Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БАНКИТЕ ВРЕМЕННО СЕ ОТЪРВАХА ОТ СВРЪХМЕРКИТЕ ЗА СИГУРНОСТ

МВР и БНБ са постигнали принципно споразумение Наредба I-171, в която подробно са описани мерките за сигурността в банковите клонове и за инкасовите автомобили, да влезе в сила от средата на 2006 година. На последната среща между представителите на БНБ, МВР и Комитета по банкова сигурност към Асоциацията на търговските банки, проведена в началото на юни, освен отлагането с две години са били обсъдени и някои промени в текстовете на самата наредба. Участниците в срещата са се договорили противокуршумни стъкла и блиндирани стени да бъдат поставяни само в клонове, които всекидневно боравят с пари и материални ценности над 20 хил. лева. Това до голяма степен ще облекчи банките, тъй като повечето от тях са се ориентирали към създаването на малки офиси с по пет- шест служители, в които всекидневно се въртят много малко пари на каса - не повече от 10 хил. лева.Отложен до средата на 2006-а, но нерешен засега остава големият проблем за банките - създаването на касови възли в големите салони и допълнителното брониране на инкасовите коли, с които превозват пари и други ценности. От МВР засега остават непреклонни в искането си от средата на 2006-а в салоните, в които всеки ден се съхраняват над 20 хил. лв., вместо касови гишета да има касови възли. Това са специални места за касиерите, които са изградени от блиндирани плоскости, противокуршумни стъкла, оборудвани са със специални брави и ключалки, разговорни устройства и климатик. Едно такова помещение струва минимум 20 хил. лв. и поставянето му на мястото на касовите гишета във всички големи банкови салони ще глътне на банките колосални суми. Според някои експерти изграждането на бункерите ще струва на кредитни институции като БУЛБАНК, ОББ и Банка ДСК между 5 млн. и 10 млн. лева. Другият проблем са инкасовите автомобили. От МВР настояват акумулаторите и двигателите им да са снабдени с отделна броня. Служители от вътрешната сигурност на банките смятат, че това скъпо нововъведение няма да увеличи по никакъв начин сигурността на инкасаторите, шофьорите и охраната, както и на превозваните ценни пратки. Те обаче смятат, че абсолютно задължително трябва да стане изискването в инкасовите автомобили да се возят минимум трима души. И докато двама от тях внасят или изнасят пари от клона, третият човек да охранява автомобила и ценните пратки, останали в него. Липсата на такъв трети човек е една от причините през април 2004-а от оставен без надзор инкасов автомобил на СИБАНК да бъдат обрани 386 хил. лв., докато служителят на банката и шофьорът-охранител внасяха ценна пратка с пари в пощата на гр. Бяла Слатина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във