащабни нововъведения доходите на Мицубиши Токио файненшъл от дребни банкови услуги достигнаха респектиращите 902 млн. щ. долара през миналата година.Както може да се очаква, местната конкуренция не закъсня да атакува индивидуалните потребители. Японският банков лидер Мидзухо разкри офиси на своя брокер Мидзухо инвестърс секюритис (Mizuho Investors Securities) в 31 от своите общо 528 клона и планира да увеличи броя им на сто. Освен това групировката купи дял от 4.92% в друга местна брокерска компания - Нико кордиъл секюритис (Nikko Cordial Securities), през декември 2004 г., чрез която ще продава повече финансови продукти. Междувременно третият по големина японски банков играч - Сумитомо Мицуи файненшъл, който в момента е начело по продажби на анюитети, частни пенсионни схеми и ипотеки, започна да продава чуждестранни облигации във всичките си клонове. Освен това продължават и преговорите му за сливане с втората в Япония бракерска групировка Дайва секюритис (Daiwa Securities Group).

Facebook logo
Бъдете с нас и във